Audi SQ8: 435 pk uit een dieselmotor en dat in een sportieve SUV, dat is wat Audi ons voorschotelt met de Audi SQ8. Uiteraard heeft deze V8 biturbo het befaamde Quattrosysteem, dat van deze auto ook een veilige en zeer handelbare bolide maakt. Want met de meer dan 400 paarden en de 900 NM koppel, is dit niet zomaar een SUV. Desondanks rijdt de SQ8 uiteraard niet alleen prima, hij voelt ook helemaal niet groot aan, wel groots uiteraard. Ook uitmuntend is de Tiptronic 8-trapsautomaat, die beter schakelt dan u het ooit had kunnen doen. Kortom, deze Audi SQ8 mag dan misschien een beetje een wagen zijn die vandaag niet meer past in het autobeeld van de samenleving, Audi toont er wel nogmaals mee tot wat het merk in staat is. Prijskaartje van onze testwagen: 152.340 euro, BTWi. 

Nissan QASHQAI DIG-T 160 DCT: deze leuke Japaner kreeg een zeer verfrissende nieuwe look. Autosportwereld.be reed met de meest performante versie, goed voor 160 pk en 270 Nm, waarden die uiteraard meer dan voldoende zijn voor het huidige verkeer op de Vlaamse wegen. Op de baantje in de Ardennen, bezorgde de nagelnieuwe Nissan Micra N-117 ons misschien iets meer plezier, maar daar gaan we niet over zeuren. De Nissan QASHQAI DIG-T 160 DCT is een prima wagen, die vooral doet wat ie moet doen, met name op een comfortabele manier van A naar B rijden. Voor de emoties heb je bij Nissan uiteraard nog steeds de GT-R. Prijskaartje van onze testwagen: 32.840 euro, BTWi. 

Jaguar F-Pace SVR: hou u vast. De SVO-afdeling, voor Special Vehicle Operations, van Jaguar Land Rover heeft iets gemaakt waarvan wij dachten dat het uitgestorven was. Tegen alle maatschappelijke tendensen in, die sowieso al niet SUV-gezind zijn, rolde uit de ateliers van SVO een F-Type met een vijf liter grote V8-compressormotor, die in deze F-Pace 550 pk en 680 Nm voortbrengt. Uiteraard werd ook het cosmetische gehalte van deze krachtpatser aangepast en stoppen doet de F-Type ook al zoals het hoort, met vooraan tweedelige, geventileerde schijven van 395 millimeter, achteraan meten ze 396 millimeter. Als u veel richting Duitsland stoomt, dan kan u ook vaststellen dat deze Jaguar van 2,1 ton, vlot de 280 km/u haalt. Prijskaartje van onze testwagen: 102.710 euro, BTWi.