Home > Industrie > Porsche: twee extra plug-inhybrides met meer performance, comfort en rijbereik

Porsche: twee extra plug-inhybrides met meer performance, comfort en rijbereik

Porsche vervolledigt het gamma van de nieuwe Panamera met onder meer een topversie van 514 kW (700 pk) en 870 Nm. De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid is nu de krachtigste variant in de volledig herwerkte productlijn door de combinatie van een 420 kW (571 pk) sterke vierliter biturbo V8 met een 100 kW (136 pk) sterke elektromotor. Zijn puur elektrische rijbereik is met tot 30 procent vergroot dankzij een nieuwe batterij van 17,9 kWh en geoptimaliseerde rijmodi. Dit geldt ook voor de nieuwe Panamera 4 E-Hybrid, waar de elektromotor zoals voordien wordt aangevuld met een 243 kW (330 pk) sterke 2.9 biturbo V6, samen goed voor een systeemvermogen van 340 kW (462 pk). Het Panamera-gamma wordt afgerond door de 4S, die 324 kW (440 pk) ontwikkelt en die eveneens recht heeft op alle geoptimaliseerde elementen op het vlak van chassis, design, uitrusting en infotainment van de jongste modelaanpassing.

Hybride trio met verbeterd elektrisch rijbereik

Naast de onlangs voorgestelde nieuwe Panamera 4S E-Hybrid met een systeemvermogen van 412 kW (560 pk) biedt Porsche nu voor het eerst drie plug-inhybride versies aan in de Panamera, die ook elk kunnen worden gecombineerd met de drie beschikbare koetswerkversies Sedan, Executive (met lange wielbasis) en Sport Turismo. Op die manier breidt Porsche zijn E-Performancestrategie systematisch uit. Het hart van de aandrijflijnarchitectuur wordt gevormd door de elektromotor die is geïntegreerd in de achtversnellingsbak met dubbele koppeling (PDK) en die nog steeds 100 kW (136 pk) en een maximumkoppel van 400 Nm ontwikkelt. Samen met de verschillende verkrijgbare verbrandingsmotoren staat hij zo in voor uitmuntende prestaties. In combinatie met het standaard Pack Sport Chrono en met een vierliter V8 biturbomotor die nu 420 kW (571 pk) ontwikkelt in plaats van 404 kW (550 pk) legt de nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid de sprint van 0 naar 100 km/u voortaan af in 3,2 seconden – 0,2 seconden sneller dan zijn voorganger. Hij haalt een topsnelheid van 315 km/u, wat 5 km/u sneller is. De Panamera 4 E-Hybrid heeft slechts 4,4 seconden (-0,2 seconden) nodig om 100 km/u te halen wanneer hij vanuit stilstand vertrekt richting zijn top van 280 km/u (+2 km/u).

De bruto opslagcapaciteit van de hoogspanningsbatterij is verhoogd van 14,1 naar 17,9 kWh door het gebruik van geoptimaliseerde cellen en de rijmodi zijn aangepast voor een nog efficiënter energieverbruik. De nieuwe Panamera Turbo S E-Hybrid heeft een puur elektrisch rijbereik van tot 50 kilometer volgens de cyclus WLTP EAER City (NEDC: tot 59 kilometer), terwijl de Panamera 4 E-Hybrid tot 56 kilometer plaatselijk uitstootvrij kan rijden volgens WLTP EAER City (NEDC: tot 64 kilometer). Plug-inhybride Porsche-modellen worden bij voorkeur thuis opgeladen – ofwel via een standaard huishoudstopcontact, ofwel aan een krachtiger stekker. Met de standaard Porsche Mobile Charger is een modelspecifiek laadvermogen haalbaar van tot 7,2 kW. Het is ook mogelijk om aan openbare laadpunten op te laden met een Mode 3-kabel.

Visueel aangescherpt met nog betere connectiviteit

De nieuwe Panamera 4S, die nog steeds wordt aangedreven door een 2.9 V6 biturbomotor van 324 kW/440 pk, legt de 0-100 km/u af in 4,1 seconden (-0,1 seconde) met het Pack Chrono Sport. Hij haalt een topsnelheid van 295 km/u (+6 km/u). De 4S geniet al de geoptimaliseerde elementen van de jongste modelupdate en is standaard uitgerust met het voordien optionele Sport Design-front. Dat bestaat uit opvallende inlaatluchtroosters en brede zijdelingse koelluchtopeningen in combinatie met een koplampontwerp met een enkele strip. Het nieuw ontworpen front van de Panamera Turbo S E-Hybrid onderscheidt zich door dubbele C-vormige Turbo-koplampmodules en bredere zijdelingse luchtinlaten. De hertekende lichtstrip achteraan loopt nu naadloos over de kofferklep met een aangepaste contour. Beschikbare opties zijn verdonkerde Exclusive Design achterlichtmodules met dynamische Coming/Leaving Home-animatie, drie nieuwe 20- en 21-duimse velgen en twee nieuwe koetswerkkleuren (Cherry Metallic en Truffle Brown Metallic).

Het Porsche Communication Management (PCM) kent een grotere beeldscherpte voor het scherm en omvat aanvullende digitale functies en diensten zoals de verbeterde online spraaksturing Voice Pilot, Risk Radar voor informatie rond verkeersborden en gevaren, draadloos Apple® CarPlay en nog vele andere Connect-diensten.

Meer performance, meer comfort

Het chassis en de sturingssystemen zijn in alle nieuwe Panamera-versies afgestemd op sportiviteit en comfort. In sommige gevallen is een volledig nieuwe sturingsstrategie ingevoerd. Een nieuwe generatie van het besturingssysteem en nieuwe banden staan in voor een verbeterde zijdelingse dynamiek en een grotere precisie. Het vlaggenschip Panamera Turbo S E-Hybrid is standaard uitgerust met alle vandaag verkrijgbare chassis- en sturingssystemen zoals de elektrische rolstabilisering Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) met Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), achterwielsturing met Power Steering Plus en het Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB)-systeem.

De nieuwe Porsche Panamera-versies kunnen nu worden besteld en staan vanaf het begin van december bij de verdelers. In België starten de prijzen voor de Panamera 4 E-Hybrid bij 116.387 euro (inclusief btw). Het tarief begint bij 121.469 euro voor de Panamera 4S en bij 194.795 euro voor de Panamera Turbo S E-Hybrid – telkens inclusief belasting op de toegevoegde waarde en landspecifieke uitrusting.

The fuel consumption and CO2 emission values were calculated according to the new Worldwide Harmonised Light Vehicle Test Procedure (WLTP). The NEDC values derived from this must continue to be specified for the time being. These values cannot be compared with the values calculated on the basis of the previously used NEDC test.

(persbericht)

error: Alert: Content is protected !!