Home > VAS > Rittensport > VAS: terugblik op de Titanicrit

VAS: terugblik op de Titanicrit

Titanic beet de spits af in 2021 en organiseerde als eerste club in België een rittensportwedstrijd, volledig coronaproof in dit rare covidjaar. Het is misschien een zaak van vertrouwen tussen gemeentebesturen en de organiserende club. Hoe het vlekkeloos kon verlopen, toonden ze bij RT Titanic.

(persbericht/ed. wb)
(foto’s: Bouvin Peter, Keyenberg Marc & rv/pixabay)

“We hebben in die zin wel geluk”, verklaarde RT Titanic voorzitter Kristof Verhoeven. “Met het gemeentebestuur van Kasterlee hebben we een goede band, ook omdat ze ons kennen en ze ook onze voorgaande organisaties kennen. We verkregen dus een toelating. Of het seizoen nu echt van start gaat weet ik niet. Ik vrees dat we nog een tijdje opgescheept zullen zitten met diverse maatregelen.” En die maatregelen konden de deelnemers aan den lijve ondervinden. Inschrijven moest online en de documenten moesten vooraf worden ingeleverd. Veel tijd om samen te scholen kregen de starters niet. Documentencontrole en technische keuring, het gebeurde binnen een strak tijdschema. De pittige rit die volgde, zorgde er ook voor dat er niet heel veel tijd te verspillen viel. Een “eindceremonie” was er niet, de catering was “take away” en iedereen moest uiteraard voor het ingaan van de avondklok weer thuis zien te geraken. Maar de zin was er bij de vele deelnemers en dat was het belangrijkste!

De wedstrijd

Met 50 inschrijvingen (en dus 100 deelnemers) was men bij RT Titanic meer dan tevreden. Vanaf 16u00 gingen de eerste starters op pad. De diverse klasses kregen elk een langer en een korter deel af te werken en dat hielp dan ook weer om de spreiding van de deelnemers te garanderen. In Recrea, de instapklasse, zagen we een leuke zege van Thomas en Jan Mahieu op de Alfa Romeo GTV. “Dokter” Mahieu had zich nog een vergunning genomen bij Titanic om deze rit nog eens te kunnen rijden. Leuk want de dokter, die normaal de medische onderzoeken doet voor het toekennen van de vergunningen, maakte zo kennis met de rittensport en van het ene kwam het andere, zoals deze zege. Hij won voor routiniers Lizette Brebels en Hugo Bruyneel, die in hun getrouwe Ford B-Max aanvankelijk de leiding hadden genomen maar zich in deel twee even mispakten en genoegen moesten nemen met een tweede plaats. Het podium werd vervolledigd door Jonas Waelbers en Benny Vastmans in de Ford Escort die zo hun verplaatsing vanuit RT Moustache beloond zagen.

In klasse Touring zagen we veel meer oudgedienden. Bjorn Dotremont en Kenny Leys gingen deze keer de “moderne” toer op en scoorden met de Volvo V60 voor het Brabantse TRT de overwinning. Ze legden de basis voor hun zege in deel 1 waar ze een lage 22 punten scoorden. Achter hen liepen de strafpunten algauw in de driedubbele cijfers. Dat betekende dat ook ondanks een 22 punten van Jelle De Cnodder en Jonathan Huysmans met Citroën C4 in deel 2, er voor dit duo niet meer inzat dan een tweede plaats. Dirk Van den Schooren Luc Avonds vervolledigden het podium met de leuke Triumph TR6. We zagen weinig inschrijvingen in de moeilijke klasse “Expert”, maar dat is niet helemaal uitzonderlijk. Het belang van een co-piloot in een discipline als rittensport werd nogmaals bewezen want “specialist” Bjorn Vanoverschelde kreeg op donderdagavond een belletje van rallyman Guino Kenis, die wel wou weten hoe zulke rit nu wel in zijn werk ging. Zij gingen van start met dagvergunning in de BMW 325i en op zaterdagavond passeerden ze als winnaars de laatste controle, met duidelijke cijfers moeten we nog toevoegen. Achter hen eindigden Guy Agten en Dominiek Seynaeve en Sander en Paul Van den Wyngaert (VW Corrado 16V). Routiniers Leo en Inge Rackham (Peugeot 508) eindigden aan de voet van het podium.

Kristof Verhoeven, voorzitter organiserende club RT Titanic:Het verliep eigenlijk geweldig goed. Voor Jan Eysermans en Wim Poulmans was het hun eerste wedstrijd als uitzetters. Zij maakten een hele pittige rit, dat moeten we toegeven. Dat verklaart ook de hoge puntenlast. Maar ze slaagden er wel in om iedereen aan de finish te krijgen en dat is op zich een prestatie. Van de deelnemers kregen we positieve reacties. Het was een uitdagende rit, die zeer goed in elkaar zat.”
“Ongeveer de helft van de inschrijvingen was onder daglicentie, en dat heeft natuurlijk te maken met de onzekere omstandigheden waarin we moesten organiseren. Veel deelnemers hadden al lang geen rit meer gereden en de honger was er dan ook. Dat trok wellicht ook iets meer regionalen aan en iets minder van de gekende kampioenschapsrijders. Niet enkel voor ons maar ook voor de deelnemers was het een klein beetje meer werk om alles vooraf in orde te krijgen. Dit was natuurlijk een speciale editie, waarbij er weinig sociaal contact was. We hebben ons als organisatie dan ook strikt aan de regels gehouden. In de rekenkamer was het, gezien de vele strafpunten, een intense job om alles te verbeteren. In de nacht hebben we dan nog de uitslagen opgemaakt en de verbeteringen online gezet. Deze editie was stevig gekruid,
maar ik denk dat een volgende versie wellicht toch iets minder pittig zal blijken!

error: Alert: Content is protected !!