Home > #Hoofdnieuws > Wie in GTE?

Wie in GTE?

GT’s zijn onlosmakelijk met Le Mans verbonden, net als de ‘cohabitation’ tussen die GT’s en de vaak sneller prototypes. Dat samenspel maakt deel van het DNA van de grootste wedstrijd ter wereld uit, wat niet wil zeggen dat iedere wedstrijd met prototypes en GT’s plots een klein Le Mans wordt, daar is uiteraard veel meer voor nodig. Hoe dan ook de teams, rijders en merken die in de LM GTE-klasse aan de start verschijnen, strijden voor hun zege, voor hun ereplaatsen en kijken nooit naar de algemene klassering.

Foto’s: Dunlop Media en Risi

Battle of the Giants

In LM GTE Pro zien we opnieuw de vijf constructeurs van vorig jaar aan de start verschijnen: Porsche, Corvette, Ferrari, Ford en Aston Martin. Tijdens de testdag begin juni, zaten alle bolides, op uitzondering van de vier Ford GT, binnen 1,1 seconde… ongezien en een indicatie van de kwaliteit van de BoP van de ACO. Blijft uiteraard het vraagstuk Ford. De beste Ford GT zat op bijna drie seconden van de Corvette van Fässler-Milner-Gavin, maar wat is de oorzaak van die kloof? Speelt Ford weer een spel, zoals we mogelijk ook zagen afgelopen jaar, toen de Amerikaanse bolide plots te dominant bleek tijdens de race? Of zit de ACO er werkelijk naast met de cijfers voor Ford? Antwoord zondag na de middag…

Na de testdag paste de ACO de bride van de Corvette aan (-0,2 mm), terwijl ook de inhoud van de respectieve tankreservoirs werd herzien: +1 liter voor de Porsche 911 RSR, +3 liter voor de Ferrari 488 GTE, +2 liter voor de Ford GT, +3 liter voor de Aston Martin Vantage GTE en +2 liter voor de Corvette C7.R.

Vanthoor op de bank

Blijft het feit dat we qua rijders in GTE Pro mogelijk het beste palet voorgeschoteld krijgen van alle klassen in Le Mans, met niet één onbekende naam en alleen dat al staat garant voor spektakel op de piste. Noteren we nog dat Laurens Vanthoor reserverijder is voor de beide Porsche 911 RSR, de gloednieuwe GTE van het Duitse merk met uiteraard de centrale krachtbron.

Twee Belgen en een vrouw

In GTE Am is niet alleen de BoP anders, maar ook de uitgangspositie van ieder team. De meeste deelnemers beschikken over een ervaren rijder, een eerder jonge wolf en uiteraard een gentlemen driver. Niet de snelheid van de pro, maar eerder de betrouwbaarheid van de ‘silver’ en de kwaliteit van de ‘bronze’ zullen de uitkomst van de race bepalen. Noteren we nog dat Ford mogelijk in 2018 privéteams van een wagen zal voorzien – nu zijn Corvette, Porsche, Ferrari en Aston Martin vertegenwoordigd – en dat de enige vrouw in het veld, Christina Nielsen het in GTE Am doet met Scuderia Corsa Ferrari 488 GTE #56. Uiteraard vinden we ook Dries Vanthoor en Stéphane Lémeret in deze categorie.

error: Alert: Content is protected !!