Home > Circuit > Alfa Romeo: Tribe Days vieren de 100ste verjaardag van het circuit van Monza

Alfa Romeo: Tribe Days vieren de 100ste verjaardag van het circuit van Monza

De Grand Prix van Italië van dit jaar biedt Alfa Romeo de gelegenheid zijn onverbrekelijke band met het historische circuit van Monza te vieren, een plaats waar het onuitwisbare momenten in de autosportgeschiedenis heeft geschreven. Dit jaar is het 100 jaar geleden dat het beroemde circuit van Monza werd aangedaan, waar Alfa Romeo op 3 september 1950 zijn eerste Formule 1-titel won met de Alfetta 158 van Nino Farina.

(persbericht)

Alfa Romeo viert deze belangrijke verjaardag met zijn eerste Tribe Day, een internationaal evenement dat fans van het merk in heel Europa bijeenbrengt. Interessant is dat het aantal deelnemers aan het evenement niet willekeurig is gekozen. Om de 112-jarige geschiedenis van Italiaans sportief rijden van dit merk sinds 1910 te traceren, zullen 112 verzamelaars die lid zijn van de officiële clubs van het merk deelnemen aan het evenement en elk van hen zal vertegenwoordigd worden door een iconisch voertuig. Het idee om de Alfa-fans bij de zaak te betrekken werd op 24 juni gelanceerd op de bijeenkomst van de Alfa Romeo Clubs, waaraan vertegenwoordigers van Clubs uit de hele wereld in het Arese-museum deelnamen. Zoals altijd was de respons van de Clubs enthousiast.

Ondertussen zullen 100 Giulia GTA’s en hun eigenaars aanwezig zijn op het evenement om het 100-jarige bestaan van het circuit van Monza te vieren, dat het toneel is geweest van enkele van Alfa Romeo’s meest onvergetelijke autosportsuccessen. De Giulia GTA is inderdaad een van de meest succesvolle modellen uit de geschiedenis van het merk en zijn grootste verwezenlijking op het vlak van sportiviteit. Het was precies op Monza dat veel van zijn sportieve successen werden gevierd: na zijn presentatie op de Autosalon van Amsterdam vond de eerste race plaats op de 1000 km van Monza in 1965 met twee ingeschreven auto’s in de categorie prototype, in afwachting van homologatie in de turismo-klasse. Hoewel deze eerste ervaring als een test kan worden beschouwd, vond het echte debuut plaats tijdens de 4 uur van Monza – een van de belangrijkste evenementen ter wereld voor toerismewagens – waarbij de Giulia Sprint GTA van De Adamich-Zeccoli de race domineerde, gevolgd door zes andere Giulia GTA-tweelingen. Vier opeenvolgende overwinningen werden gevierd op de 4 Ore in Monza. Daarna stapelden de overwinningen zich op, van de Coppa Piemonte tot de Inter-Europa en de successen van de Giulia Sprint GTA-SA en GTA 1300 Junior versies. De Tribe Days vinden plaats op twee van de meest emblematische locaties van het merk: het Alfa Romeo-huis in het Museo d’Arese, waar de deelnemers worden ondergedompeld in de legendarische geschiedenis van het merk en de juweeltjes van de museumcollectie kunnen bewonderen, en het proefterrein van Balocco, waar ze kunnen deelnemen aan testritten, parades en oefeningen op het circuit om de dynamische capaciteiten van hun Alfa Romeo te demonstreren.

Twee iconische Alfa Romeo parades.

De meest emblematische momenten van de Alfa Romeo Tribe Day zullen de twee parades zijn.
De eerste vindt plaats op zaterdagmiddag op het circuit van Monza. 112 historische voertuigen
zullen worden gepresenteerd op hetzelfde circuit als waar de F1-auto’s in hetzelfde weekend aan
de start zullen verschijnen. De tweede parade vindt de volgende ochtend plaats, wanneer 112 historische voertuigen en 100 Giulia GTA’s vertrekken vanaf het Arese-museum en door de stad Milaan rijden, langs iconische locaties. Na het Arese-museum te hebben verlaten, zal de stoet Milaan doorkruisen, via de Arco della Pace, het Castello Sforzesco-plein – een symbool dat trots op het Alfa Romeo-logo prijkt en vervolgens de Piazza Duomo, Piazza Della Scala, Via Montenapoleone, Piazza Cavour, Piazza della Repubblica en het Centraal Station passeren. De stoet zal zeker halt houden op de plaats waar aan het begin van de eeuw de Portello werd gebouwd, de eerste produktieplaats van Alfa Romeo en vandaag de plaats van de eerste Flagship store die gekenmerkt wordt door de nieuwe identiteit van het merk Alfa Romeo. Tot slot bereikt de stoet het circuit van Monza, waar alle deelnemers de Grand Prix kunnen volgen en het Alfa Romeo F1 Team ORLEN kunnen steunen op een speciale zitplaats op de tribunes van Ascari en Biassono.

Een speciale kleurstelling voor de C42 ontworpen door Alfa Romeo Centro Stile

Zoals gebruikelijk zal de C42 ter gelegenheid van de Grand Prix van Italië het circuit betreden in
een speciaal voor dit evenement door Alfa Romeo Centro Stile ontworpen kleurstelling. De
ontwerpers van Alfa Romeo hebben de historische elementen van de diagonale belettering en de
historische biscione uit de jaren 1950, die al in de officiële huisstijl aanwezig zijn, opnieuw
geïnterpreteerd.

Beide zijn beter zichtbaar dankzij een centrale plaats op de motorkap en door hun afmetingen te
vergroten met een nieuwe oplossing die van de rechter- naar de linkerkant verschilt. Zo wordt
steeds een andere leeservaring geboden, afhankelijk van het gezichtspunt. Voor de gelegenheid
vindt het historische cirkelvormige logo ook zijn plaats op de voorkant van de auto.
Beide logo’s zijn een eerbetoon aan de stad en de streek waar het merk werd geboren. Een
onverbrekelijke band staat in haar naam geschreven: Anonima Lombarda Fabbrica Automobili.

De “Monza Days” komen tot leven in het Alfa Romeo museum.

Zoals gewoonlijk biedt het Museo d’Arese voor de GP van Italië een volledige kalender van
evenementen en activiteiten voor alle Alfa-liefhebbers. De evenementen beginnen op woensdag
7 september, wanneer de coureurs Valtteri Bottas en Zhou Guanyu van 19.30 tot 20.30 uur fans
en liefhebbers ontmoeten voor een handtekeningensessie. Het museum blijft open tot 21.00 uur.
De trainingen en kwalificatiesessies op zaterdag 10 september en de race op zondag 11
september worden live uitgezonden op het grote scherm in de Sala Giulia. Op zaterdag en
zondag om 17.00 uur kunnen liefhebbers met hun eigen Alfa Romeo, van welk jaar en model dan
ook, paraderen op de overdekte racebaan van het museum.

error: Alert: Content is protected !!