Home > #Hoofdnieuws > De TBR rallysprint van Oekene staat er weer

De TBR rallysprint van Oekene staat er weer

Hans Degryse moet zowat de meest verguisde rally-organisator zijn binnen het regionale rallysport landschap. Wat de TBR ploeg over de loop van de jaren over zich heen kreeg was onwaarschijnlijk. Na successen, interne strubbelingen, een terugval aan inschrijvingen, een dodelijk ongeval in de rally, en uiteindelijk een terugkeer naar de rallysprint formule en uitvalsbasis Oekene, moest 2016 het jaar van de ommekeer worden. Maar nu ook weer zorgden een misverstand over brandblussers en enige ongevallen voor lange vertragingen, de annulatie van een proef en ontevreden gezichten. Maar Hans Degryse en Rik Clinckemaillie van het TBR bestuur laten het niet meer aan hun hart komen. Anno 2017 gaan zij met nieuwe moed aan de slag.

“Vorig jaar hadden we enkel een probleem in de eerste ronde. Verkeerde brandblussers, iets latere opdagende vertegenwoordigers van de overheden en een wagen die een elektriciteitspaal omver reed. En die achterstand sleepten we de hele dag mee”, steekt voorzitter Hans Degryse van wal. “En dan krijg je kritiek, maar na al die jaren hebben we een olifantenvel gekweekt. Het is nooit makkelijk en ik ben al zeer tevreden als op de dag van de wedstrijd iedereen op zijn post staat. We zijn een sprint en dat is typisch voor een rallysprint. We hebben geen alternatieve routes die we kunnen gebruiken.”

Secretaris Rik Clinckemaillie geeft tekst en uitleg bij het parcours van de editie 2017. “De belangrijkste wijziging is het wegvallen van de St-Eloois-Winkelse straat. Dat was een lang stuk, met veel inwoners, ook vele ouden van dagen, en daar kregen we dan ook de meeste vragen. Dat slorpte wat tijd op en om iedereen gerust te stellen besloten we het grootste stuk van die straat niet meer in het parcours op te nemen. Een snelheidsremmer werd gezet net voor het laatste stuk om enkele huizen te vrijwaren. Het snelle stuk aan de Toveressestraat is gebleven maar we hebben er een chicane ingestoken, die dit jaar zal aangepast worden. Er worden normaal gezien viermaal 14.85 km afgelegd voor een totaal van 59,4 km. De proef ligt nu op grondgebied Ledegem, Izegem en Oekene maar de gehele coördinatie wordt gedaan door poilitiezone RIHO. De servicezone ligt aan de Armoedestraat. Op de Markt blijft een finishboog en een tent, maar die wordt uitgebaat door de mensen van café “De Platte Tube”, waar ook de administratieve zaken gebeuren.”

“Belangrijk is ook dat er een echte publiekszone komt aan de Kantinestraat, ter hoogte van de Ieperse weg, met parkeergelegenheid, een tent en catering” licht Degryse toe. “De mensen moeten zich dan niet meer door Oekene verplaatsen om de wagens te zien. Ze kunnen er de rally volgen op drie verschillende punten.”

“Voorlopig zitten we aan 93 inschrijvingen”, besluit Clinckemaillie. “Daarin vier R5 wagens, o.a. Vermeirsche en Devleeschauwer op DS3 R5’s, een 18-tal Britse en Ierse ploegen en 19 historics. De publiekstrekkers moeten Pieter-Jan Maeyaert (foto) met de Fiesta R5 en Brecht Hoorne met de BMW Compact worden. Na zijn crash in Ieper weten we nog niet wat Steve Bécaert zal doen.”

“We gaan vol goede moed verder”, bevestigt Degryse, “maar ik zal ook weer blij zijn als op zondagavond alles zonder problemen is verlopen!”

Afspraak in Oekene, nabij Roeselare, op zondag 9 juli.

You may also like
VAS Wervik: door de lens van Lorenz Deschuyttere
VAS Moorslede: door de lens van Lorenz Deschuyttere
Terugblik BRC & VAS 2021 door Lorenz
Rallycross: Clubwedstrijden op het Eurocircuit

1 Response

error: Alert: Content is protected !!