Home > #Hoofdnieuws > Nederlanders domineren Monteberg. Bécaert eerste Belg

Nederlanders domineren Monteberg. Bécaert eerste Belg

Voor de start moest “de Monteberg” een aantal van zijn favorieten missen. Zo kwamen de Lancer Evo X’s van Filip Pyck (winnaar verleden jaar) en topper Andy Lefevere niet aan de start. En bij de Historics gaf naast Nick Toorré (motorproblemen op de Sierra Cosworth) vanmorgen ook nog Dirk Vermeirsch forfait. Zijn copiloot was ziek. De wedstrijd werd gedomineerd door de Nederlanders en regerend VAS kampioen Steve Bécaert (foto) hield de Belgische eer hoog op de 4de plaats.

Na de eerste drie klassementsproeven vestigde Piet Van Hoof zich met zijn Mitsubishi Lancer aan de leiding. Hij profiteerde van de schuiver van Hans Weijs Jr op de openingsproef. Met amper 3″3 achterstand op zijn landgenoot. , was Weijs echter nog zeker niet uitgeteld. Met twee snelste tijden op KP 4 en 5 nam Hans Weijs Jr het commando over met de Ford Fiesta R5 en begon met 5″4 voorsprong aan de slotronde.

“Ik moet dringend een paar nieuwe banden leggen, want vooraan zijn ze nu helemaal weg. Zeker boven op de Monteberg was het lastig, want daar lag de baan een beetje nat,” vertelde een van vertrouwen stralende Weijs. Piet Van Hoof wilde nog wel aandringen, maar zonder veel overtuiging: “Ik probeer het wel, maar ik vrees dat ik net tekort zal komen. Deze ochtend zat ik goed in het ritme, maar in deze ronde ging het minder vlot.” Uiteindelijk moest Hans Weijs Jr zich nog schrap zetten op de allerlaatste proef om de wedstrijd te winnen met amper 2″6 voorsprong op Piet van Hoof, die op de laatste proef nog een ultieme aanval lanceerde.

Voor de 30-jarige Hans Weijs Jr werd het een erg succesvol weekend. Met 5 snelste tijden op 7 proeven was de 30-jarige Nederlander veruit de snelste van het veld met zijn Ford Fiesta R5 Evo. “En toch moest ik op de allerlaatste proef nog alles uit de kast halen, want ik wist dat Piet op Busseboom altijd een beetje sneller was. Het was een zwaar, maar heel tof weekend. In Sulingen won René Mandel de wedstrijd met een Fiesta die bijgestaan wordt door ons team, terwijl Christoph Brugger vijfde werd met deze Fiesta R5 na een dubbele lekke band. Deze nacht zijn we naar Wijtschate afgezakt en vandaag rijden we 5 keer de snelste tijd, ondanks een korte nacht van 3 uurtjes. Ik heb me geamuseerd en ik ben blij dat ik Arne Bruneel zijn eerste overwinning op de Monteberg kan bezorgen,” lachte de vroegere fabriekspiloot van VW Motorsport ontspannen.

De tweede plaats ging erg mooi naar Piet Van Hoof, terwijl zijn neef Sander er een volledig Nederlands podium van maakte. De vierde plaats ging naar Steve Bécaert, die erg tevreden was. “De DS 3 R5 die ik vandaag bestuurde was veel beter dan de wagen die ik in Tielt bestuurde,” vertelde Steve. “Deze wagen, waarmee Kevin Demaerschalk in de Wallonie reed, heeft alle evoluties en hij is vooral betrouwbaar. Ik heb het gevoel dat ik vandaag veel progressie heb gemaakt met de R5.”

Hein Jonkers was blij met de 5de plaats, als eerste “vijftiger”, want hij klopte met zijn Mitsubishi de onverbeterlijke Paul Lietaer, die weer outstanding was in Historic met zijn Escort. Lietaer eindigde voor Steven Dolfen, die voor de eerste keer in zijn carrière mocht proeven van een topwagen met vierwielaandrijving, meer bepaald de DS 3 R5 van Bert Cornelis. Enkele foutjes en een aanpassingsperiode waren niet meer dan logisch. Dolfen werd 7de, voor Vincent Vermeeren, die een knappe 8ste plaats veroverde met zijn Mitsubishi Gr.N. De Top 10 werd vervolledigd door Jeoffrey Lerminez en Bert Coene, die met de EvoX R4 niet echt in zijn sas was.

You may also like
VAS Wervik: door de lens van Lorenz Deschuyttere
WRC Portugal: de rol van de Pirelli-banden
VAS Moorslede: door de lens van Lorenz Deschuyttere
Schaalmodellen: vier Belgische wagens die je niet mag missen
error: Alert: Content is protected !!