Er verandert niet zo erg veel in het WK Rally 2020, maar toch is het goed een aantal zaken te overlopen. Wij lijsten de belangrijkste punten voor u op.

  • Wagens – In 2020 en 2021 wordt met de huidige generatie van WRC-wagens gereden. Pas in 2022 zouden de hybride wagens hun opwachting maken. Hybride betekent niet elektrisch, maar wel een elektrische hulpmotor voor de passages in bijvoorbeeld steden of dorpskernen op de verbinding, of als extra boost tijdens de proeven.
  • Evolutie – De constructeurs mogen niet ongelimiteerd veranderingen aanbrengen aan de wagens. De wijzigingen moeten uiteraard conform het reglement zijn en bovendien zijn ze beperkt in aantal. De constructeurs krijgen daarvoor de zogeheten ‘jokers’. Ze kiezen zelf wanneer ze welke joker inzetten.
  • Kalender – na het wegvallen van Chili zijn er nog 13 manches over, met Nieuw-Zeeland, Japan en Kenia als nieuwkomers. Spanje, Corsica en Australië zijn van de kalender verdwenen. De Monte-Carlo, Duitsland en de finale in Japan zijn asfaltproeven.
  • Startorde – De startorde blijft die van de voorbije jaren, met de startorde op basis van de WK-stand op donderdag en vrijdag, op zaterdag en zondag wordt het klassement na de laatste echte KP van de vorige dag gebruikt (dus niet de showproeven). In de Monte-Carlo valt men terug op de uitslag van het WK 2019 voor de startorde van donderdagavond en vrijdag, dus Ott Tänak voor Thierry Neuville en Sébastien Ogier.
  • Reservebanden – De deelnemers moeten minstens één en maximaal twee reservebanden meenemen in de wagen. Wisselen mag tijdens en tussen de proeven, maar enkel door de crew zelf.
  • Punten – De puntenverdeling blijft 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 en 1 voor de top-10 en 5, 4, 3, 2, 1 voor de Power Stage.
  • Rally2 – een team mag opnieuw starten na een probleem, maar enkel op de volgende dag en met een straf van 7 minuten per gemiste KP.
  • Benaming type rallywagens – even voor de duidelijkheid, omdat op sommige blogs er een soep van wordt gemaakt. De FIA heeft andere benamingen gegeven aan de types van rallywagens, naar het voorbeeld van F1, F2, F3 en F4 op circuit: Rally1 zijn de WRC-wagens, Rally2 de huidige R5-wagens, Rally3 die komen nog als een nieuwe klasse, Rally4 de R2-wagens en Rally5 de R1-wagens.
  • Categorieën – Naast de categorie WRC, zijn er ook de categorieën WRC2 ((semi)fabrieksteams met wagens uit de klasse R5), WRC3 (privéteams met wagens uit de klasse R5) en het Junior WRC of J-WRC.
  • Kalender Bis:

23.-26.01: Rally Monte-Carlo
13.-16.02: Rally Zweden
12.-15.03: Rally Mexico
23.-26.04: Rally Argentinië
21.-24.05: Rally Portugal
04.-07.06: Rally Sardinië
16.-19.07: Rally Kenia
06.-09.08: Rally Finland
03.-06.09: Rally Nieuw-Zeeland
24.-27.09: Rally Turkije
15.-18.10: Rally Duitsland
29.10-01.11: Rally GB
19.-22.11: Rally Japan