Home > Circuit > Fiesta Cup Zandvoort: Tom Vanderheyden gaat voor herkansing

Fiesta Cup Zandvoort: Tom Vanderheyden gaat voor herkansing

Binnen de Ford Fiesta Sprint Cup hebben we het terecht over de komst van jonge talenten, die er na een leerschool in karting vooraan meestrijden en er de lakens uitdelen. De Belgisch-Nederlandse Ford-merkencup is evenwel ook de ideale klasse voor minder jeugdige rijders. We vergeten hierbij zeker niet dat de 60-jarige Philippe Huart aan zijn vijfde seizoen toe is en niet in het minst moet onderdoen voor de jongere rivalen. 

Tussen al dat jong en ietwat ‘ouder’ geweld beleefde Tom Vanderheyden (42) tijdens de Jack’s Racing Day zijn prille debuut in de Ford Fiesta Sprint Cup. Achter het stuur van de #102 Ford Peerlings kwam hij eerder al aan de start in de Belcar Sprint Cup, maar racen in een vol veld gelijkaardige Belgisch-Nederlandse Fiesta’s, dat was wel even aanpassen !  

“In de Belcar Sprint is er qua aanbod een grotere variëteit en moet je vaak je mannetje staan tegenover auto’s die over meer vermogen beschikken,” zegt de Fiesta Cup-debutant. “De Ford Fiesta Sprint Cup is daarentegen één grote talentenvijver en gezien iedereen met hetzelfde materiaal uitpakt, is het daar echt wel de rijder – durven tot het uiterste te gaan! – die het verschil maakt. Die jonge kerels wijken nergens voor een meter en ik zal als beginner wellicht twee keer nadenken vooraleer tot actie over te gaan!” 

Dat laatste was alleszins het geval toen Tom via de omgedraaide Top 5 in Race 1 helemaal vooraan kwam te staan, en op de grid plaatsnam voor Ellis Spiezia, Geoffrey Vanspringel, Philippe Huart en Tomas De Backer! 

“Ik heb toch genoten, om voor de volle tribunes vanuit ‘pole position’ de start te mogen nemen,” glundert Tom nog steeds. “Nadien verliep het allemaal iets minder vlot, omdat ik echt wel ogen te kort kwam om te weten waar ik mij in de meute bevond. Er wordt dan ook zeer hard gereden en bij de Nederlanders zijn er heel wat jongens die echt niet omkijken naar een zeg maar minder snelle tegenstrever! Dat is erop of eronder! Na een té voorzichtige en eigenlijk frustrerende start was ik toch wel tevreden dat ik in de buurt bleef van ‘leeftijdsgenoten’ Benjamin Abeloos en Tom Feyaerts (lachend)!  In Race 2 kon ik evenzeer bij hen aanhaken en zonder een sputterende motor had ik mogelijk nog een robbertje kunnen uitvechten met Ford-collega Abeloos, die uiteindelijk een knappe derde plaats pakte en op het podium plaatsnam!” 

Niettemin blikt Tom tevreden terug op zijn eerste kennismaking met de Ford Fiesta Sprint Cup. 

“Nog voor ik één meter had gereden, was ik al ferm onder de indruk van de manier waarop ik werd onthaald door de organisatie, hoe de mensen van V-Max Racing alles tot in de puntjes regelen en er voor zorgen dat je een leuk weekend beleeft. Ik ben dan ook uiterst tevreden dat ik ben ingegaan op het aanbod van Philip Peerlings om mijn kans te wagen en een stapje hoger te gaan racen. Het heeft mij alleszins goesting gegeven en ik geef afspraak voor een tweede uitstap in de Ford Fiesta Sprint Cup. Op basis van mijn doen en laten, ben ik ervan overtuigd dat ik tijdens de Trophy of the Dunes op Circuit Zandvoort voor een Belgische Top 3 moet kunnen gaan.” 

En zeggen dat het precies tien jaar geleden is dat Tom na een lange periode in rally de helm aan de haak hing. 

“Wegens té drukke beroepsbezigheden – ik zit in de autosector, vandaar dat ik Philip Peerlings goed ken – stond autosport bij mij ‘on hold’. Totdat vrienden mij voorstelden om deel te nemen aan Track Days. Zo is de bal terug aan het rollen gegaan en al vlug was er sprake van Belcar Sprint Cup en de 24 Uren van Zolder. In het begin stelde ik mezelf vragen over mijn capaciteiten als rijder, maar toen ik het opnam tegen Huart en Pauwels en hun tempo kon volgen, besefte ik dat ik niet voor hen moest onderdoen. Dat heeft mij en nog meer Philip Peerlings aan het denken gezet om de overstap te maken naar de Ford Fiesta Sprint Cup.” 

error: Alert: Content is protected !!