Home > #Hoofdnieuws > F1 Turkije: Bottas houdt eer van Mercedes hoog

F1 Turkije: Bottas houdt eer van Mercedes hoog

Valtteri Bottas reed een voorbeeldige race en won de Turkse Grand Prix, voor Verstappen, die kostbare WK punten pakt. Opnieuw zaten Hamilton en Mercedes niet op dezelfde golflengte, en gingen met de strategie de mist in.

foto: (c)mercedesamgF1.com

Een natte baan voor de start van de Turkse Grand Prix en dat betekende dat het hele veld op intermediate regenbanden van start ging. Een redelijk vlotte start waarbij Bottas de kop nam voor Mercedes met Verstappen en de Red Bull in de achtervolging. De opdracht voor de eerste helft van de race werd dan ook: op de baan blijven en de banden zo ver mogelijk brengen.

De Mercedes van Hamilton en vooral de Ferrari van Sainz waren het meest bedrijvig, met Hamilton die oprukte naar de 5de plaats en Sainz naar een 9de plaats. Daarna werd het wachten, en aftellen. Zou er een omslagpunt komen waarbij er een droge lijn verschijnt en de rijders op slicks konden? Het leek van niet. De druilerige motregen bleef aanhouden. Ondertussen moest Perez de Red Bull verdediging optrekken voor Verstappen. Hamillton sloot aan bij Perez in de 34ste ronde en beide heren leverden een mooi duel doorheen meerdere bochten. Dat vertraagde zowel Perez als Hamilton en was het sein voor Red Bull om Verstappen binnen te halen en van nieuwe intermediate banden te voorzien. Quasi het hele veld volgde het voorbeeld. Leclerc en Ferrari kwamen zo aan kop voor Bottas en Verstappen, die een jagende Hamilton (nog steeds op zijn intermediate banden van bij de start) achter zich kreeg.

De nieuwe vraag werd nu: kon men tot het einde van de race komen op de originele intermediates, die langzaamaan omgesmolten werden tot slicks. In de 42ste hakte men bij Mercedes de knoop door en ze riepen Hamilton binnen. De Brit herriep deze beslissing en bleef buiten. Het was ook de denkpiste die Leclerc maakte bij Ferrari. Nieuwe “inters” bleken echter de betere keuze en in de 48ste ronde, met nog tien ronden te gaan, gooide ook Leclerc de handdoek: hij kwam binnen voor nieuwe regenbanden. Het werd nu een race tot de finish, ongeacht welke bandenkeuze er gemaakt werd, maar Mercedes verraste nog iedereen door Hamilton in de 51ste ronde alsnog binnen te roepen.

Dat alles was in het voordeel van Bottas, die ondertussen opnieuw naar de leiding ging, voor Verstappen en voor een ontketende Perez, die nog naar de derde plaats reed. Hamilton kwam in de problemen, met zijn redelijk nieuwe banden die doorheen een graining fase gingen. Hij redde nog een vijfde plaats achter de Ferrari van Leclerc. Gasly, Norris, Sainz, Stroll en Ocon verdeelden de overige punten.

Verstappen gaat met 262.5 punten nu als leider in de tussenstand naar Austin. Hij loopt iets verder uit op Hamilton, die 256.5 punten telt.


error: Alert: Content is protected !!