Home > VAS > Rittensport > VAS: Marathon gaat “à la carte”

VAS: Marathon gaat “à la carte”

Met de Ronde door Vlaanderen, de tweede VAS wedstrijd van het seizoen, begint de regionale autosport in alle ernst aan 2020.

 

 

foto: W.Bouchez 

Er was al de Tierenteynrit op 3 januari, maar de Ronde door Vlaanderen (15-16 februari) zet het seizoen aan oriëntatieritten en regularityrally’s nu volop in gang. De wedstrijd gaat ook dit seizoen verder in “marathon” reglementering. Te vergelijken met een Classic wedstrijd maar dan met iets hogere gemiddelde snelheid en met meer kilometers. Dat is kort door de bocht wat een Marathon wedstrijd inhoudt. Naast de Ronde door Vlaanderen zien we later in het seizoen ook nog de Trimard Classic en de Belgian Westhoek Classic. 

 

 

Geen kampioenschap 

 

 

Vreemd genoeg kondigde de bond (VAS) nog in december 2019 aan dat Marathon geen kampioenschap meer zou zijn in 2020 (en dit in tegenstelling tot 2019, met Gauthier Decavele als algemeen kampioen VAS Marathon). Elke organisatie vroeg immers afwijkingen aan op de reglementering, waardoor wedstrijden de bepalingen omtrent maximum aantal kilometers, aantal inschrijvingen, tijdsduur en inschrijvingsgelden overschreden. Er wordt dus “à la carte” gereden binnen de Marathon wedstrijden, waarin de organisatoren ook niet meer verplicht zijn om een Youngtimer klasse in te richten. 

 

 

KALENDER 2020 

  • Ronde door Vlaanderen (15-16 februari, AC Hemicuda) tweedaagse Waregem-Abbeville (F)
  • Trimard Classic (4 april, ACP Bryghia) tweedaagse (?), wedstrijdcentrum Langemark
  • Belgian Westhoek Classic (18-19 september, AC Medina) tweedaagse, startplaats Ronse (?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

DIT IS MARATHON

Net als de verwante disciplines Rittensport en Classic leggen de deelnemers aan de Marathon een geheim parcours af, dat wordt beschreven in een roadbook. Ten alle tijde dienen de deelnemers zich te houden aan het verkeersreglement want grote delen van de wedstrijd worden verreden over de gewone openbare weg. De deelnemers dienen dit roadbook zo nauwkeurig mogelijk te volgen. Controle daarop gebeurt met controleletters en met bemande of onbemande controleposten. Het is dus geen rally of snelheidswedstrijd, maar een navigatiewedstrijd waarbij diverse systemen als bol-pijl, ingetekende kaarten en eenvoudige pijlen- en puntenrit worden gebruikt. Er zijn ook regelmatigheidstrajecten voorzien, die moeten verreden worden aan een vooraf opgelegd gemiddelde. Het voornaamste verschil met de disciplines rittensport en Classic is zoals eerder aangehaald het veel langere parcours (tweedaagse wedstrijden, meer dan 500 kilometer) en de hogere gemiddelde snelheid (max. 49,99 km/u).

error: Alert: Content is protected !!