Home > Circuit > Interview Tomas De Backer: “In 2022 voor de Belgische titel”

Interview Tomas De Backer: “In 2022 voor de Belgische titel”

In de Belgische Ford Fiesta Sprint Cup behaalde Tomas De Backer, net zoals Ford Peerlings-maat Polle Geusens, drie overwinningen, maar de ex-Junior-kampioen was wel de enige Belg die daarenboven in de Dutch Belgian Super Star ook drie keer als algemene winnaar over de finish ging! Dat de rijder van de #97 Wiseco Ford Peerlings in de eindstanden niet hoger eindigde dan een 3de plek – en 5de in de BE-NL – zegt veel over het voorbije seizoen waarin hij, helaas, ook vaak naast de prijzen greep! 

Foto’s: © Fiesta Sprint Cup Belgium

“Indien ik in de eerste twee meetings op dezelfde wijze had kunnen presteren als de manier waarop ik in Assen in Race 2 van de Jack’s Racing Day en de twee races in Spa-Francorchamps domineerde, dan had ik er in de finale een stuk beter voorgestaan en hadden Milan De Laet en niet in het minst Nathan Vanspringel in de titelstrijd aan mij een taaie klant gekregen,” maakt Tomas de balans op van zijn tweede seizoen in de Ford Fiesta Sprint Cup. 

De redenen voor de gemiste afspraken? Pech. In Race 1 van de Zandvoortse Openingsraces reed hij aan de leiding, toen de safety car de wedstrijd neutraliseerde en deze een… steen projecteerde die de radiator van de #97 doorboorde, met een overhitte motor als gevolg. In Race 2 zou Tomas gestart zijn op de 2de plaats, achter Herremans, maar de onherstelbare schade aan de motor, noopte hem, bijna, tot het geven van verstek. Hij mocht uiteindelijk overstappen op de Fiesta waarmee aanvankelijk Walter Cleynhens zou gaan rijden – die was zaterdagnacht ziek gevallen – maar omdat De Backer met deze auto niet had deelgenomen aan de kwalificaties, diende hij in Race 2 achteraan het veld de start te nemen en was aangewezen op een inhaalrace, bijna goed voor een 3de plaats, die hij aan de eindmeet nipt verloor aan Milan De Laet. 

Daarop volgde de afspraak op Circuit Zolder tijdens het Supercar Madness-weekend. In de vrije trainingen draaide de motor vierkant en werd beslist deze niet te vervangen. Wim Coekelbergs had net een ex-Bas Koeten-auto aangekocht en werd bereidgevonden het zitje ervan af te staan aan Tomas. Hij bedankte Wim prompt – die miste zijn debuut in de Fiesta Cup – met de « pole position ».

“Voor Race 1 verhuisde ik via de omgekeerde Top 5 naar plaats 5 en, ja, in mijn haast om dat goed te willen maken, verhapte ik mij in de remzone aan de chicane, en knalde tegen de vangrails. Een zware, zeg maar stomme fout met ernstige gevolgen, want de auto bleek niet te herstellen voor Race 2.

Onder invloed van die minder goede resultaten stond Tomas aldus op de vooravond van de Jack’s Racing Day, de derde meeting, pas 6de in de puntenstand, op ruime afstand van leider Nathan Vanspringel en diens directe volgers zoals Kenny Herremans, Philippe Huart, Tom Feyaerts en Milan De Laet. 

Het was precies op TT Circuit Assen dat de ommezwaai volgde. Hoewel. In Race 1 werd hij in volle strijd op het achterwiel aangetikt, waardoor de achteras schade opliep en Tomas kansloos stond in de strijd met later winnaar De Laet. In Race 2 zou hij op passende wijze weerwraak nemen op alle tegenslag. 

“Mijn vader Eddy en de mensen van Ford Peerlings zijn blijven zoeken naar oplossingen en deze keer viel alles in de juiste plooi, de auto draaide als een Zwitsers uurwerk en bovendien tekende ik voor de eerste « overall » van een Belg in de Nederlandse-Belgische rangschikking ! De ontlading was des te groter toen ik het wagenpark verliet en mijn vader in de armen sloot…

In het kader van de Truck Grand Prix pakte hij een 2de plaats, achter Milan De Laet, maar in de tweede race op Circuit Zolder sloeg het pechduiveltje opnieuw toe : de turbo liet het afweten, waardoor hij met een verlies van pakweg 50 pk kansloos stond. In de Ardennen tijdens het weekend van het Racing Festival zat alles mee en volgde het meesterwerk : pole position en twee keer « overall » winnaar. Het liet Tomas toe naar de Finale Races op TT Circuit Assen af te reizen als één van de twee sterkste belagers van puntenleider Nathan Vanspringel. 

“Met een natte piste en droog weer in de lucht, was het voor iedereen gokken op de juiste banden. Milan koos voor mixed rubber, ik opteerde voor slicks, en dat liet hem toe in de eerste fase van de race voordeel te trekken en op het ogenblik dat de baan er droog bij lag, was het verschil te groot om hem nog bij te benen. Niettemin ben ik in Race 2 nog voluit gegaan voor de 2de plaats in het kampioenschap – Nathan mocht achter Milan en mezelf finishen om kampioen te worden – en dat is niet gelukt, maar ik wil niet klagen.  Dat ik mij na een moeilijk begin van de Ford Fiesta Sprint Cup nog heb kunnen opwerpen voor de eindstrijd en een plek in de Top 3, stemt mij meer dan tevreden. Er had meer ingezeten. Ik heb alvast bewezen dat ik vooraan mijn mannetje kan staan, zoals ook de drie pole positions aantonen. Dat sterkt mij des te meer om in 2022 voor niets minder dan de Belgische titel te gaan.

error: Alert: Content is protected !!