Home > #Hoofdnieuws > FE Mexico: het seizoen gaat opnieuw van start

FE Mexico: het seizoen gaat opnieuw van start

Dit weekend is het eindelijk zover. Dan start in Mexico City het langverwachte negende seizoen van het Formule E Wereldkampioenschap. Dit nieuwe seizoen brengt ook heel wat nieuwigheden met zich mee, waaronder een gloednieuwe generatie racewagen, De gen3.

Foto © Jens Mommens

De nieuwe wagen waarmee de rijders dit seizoen zullen strijden is een serieuze upgrade in vergelijking met het vorige seizoen. De wagen is een stuk lichter en sneller dan de gen2. Samen met het extra vermogen heeft de wagen een topsnelheid van 320 km/u. Naast deze indrukwekkende snelheid zal ook de software-ontwikkeling een nog grotere rol gaan spelen. 40% van de totale verbruikte energie tijdens een race, wordt namelijk opgewerkt tijdens het rijden. Dit allemaal moet voor nog meer spektakel voor de fans zorgen.

Nieuwe regelgeving voor dit seizoen

Een nieuwe generatie wagens staat meteen ook garant voor enkele wijzigingen in de regelgeving. De belangrijkst zijn hier de raceduur die in ronden in plaats van minuten wordt uitgedrukt en het invoeren van een laadstop.

  • Raceduur: de tot nu toe bekende 45min + 1 ronde worden vervangen een vast aantal rondes per race. Safety cars en Full Course Yellow’s zorgen dan voor de toevoegingen van een extra ronde in plaats van extra tijd.
  • Attack Charge vervangt Attack Mode: Tijdens enkele races dit seizoen zal er getest worden met een zogeheten laadstop. Rijders moeten dan een pitstop van 30 seconden tijden, waarbij de wagen kort zal opladen (+ 4kWh). Hierna krijgen de rijders twee keer een boost van 300 kWh naar 350 kWH.
  • Rookie test: Net zoals in de F1 moet elk team een onervaren rijder de kans geven om te rijden tijdens de eerste vrije training . Op deze manier kunnen opkomende coureurs de unieke kwaliteiten van de FE te ervaren en bijdragen aan de vooruitgang van het team.

Teams en rijders

U kon het de afgelopen maanden hier al lezen, naast een nieuwe wagen zijn er ook enkele nieuwe teams en rijders te bespeuren. Ondermeer Maserati, Cupra en McLaren doen hun intrede in het kampioenschap. Hieronder kan u alvast nakijken voor welk team uw favoriete rijder zal strijden.

TEAM RIJDER RIJDER
Abt Cupra Nico Müller Robin Frijns
Avalanche Andretti André Lorrerer Jake Dennis
DS Penske Jean-Éric Vergne Stoffel Vandoorne
Envision Racing Nick Cassidy Sébastien Buemi
Jaguar TCS Racing Mitch Evans Sam Bird
Mahindra Racing Lucas di Grassi Oliver Rowland
Maserati MSG Racing Edoardo Mortara Maximilian Günther
NEOM McLaren René Rast Jake Hughes
NIO 333 Racing Dan Ticktum Sérgio Sette Câmara
Nissan Norman Nato Sacha Fenestraz
TAG Heuer Porsche Pascal Wehrlein António Félix da Costa

Zo moet u niets missen dit weekend

Voor de seizoensopener worden maar liefst 40.000 fans verwacht in de tribunes. Naar analogie met vorig seizoen worden de vrije trainingen gesplitst over twee dagen. De eerste vrije training kan u vrijdag 13 januari volgen van 23u30 tot en met 00u00. Een tweede vrije training volgt op zaterdag 14 januari van 14u30 tot 15u00. Om 16u40 volgen de kwalificaties, die iets langer dan een uur zullen duren. Voor de eerste race van het seizoen is het dan wachten tot 21u03. Naar alle waarschijnlijkheid zal u de trainingssessie kunnen volgen via het YouTube kanaal van het kampioenschap. De kwalificaties en race zelf zijn dan weer te volgen via RTBF-Auvio.

You may also like
Formule E Diriyah: Pascal Wehrlein wint race 1 in Saudi-Arabië
Formule E Diriyah: Sébastien Buemi op pole voor race 1
Formule E Diriyah: NIO en Dan Ticktum snelste in FP2
Formula E Diriyah: Sam Bird snelste tijdens eerste vrije training
error: Alert: Content is protected !!