Home > Circuit > Fiesta Sprint Cup: van karting naar Ford Fiesta Sprint Cup is de ideale leerschool 

Fiesta Sprint Cup: van karting naar Ford Fiesta Sprint Cup is de ideale leerschool 

Wat hebben Veeti Rajala, Tomas De Backer, Senna van Soelen, Alan Czyz, Kobe Pauwels of Ellis Spiezia met elkaar gemeen? Het zijn uiteraard jongeren, zeg maar Junioren, in de Ford Fiesta Sprint Cup, maar in de eerste plaats zijn het allemaal gewezen karters. Dat zij in de Ford-merkencup vooraan meestrijden hebben zij dan ook te danken aan de leerschool die zij in karting doorliepen. Met zijn 150 pk, laagdrempelige technische instap en close racing is de Ford-merkencup duidelijk een prima volgende stap voor jonge karters die niet meteen (mogen) dromen van de éénzitterij! 

(persbericht)

“Je kan het racen in karting best vergelijken met wat je te zien krijgt gedurende de sprintjes in de Ford Fiesta Sprint Cup”, maakt Tomas De Backer, ondertussen 25, meteen de link. “Het zijn ook korte, snelle sprints, je hebt er weinig en voor iedereen een gelijkaardig vermogen onder de bips en je zit zodanig dicht bij elkaar dat je zuiver moet racen. Net zoals in de Fiesta Cup kan je enkel op het vlak van de set-up een beetje sleutelen. Het is echt niet verwonderlijk dat kartrijders van bij hun debuut in de Fiesta Cup vooraan zijn terug te vinden.”  

Hoewel De Backer zes jaar zeer succesvol actief was in de Belgisch-Nederlandse GK4 en Benelux IAME, vond hij niet de nodige centen om hoger te viseren.  Dankzij Belgium Racing/Ford Peerlings kon hij zijn zinnen zetten op de Ford Fiesta Sprint Cup. 

“Om in het buitenland in de éénzitterij of in een andere vooraanstaande sprintklasse vooraan mee te strijden, heb je een stevig budget nodig, maar ook en vooral ervaring”, vervolgt de rijder van de #97 Wiseco Ford Peerlings. “Komende van de karting is het een grote stap naar de autosport en dat vraagt enige aanpassing. Omdat circuitracen op heel wat vlakken totaal verschillend is met hoe een kartrace verloopt. Kartcircuits zijn veel korter, de pistes zijn er niet erg breed en de track time is van korte duur. Daarenboven dien je in karting geen rekening te houden met allerlei procedures, laat staan track limits. Om die grote stap, zeg maar switch van hoe-te-racen, op te vangen, is en blijft de Ford Fiesta Sprint Cup de ideale formule. Je leert er het vak, je rijdt je in de spits in de kijker en, vooral, het blijft allemaal behoorlijk betaalbaar. Dat zijn voor mij en mijn entourage – met op kop mijn vader/technicien Eddy – elementen die ons deden ingaan op het aanbod van Patric Derdaele en Philip Peerlings om in 2020 aan te treden in de Ford Fiesta Sprint Cup. Ik heb het mij nog niet één keer beklaagd!” 

Racen in de éénzitterij, dat is alvast het doel van Ellis Spiezia, de 17-jarige Amerikaan met Italiaanse roots, die hiervoor zijn zinnen zette op het nieuwe ERA-elektrische F4-kampioenschap. Ervaring deed de in het Duitse Düsseldorf wonende Ellis op in de Rotax Project E20 Trophy, hij werd vicekampioen in de Spaanse eKart en was vijfde in de Duitse DEKM ofte Deutsche Elektro Kart Meisterschaft! In afwachting van zijn debuut in die F4, opteerde hij, via Bart Loenders voor de Ford Fiesta Sprint Cup. 

Ellis hierover: “In de Fiesta Cup beschik je over weinig vermogen en dus maakt de rijder het verschil. Dat sprak mij enorm aan, toen Bart het met ons over de Fiesta Cup had. Ik kwam in de States uit in Formule Ford, maar daar moet je voor het beste team – lees het grootste budget – kunnen racen, wil je vooraan een rol van betekenis spelen. In de Fiesta Cup start iedereen met dezelfde kansen, gelijk materiaal en hoef je niet aan te treden bij het, zeg maar rijkste team. Ervaring van de mensen met wie je samenwerkt, is hier veel belangrijker.” 

Aan adelbrieven in karting geen gebrek voor Ellis. Niettemin beseft hij dat hij pas in de Fiesta Cup de kneepjes van het vak leert. 

“Met vijf, zes auto’s op een zakdoek voor elke meter knokken, dat vind ik zo fantastisch”,knipoogt de jonge Amerikaan. “En in het heetst van de strijd in het goede peloton blijven, want het minste foutje wordt onverbiddelijk afgestraft – het weinig vermogen onder de rechtervoet is geen hulp om dat goed te maken – en doet je het contact verliezen met diegene die je volgde of net aan je bumper kleefde. Daarom hecht ik heel veel belang aan het verwezenlijken van goede starts en als je dan, geholpen door de omgekeerde Top 5 op de grid, vooraan komt te staan, kan je je ten volle concentreren op het verzilveren van die ideale startplek. Zo slaagde ik erin om op Spa-Francorchamps aan de spits van het veld de fameuze Raidillon aan te snijden!”    

Bij V-Max Racing Management beseft men het belang van de Ford Fiesta Sprint Cup als debutantenklasse. Met ook nog Mazda MX5 Cup, BMW M2 Cup en Supercar Challenge in de aanbieding, beschikken Dick van Elk en zijn ploeg immers over een waarachtige ‘filière’ met dus de Ford Fiesta Sprint Cup als een opstapje zijn naar het snellere werk. Dit alles steeds binnen het kader van fraaie en publieksvriendelijke evenementen, zoals nog eens bleek tijdens de recente Jack’s Racing Day op TT Circuit Assen! 

error: Alert: Content is protected !!