Home > #Hoofdnieuws > Getest: de Porsche Taycan Turbo S

Getest: de Porsche Taycan Turbo S

Al goed vijf jaar geleden wist Porsche dat de toekomst deels elektrisch zou zijn. Het Duitse merk stelde in 2015 de Mission E Concept voor op de IAA van Frankfurt, een concept dat een half decennium later vertaald werd in de Porsche Taycan. Autosportwereld.be reed met de Turbo s, de meest krachtige versie van de elektrische Porsche en misschien wel de snelste Porsche ooit.

Wars van alle discussies over elektrisch rijden, is één ding zeker: de Porsche Taycan Turbo S is een mooie wagen. Porsche is erin geslaagd om een vierdeurs wagen op de Porsche 911 te doen lijken, met een prachtig lijnenspel, veel meer dan bijvoorbeeld de Porsche Panamera. De Taycan heeft namelijk een luchtweerstandscoëfficiënt van amper 0,22 Cx en dat uiteraard om zo weinig mogelijk luchtweerstand te genereren. Dat slanke silhouette resulteert bovendien in een zeer gracieuze wagen die vrijwel niemand onberoerd laat en vooral, het is een echte Porsche. Ook binnenin doet de eerste volledig elektrische Porsche niet onder voor zijn merkgenoten, meer nog de schitterende zetels komen recht uit de 911 en geven dat echte gevoelen dat zo typisch is voor de Duitse legende. Uiteraard is de rest van het interieur afwijkend, door het ontbreken van elke verwijzing naar wat een Porsche met een verbrandingsmotor zo typisch maakt.

Waanzinnig snel

Technisch gezien heeft deze Taycan Turbo S uiteraard weinig met een conventionele Porsche te maken. Sportief is hij wel, dat bewijzen de naakte cijfers: de Turbo S is goed voor 762 pk en 1.050 Nm in overboost en hij is zo krachtiger dan de Porsche 911 GT2 RS. De sprint tot 100 km/u en tot 200 km/u gebeurt in respectievelijk 2,8 en 9,8 seconden, vrij vertaald waanzinnig snel. De topsnelheid wordt elektronisch beperkt tot 260 km/u. De Taycan heeft bovendien een lager zwaartepunt dan de GT2 RS, maar het gewicht is wel hoger dan de 911 GT2 RS. De Taycan weegt immers 2,3 ton… Het meest indrukwekkende in de Taycan is uiteraard de lineaire acceleratie, die je letterlijk vastkleeft in de sportzetels.

Maar de Porsche rijdt dus ook echt zoals je dat van een Porsche verwacht. Daarvoor heeft de elektrische Taycan een karrevracht aan elektronische spitstechnologie aan boord, volgt u even: luchtvering (met drie kamers en een liftfunctie), adaptieve dempers, actieve stabilisatorstangen, koolstofkeramische remmen en een meesturende achteras. Bovendien werkt het elektronische PTM tienmaal sneller dan een klassiek ESP-systeem. De Taycan is dus niet alleen snel op een rechte lijn, maar ook pijlsnel en enorm efficiënt bij het meer bochtige werk, al moet u het gebrul van de motor er wel bij denken. Oh, de autonomie… tja die varieert enorm naar gelang de rechtervoet de Taycan uitdaagt of niet. Goed 400 kilometer zou mogelijk moeten zijn, maar als u voor een Porsche opteert die dagelijks nog beter bruikbaar is, kies dan voor een Taycan 4S die het bijna 500 kilometer ver doet.

Waar zijn die (uniforme) laders?

En zo komen we bij de enige achillespees van de Porsche Taycan: waar laden we dit beest? Want hoewel er in Europa meer en meer snelladers opduiken (400 in 2021) – met een oplaadtijd van 22 minuten als u het aan zo’n lader doet – is ons land weer maar eens slecht bedeeld. Dat is niet zozeer de fout van Porsche, maar wel grotendeels van de overheid. Al kunnen de constructeurs wel een deel van de oplossing bieden. Een Tesla kunnen we zonder probleem in Aywaille opladen, maar een Porsche niet… Stel u voor dat uw wagen enkel Shell zou kunnen tanken en geen Total, absurd toch? Thuis duurt het laden van de Taycan met een 22 kW-lader nog steeds goed negen uur of meer dan een gemiddelde nachtrust.

Elektrisch rijden vereist dus niet alleen een snelle oplaadtechnologie, maar nog meer dan dat een voldoende en homogeen aanbod om te laden. En daar is dus nog werk aan de winkel. Maar laadt u verder niets wijsmaken: de Porsche Taycan is dat wat je van Porsche verwacht: namelijk topkwaliteit. Oh, de prijs? Tja… 191.725 euro, maar dan wel met een fiscaal voordeel voor uw vennootschap.

error: Alert: Content is protected !!