De nieuwe GR Yaris is een pure performance-auto, die voortkomt uit Toyota’s ervaring met het winnen van World Rally Championship-titels. De technologie en vormgeving die voor succes in de autosport zorgden, zijn direct toegepast in deze straatauto, die trouw blijft aan de filosofie van TOYOTA GAZOO Racing om steeds betere auto’s te maken die intrinsieke verrijking en puur rijplezier bieden.

Foto: © Toyota

De GR Yaris, die een toppositie inneemt binnen de nieuwe Yaris-lijn, is een uniek model dat profiteert van de technische en ontwerpvaardigheden van TOYOTA GAZOO Racing en Tommi Mäkinen Racing, Toyota’s partner in het WRC. De GR Yaris dient als officieel homologatiemodel voor de ontwikkeling van de volgende Yaris WRC en bezit daarnaast alle vereiste eigenschappen voor autoliefhebbers die met succes aan lokale rallywedstrijden willen meedoen. De auto wordt in de tweede helft van 2020 geïntroduceerd en is na de GR Supra het tweede wereldwijde GR-model van Toyota.

Tijdens de presentatie van de GR Yaris op de Tokyo Motor Show 2020 zei bestuursvoorzitter Shigeki Tomoyama van GAZOO Racing: “TOYOTA GAZOO Racing wil onder meer de autosport gebruiken om zijn kennis en personeel te verbeteren, met als doel om sportauto’s van wereldklasse in productie te nemen. De nieuwe GR Supra is een sportauto die op het racecircuit is ontwikkeld, maar de GR Yaris hebben we bedacht door deel te nemen aan rally’s, iets waar veel van onze fans op hebben gewacht.”

Elk aspect van de auto is gericht op prestaties: een compleet nieuw platform en motor, een nieuwe ophanging, een lichte constructie en aerodynamische styling, en een nieuwe GR-FOUR permanente vierwielaandrijving. Door zijn hoge vermogen en lage gewicht heeft de GR Yaris alles in huis om successen in wedstrijden te behalen en opwindende prestaties neer te zetten als hippe hatchback op de weg.

Traditie

Voor Toyota is de nieuwe GR Yaris de eerste echte sportauto met vierwielaandrijving en het eerste homologatiemodel voor World Rally Championship-wedstrijden sinds het einde van de productie van de Celica GT-FOUR in 1999.

De Celica GT-FOUR schitterde twee generaties en drie modellen lang in Toyota’s meest succesvolle WRC-campagnes. Dat gouden tijdperk bezorgde het bedrijf 30 rallyoverwinningen, vier rijderstitels en één constructeurstitel. Op de achterklep van de GR Yaris is een GR-FOUR-logo aangebracht als verwijzing naar deze beroemde voorganger en zijn vierwielaandrijving.

Als homologatiemodel helpt de GR Yaris bij de ontwikkeling van een nieuwe wedstrijdauto voor de WRC-campagne van het Word Rally Team van TOYOTA GAZOO Racing. Sinds 2017 doet Toyota weer mee aan het kampioenschap, waarna het bedrijf in 2018 de constructeurstitel en in 2019 de rijderstitel, met Ott Tänak, in de wacht heeft gesleept.

(persbericht)