Home > F1 > F1 Azerbeidzjan: kan Mercedes eindelijk het potentieel van hun auto ontgrendelen?

F1 Azerbeidzjan: kan Mercedes eindelijk het potentieel van hun auto ontgrendelen?

Foto ©: Mercedes

Het verhaal rond Mercedes voorafgaand aan elke race dit seizoen is hetzelfde: zal dit het weekend het team eindelijk het potentieel van hun auto ontgrendelen? Maar met een derde van het seizoen voltooid, is het steeds meer de vraag of het potentieel er überhaupt is.

Lewis Hamilton eindigde in Monaco als achtste. Teamgenoot George Russell is consistenter geweest en heeft in de eerste zeven races top-vijf finishes behaald, maar het gebrek aan prestaties van Mercedes heeft ervoor gezorgd dat geen van beide rijders een kans heeft gehad om Red Bull en Ferrari uit te dagen voor de overwinningen.

Mercedes grootste probleem is dat de auto begint te stuiteren op de ophanging bij hoge snelheid en dat heeft effecten op de prestaties. Het stuiteren, bekend als “porpoising” in de F1, gebeurt bij een aantal teams, maar heeft een grotere impact op de prestaties van Mercedes dan bij alle anderen. Als je naar het design van de Mercedes-auto kijkt, zie je al snel de verschillen met de concurrentie. De kenmerkende smalle sidepods van de W13 laten een groter deel van de bovenkant van de vloer vrij, waardoor het moeilijker wordt om de luchtstroom rond de auto te controleren. Men denkt dat dit een van de redenen is waarom Mercedes meer dan zijn rivalen te kampen heeft met ongecontroleerd doorbuigen van de vloer.

Er waren tekenen van verbetering wanneer Russell derde werd in Spanje en ook Hamilton haalde de top vijf. Maar dat solide tempo kon Mercedes niet overbrengen naar Monaco, waar Russell als vijfde eindigde en Hamilton als achtste. Het verlies aan prestaties van de ene dag op de andere zonder een duidelijke verklaring onderstreept het verontrustende gebrek aan inzicht dat Mercedes in deze fase heeft in zijn auto.

Het gebrek aan prestaties van Mercedes roept niet alleen vragen op over het ontwerp van de auto van dit jaar, maar ook over die van volgend jaar. De ontwikkeling van de auto voor 2023 is al in volle gang en het team moet beslissen of het doorgaat met het huidige aerodynamische concept of dat het een nieuwe start maakt.

error: Alert: Content is protected !!