Home > #Hoofdnieuws > Het woord vooraf: rally van Ieper

Het woord vooraf: rally van Ieper

Guillaume Dilley gaat met veel respect naar Ieper
“Het wordt onze derde wedstrijd met de Hyundai dit jaar. In de ‘Wallonie’ streden we om de tweede plaats, toen we een technisch probleem kregen te verwerken en net naast het podium finishten. In de Rally van Wervik wist ik te winnen. Ondanks een tijdsverlies van ongeveer 30 seconden, het gevolg van een nukkige benzinepomp. Toch zorgde die wedstrijd voor vertrouwen. Ieper wordt echter een heel andere wedstrijd! Er zijn nogal wat rijders, Engelsen vooral, waarvan ik geen enkel idee heb wat ze op dit parcours waard zijn. Ik trek vooral met veel respect naar Ieper… maar ook vol ongeduld! Ik heb het geluk dat ik met een topwagen aan de start kan staan en ik ben vast van plan om er mijn mannetje te staan.”

André Leyh (corijder Dilley) : “Omdat Stéphane Prévot door zijn Aziatisch programma niet aanwezig kon zijn, deed Guillaume beroep op mij en daar ben ik heel blij om. Ik ken Ieper toch een beetje, met een tweede plaats in 2014 als beste resultaat. Ik wil mijn ervaring overbrengen op Guillaume. Ieper is een unieke rally! Meer dan ergens anders moet je tijdens de aanvangsfase geduld hebben en niet proberen het ritme te forceren. Voor je het weet beland je immers in het decor. Het wordt een afvallingsrace en gezien het aangekondigde startveld ben ik er van overtuigd dat men heel snel van start zal gaan… maar dat nogal wat rijders niet aan de finish zullen geraken. Het is aan ons om tegelijk snel én slim te zijn!”

Guillaume de Mévius wil grote onderscheiding
“Ik ben in Ieper aan mijn derde deelname toe, mijn corijder aan zijn tweede. Maar we vertrekken eigenlijk op nul. Het reglement van de Rally van Ieper is heel strikt als het om de verkenningen gaat: die hebben op woensdag, donderdag en vrijdagochtend plaats, volgens een precies uurschema. Er zijn maximaal twee doortochten toegelaten. Voor Louis en mezelf levert dat geen problemen op, want in het Frans onverhardkampioenschap mogen we zelfs maar één keer verkennen. In deze examenperiode gaan we op de wegen van de Westhoek voor een grote onderscheiding. Dat wordt niet eenvoudig. Naast de altijd heel snelle lokale specialisten moeten we het ook opnemen tegen Chris Ingram. De Engelsman is dé referentie als het gaat om voortrekkers, en vorig jaar wist hij in Ieper ook te winnen. Sommige van zijn landgenoten, aanwezig in het kader van het Brits kampioenschap, zijn ook van de partij.”

Louis Louka (corijder van de Mévius) : “Men zou deze wedstrijd als een examen kunnen beschouwen. Het parcours is heel specifiek. Soms moet je een halve wagen in de koord van een bocht gooien, soms moet je bij opeenvolgende bochten precies de ideale lijn volgen. Het is een intense, lange en snelle rally. Iedere chronorit is een uitdaging op zich.”

Kevin Demaerschalk vol ongeduld naar de start
“Een eerste test was best nuttig, want sinds de finish van de Rally de Wallonie had ik niet meer gereden. Dit weekend beschik ik over de tweede wagen van het team, qua evoluties identiek aan de bolide die ik in Spa en Namen bestuurde. De basisafstelling was onmiddellijk heel goed. We hebben nog wat aan de differentiëlen kunnen werken en dat wierp zijn vruchten af. Dit jaar valt het heel moeilijk in te schatten waar we ons situeren. Ik hoop dat ik een plaatsje kan vinden in het peloton dat zal jagen op Thierry Neuville. Mijn belangrijkste referenties zijn de andere rijders die regelmatig in het Belgische kampioenschap aan de start komen. Je moet het natuurlijk wel kunnen uitvoeren. In Ieper is het van levensbelang om de problemen te vermijden: je mag geen enkele fout maken en ook niet lek rijden… Wat me vorig jaar in de allereerste proef al overkwam. Na vier minuten te hebben verloren werd het uiteraard een andere wedstrijd. Ondanks alles wisten we nog enkele mooie tijden neer te zetten en we legden uiteindelijk beslag op een negende plaats. Ook dit jaar verwacht ik dat er heel wat rijders voortijdig de strijd zullen moeten staken.”

You may also like
WRC Portugal: de rol van de Pirelli-banden
Schaalmodellen: vier Belgische wagens die je niet mag missen
BRC 2022: de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2022 aangepast
Terugblik BRC & VAS 2021 door Lorenz
error: Alert: Content is protected !!