Home > #Hoofdnieuws > Beetle Cup brengt jaren 80 nostalgie op Glosso

Beetle Cup brengt jaren 80 nostalgie op Glosso

Het Glosso circuit kwam in de loop van de winter al in de belangstelling. Na meer dan een kwarteeuw gepalaver en discussie lijkt de politiek anno 2017 klaar om het circuit in zijn volle lengte te herstellen. De plannen waren eind januari in te zien bij de provincie. Er was sprake van een hoge geluidsmuur maar de uitvoering zou voor later zijn. Ondertussen gaat de competitie verder op de gekende, korte omloop. De Herdenkingsprijs Willy Sneyers opent traditioneel het rallycross seizoen het Glosso circuit.  Dit seizoen met een gastklasse (traditiegetrouw de Nederlandse 2 pk-tjes) en dit jaar ook een heus voorprogramma met de VW Beetle Cup.

Wie bevestigt op Glosso?

Eerst en vooral is er de reguliere competitie. In de opstapklasse, de “promotie”, werd Yorick Maeyninckx met zijn Opel Kadett de verrassing in Maasmechelen. Hij bleef favoriet Kim Valgaeren (VW Golf) en Guy Vrachten (Opel Corsa) voor. Maar ook Anthony Lauwers (Opel Astra) kon het tempo goed volgen in Limburg. Alle kaarten liggen dus open in Klasse C.
Bij de zware klasse B bracht de openingswedstrijd in Maasmechelen geen verrassingen. Jonas Kemps bewees daar dat hij met zijn BMW E36 nog altijd de te slagen man is. Maar Stijn Severijns (Opel Ascona), Colla Schrooten (Citroën Xsara) en ook Jan Driesen (BMW) kunnen op Glosso zeker een rol spelen.
De klasse A tenslotte bleef het speelterrein van Steven Van Nunspeet en de Honda CRX. Hij bleef al sedert vorig seizoen ongeslagen in de klasse en het is nu aan de concurrentie om het gat dicht te rijden. Maar Didier Dexters (Toyota MR2) ligt op vinkenslag en na een mooie prestatie op Maasmechelen kan Jean-Pierre Verstraeten (Toyota Corolla), zeker op Glosso, toch wel hoop koesteren.

Beetle Cup: terug naar de jaren 80

De Beetle Cup dan. Patrick Mertens verzorgde zes VW Kevers (het moderne model) die op de VAS meetings een aparte reeks zullen rijden met gastrijders aan het stuur. Het wordt een primeur voor het Glossocircuit en Mertens zorgde voor een aantal namen die de fans zullen terug voeren naar de glorieuze jaren tachtig. Moeten we aan de rechtgeaarde rallycross fan nog de naam van François Monten duiden? Rallycross-icoon Monten haalde liefst 10 Belgische titels, en, een deel van die titels werden behaald met… VW Kever, vooraleer hij overschakelde naar Audi. Verder worden aangekondigd: Luc Noyen, vroeger te zien op Alpine, daarna op Matra Murena en Wim Van Herck (Ford Escort, daarna Volvo 343). Dit trio kwam elkaar wel vaker tegen op de rallycrosscircuits van de jaren tachtig. Verder zouden ook BK-rijder Ludo Helven (na vele, vele jaren nog steeds nationaal actief) en Jan Van Elderen, de voormalige Nederlandse topper, aan de start verschijnen. Voor één keer kunnen de heren het dus tegen elkaar opnemen op quasi standaard, 90 pk sterke, VW Beetle dieselwagens! Als special act kan dat tellen…

Op zondag 30 april starten om 9u15 starten de regionale piloten met hun training en om 11.15u gaat de eerste reeks van start. Het Glosso circuit bereik je via de E34 Antwerpen – Eindhoven, afrit 25 richting Oud-Turnhout. Vanaf dan volg je de bewegwijzering naar het circuit. Kinderen tot 12 jaar hebben gratis toegang en het Paddock is voor iedereen gratis toegankelijk. De parking is vlakbij het circuit.

You may also like
VAS Wervik: door de lens van Lorenz Deschuyttere
VAS Moorslede: door de lens van Lorenz Deschuyttere
Terugblik BRC & VAS 2021 door Lorenz
Rallycross: Clubwedstrijden op het Eurocircuit

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!