Home > VAS > Slalom > Slalom van Oostende onder stralende lentezon

Slalom van Oostende onder stralende lentezon

De Slalom van Oostende kon in quasi alle normaliteit doorgaan, al zag het omringende landschap in de Victorialaan er ietwat anders uit door de aan de gang zijnde afbraakwerken. Het OMS lokaal was gesloten en dus werden drank en versnaperingen, evenals het rekenbureel, overgeheveld naar de andere kant van de straat, naar Garage Heyrick. Er was een sprint in Wallonië, waardoor meerdere Waalse deelnemers niet present waren. Tevens moesten een aantal deelnemers van Zavelenborre verstek laten gaan. Onder andere Kumps (verhinderd), Tastenoy (op verlof) en Barnhoorn (wagen niet klaar) kwamen niet aan de start. Maar 41 anderen wel…

Wie verslaat Jörgen Draelants? Dat was zowat het credo van dit seizoensbegin. Iedereen in de slalom weet hoe snel Jörgen is, en hoe gedreven vader Albert Draelants de Mini Alora laat evolueren. Maar de eerste reeks was voor Dominique Van Kerckhove, die de Polo GT op zijn eigengereide manier langs de paaltjes gooide en zich op kop posteerde. Voor Draelants begon de racedag met sores want hij had nog maar amper zijn run ingezet, of er was iets in de servosturing dat het had begeven. Bovendien lagen zowel Bart Lenaerts in de Lotus Elise, als Frederik Declercq, met de Westfield/Locost, op vinkenslag. Het euvel kon echter snel worden verholpen en in de tweede reeks zette Jörgen Draelants al de definitieve 1’54″957. Technisch ongemak voor Declercq en foutjes bij Van Kerckhove en Lenaerts zouden ervoor zorgen dat de tijd van Draelants niet meer zou worden gehaald. Maar de uiteindelijke winnaar zag wel de potentiële dreiging. Van Kerckhove eigende zich nog de 4de reeks toe, maar het bracht geen zoden meer aan de dijk en hij diende zich tevreden te stellen met de tweede plaats. “Ik had vandaag ergens geluk dat geen van mijn concurrenten uiteindelijk een goede reeks neerzette”, zei Jörgen achteraf. “Iedereen had wel ergens een probleem en daardoor sta ik aan de kop.” De meeste dreiging ging uit van de Westfield, de door Frederik Declercq heropgebouwde Locost nadat eind vorig jaar de motor het begaf. “Na wat ik vandaag heb gezien denk ik dat ik op sommige parcours hem niet zal kunnen bijhouden”, filosofeerde ook Bart Lenaerts, uiteindelijk derde in de Lotus Elise. “Ik moet nu vooral trainen op fysiek. Met de wagen heb ik geen reserve meer. Ik zal alleen sneller kunnen gaan als ik het fysiek aankan. De Lotus heeft namelijk geen servosturing, wel een gereduceerde overbrenging. Maar het betekent dat je stevige spierballen moet kweken om hem gedraaid te krijgen.”

Voor de slalom van Oostende zelf blijft de onzekerheid heersen. Of er volgend seizoen nog een editie volgt? “Dat weten we niet”, verklaarde Michel Rommelaere. “Alles zal afhangen van de werken. Eens de gebouwen in de Liefkesmoresstraat zijn afgebroken, wordt de Victorialaan opengegooid. Zullen die werken volgend jaar al gedaan zijn? In alle geval, nu al had de Liefkemoresstraat moeten open liggen. Dat was gelukkig nog niet het geval! Ik was er blij om want zo kon ik mijn wagenpark op de oorspronkelijke plaats behouden.”

Maar met een stralende lentezon en vier reeksen was het sowieso een gezellig dagje aan het “zee-tje”. Nu gaat het op Paasmaandag naar Kuurne, waar we wellicht een bevestiging krijgen van de heersende tendensen.

de officiële uitslag vindt u HIER
de tussenstand in de Promotiechallenge staat HIER

en een lijvige fotoreeks vindt u dan weer HIER

You may also like
VAS Hemicuda Rally: door de lens van Lorenz
VAS Hemicuda Rally: de eerste dag in beeld door Lorenz
VAS Staden: door de lens van Lorenz
Rally van Staden: zware sortie van Munster

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!