Home > #Hoofdnieuws > Is Toyota nu al zegezeker?

Is Toyota nu al zegezeker?

Morgen start in Le Mans de 85ste editie van de grootste race van de wereld. De vrije chronoritten en de eerste kwalificaties worden morgen afgewerkt, de poleman kennen we donderdag om middernacht. We blikken alvast even vooruit op de strijd bij de prototypes.

Zoals ieder jaar zien we een strijd op diverse fronten, waarbij het gevecht voor de algemene zege de meeste aandacht krijgt, al is dat misschien niet altijd terecht. Hoe dan ook zullen Toyota en Porsche onderling uitmaken wie zondag iets na drie naar het hoofdpodium mag, want de algemene winnaar komt in principe uit LMP1. In de andere categorieën is de strijd zo mogelijk nog veel intenser.

Toyota zegezeker?

Toyota was veel sterker dan Porsche tijdens de voorbije testdag in Le Mans, begin juni, en de Japanners wonnen ook de WEC wedstrijden in Silverstone en Spa. Betekent dat echter dat Toyota, met drie wagens, tegen twee voor Porsche, zegezeker is en de overwinning al zo goed als op zak heeft? Neen. Denk, aan vorig seizoen, toen Toyota een eerste zege letterlijk in de laatste ronde uit handen gaf.

Porsche weet dat het de outsider is, maar het merk met de 18 zeges in Le Mans zal zijn fel duur verkopen. Sowieso, de race in LMP1 zal zeer hard zijn en van afwachten kan überhaupt geen sprake zijn, of het zou moeten gaan om de derde Toyota TS050 Hybrid uit de ateliers in Keulen. Die auto speelt niet mee in het WK Uithouding en kan als troef achter de hand van Toyota dienen.

Toyota legde tijdens de testdag ook opmerkelijk meer ronden per wagen af dan Porsche. De bolide van Lapierre en co legde zelfs 106 ronden af, tegen 81 voor de 919 Hybrid van André Lotterer. Bovendien kende Porsche ook technische problemen met de andere auto van het team, die meer dan 2 uur in de box stond. Betrouwbaarheid is en blijft een sleutelelement in lange wedstrijden.

Het is uiteraard ook afwachten hoe lang een stint van Toyota en Porsche zal duren en wie wanneer de banden zal wisselen, want ook de strategie bepaalt mee over winst en verlies.

Keuze te over!

In LMP1 is er ook nog de ENSO CLM P1 Nissan, maar geen waarnemer die ook maar een cent geeft om de kansen van deze private LMP1. Maar hoe groot is de kans dat een LMP2 op het algemene podium gaan zien? Het verschil tussen de LMP1 Toyota en de snelste LMP2, de Alpine A470, bedroeg goed 10 seconden, iets meer dan de helft tegenover afgelopen jaar. Met vijf in plaats van zes topwagens, een kleinere marge tussen LMP1 en LMP2 en vooral een leger LMP2-bolides – maar liefst 25 -, is het niet uitgesloten dat de 85ste editie van de 24 Uur van Le Mans een verrassing in petto zal hebben. Komt daarbij nog het gegeven dat de LMP2 op de rechte lijnen een hogere topsnelheid zullen halen dan de LMP1…

Met wie moeten we in LMP2 dan rekening houden? Uiteraard Alpine, maar ook Rebellion, Manor, Jacky Chan Racing en G-Drive. Zij hebben twee dingen gemeen, één ze rijden allemaal met het chassis van Oreca en twee, al deze teams zetten twee wagens in. Misschien kunnen aan dat lijstje nog het Franse TDS toevoegen. De namen van de teams klinken misschien iets minder bekend, maar aan toprijders geen gebrek. Of wat dacht u van Piquet Jr, Prost Jr, Bruno Senna, Rubens Barrichello, Jan Lammers, Fabien Barthez (de ex doelman van de Franse ploeg) of de regerende wereldkampioen uithouding en winnaar van Le Mans, Romain Dumas. Zij nemen het op tegen een horde jonge wolven, met adelbrieven uit F3 en GP2.

DEELNEMERSLIJST

error: Alert: Content is protected !!