Home > #Hoofdnieuws > Wallonie: de strijd kan beginnen…

Wallonie: de strijd kan beginnen…

De 34ste editie van de rally van Wallonië ziet er veelbelovend uit, want bij de 102 ingeschreven teams
die op 28, 29 en 30 april op een aangepast parkoers zullen strijden zijn er meer dan 30 uit de topklassen
RC1, RC2 en RGT !
De organisatoren van de rally van Wallonië kregen de afgelopen dagen nog een mooi Paascadeau, want
door een vloed aan formulieren, steeg het aantal deelnemers van 75 tot 102, waardoor de Naamse
manche andermaal met het mooiste deelnemersveld van de eerste seizoenshelft van het Belgisch
rallykampioenschap kan uitpakken. Met maar liefst 15 R5-wagens, één S2000, 3 WRC’s en 4 GTP24-
bolides kijken de liefhebbers van mooie rallywagens immers nu reeds vol ongeduld uit naar volgend
weekend.

Minstens 5 zegekandidaten…
Neen, Kris Princen en François Duval komen dit jaar niet aan de start in Jambes. Hoewel het jammer is
dat die twee toppers ontbreken, kan de Automobielclub van Namen toch weer uitpakken met een 5
sterren-deelnemersveld, vergelijkbaar met de vorige edities en bovendien met een “open” karakter. Het
is namelijk niet evident om deze keer de absolute topfavorieten aan te duiden. Vincent Verschueren
(Skoda Fabia R5), winnaar in Tielt en 2e in Landen en Spa en daardoor de huidige leider in het BRC
behoort uiteraard tot die groep, maar dat geldt ook voor Cédric Cherain (DS3 R5, die zijn zege in Spa
verspeelde door een bandenkwestie, Benoît Allart (Skoda Fabia, winnaar in Spa), de Nederlander Kevin
Abbring (wiens enorm talent de prestaties van zijn Peugeot 208T16 R5 overstijgt) maar evenzeer voor
Xavier Bouche (die finaal voor een Skoda Fabia kiest). Uiteraard mogen we uit de Koninginneklasse ook
Guillaume Dilley (Hyundai i20), Kevin Demaerschalk (DS3), Melissa Debackere (Skoda Fabia), Adrian
Fernémont, Polle Geusens, Pieter-Jan Maeyaert (drie Ford Fiesta), Cédric De Cecco (Peugeot 208T16)
en de Nederlander Edwin Schilt (Skoda Fabia) niet vergeten, want als de absolute favorieten een foutje
zouden maken, staan zij zeker klaar om daarvan te profiteren, terwijl ze los daarvan hoe dan ook stevig
zullen strijden voor een plaats in de top-5. En… wie weet zorgen ook Lawrence Mottet, Philip Cracco en
Alain Litt (alle drie met een Ford Fiesta) wel voor een verrassing.

Achteruitgang WRC’s effectief,  of enkel op papier?
Terwijl velen het spijtig vinden dat de WRC’s stilaan verdwijnen, blijven anderen toch stevig weerwerk
bieden. Te beginnen met Guino Kenis en zijn Mini JCW 1.6T al beschikt hij niet over het volle vermogen,
aangezien hij met een “gecastreerde bride” moet rijden. De WRC 2L kunnen wel nog voluit, tenminste de
piloten die nog het privilege hebben dat ze nog met zo’n wagen mogen rijden. We hebben het dan in de
eerste plaats over David Bonjean, Jourdan Serderidis (elk met een Citroën C4 WRC) en Michaël Albert
(Skoda Fabia WRC) Hoewel ze ook “gemuilkorfd” werden (max 3.6 l voor de gehomologeerde wagens –
bride voor FIA en RGT) moeten we evenwel ook rekening houden met de beste GT’s, zeker als het gaat
over de Porsche 997 GT3 van Patrick Snijers, Fred Bouvy, Francis Lejeune en Henri Schmelcher die
aan op het snelle parkoers rondom Namen bovendien een bondgenoot hebben. Hoewel hun
succesperiode misschien voorbij is, zijn er verder ook nog de Mitsubishi’s in diverse uitvoeringen (N4,
R4, A8 of E12 voor de oudste modellen) die voor een snelle chrono kunnen zorgen, zeker als het om
ervaren kleppers gaat zoals Olivier Collard (Evo10 Gr.A), Laurent Léonard (Evo9 R4 ingeschreven in
A8), Jean-Fred Colignon (Evo9 A8), Cédric Busin (Evo9 N4), Ludovic Sougnez, Martin Van Iersel of
Steve Van Bellingen (allen Evo10 N4)… En zeker diegenen met een type van de laatste generatie
zouden zondagavond wel eens kunnen verrassen.

De voorzitter in de 000-wagen

Tot slot uiteraard ook nog aandacht voor de deelname van RACB-voorzitter François Cornelis, die in de DS3 R5 van zijn naamgenoot Bert Cornelis en als 000 in één van de veiligheidswagens zijn rallydebuut zal maken. Voor de rally van Wallonië is het alvast een eer dat de hoogste vertegenwoordiger van de federatie het ter harte neemt om zich persoonlijk van de onberispelijke organisatie te vergewissen.

Alle deelnemers zullen net zoals vorig jaar verdeeld over drie dagen 25 klassementsproeven, (in totaal 230 km) tegen de klok afwerken. De rally start vrijdag 28 april met twee passages (19h00 en 21u15) op de Citadel. De etappe van zowel zaterdag (3 ronden van 5 kp’s) als zondag (2 ronden van 4 kp’s) start telkens om 8h00. De finish is zondagnamiddag omstreeks 15u30 voorzien in de tent die in het centrum van Jambes staat.

You may also like
WRC Portugal: de rol van de Pirelli-banden
Schaalmodellen: vier Belgische wagens die je niet mag missen
BRC 2022: de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2022 aangepast
Terugblik BRC & VAS 2021 door Lorenz

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!