Home > #Hoofdnieuws > Het is zondagmorgen 26 maart. Wie staat er op?

Het is zondagmorgen 26 maart. Wie staat er op?

Ik vraag me soms af of er nog mensen zijn die de oorspronkelijke, “moderne” Australische grand prix hebben gezien. Of zij ook zoals ik op ontiegelijke uren van de nacht de trap af slopen om dan met de koffie op schoot, de stoel kort bij de TV geschoven, met het volume op minimum de gebeurtenissen in Adelaide volgden. Die TV was trouwens nog van het drukknop principe. De luxe van een afstandsbediening kenden we niet bij ons thuis in de mid jaren 80. Dit stukje zal dus niet gaan over Hamiltons nieuwe haarsnit, wat Alonso over Stoffel zegt of welke kleur deze of gene bolide zal hebben, noch over de slappe uitspraken van ingenieurs, die komen vertellen dat ze “hard gewerkt” hebben en “progressie” hebben gemaakt. Neen, ik vind het leuker om eens te bekijken wat de Grote Prijs van Australië inhoudt! Ze houden er “brekkie” (ontbijt), zijn tuk op “barbies” (barbecue), hebben gruwelijke spinnen, reuzenkrokodillen en giftige slangen, maar ook de vreemdste, leuke hoppende zoogdieren… De meest bekeken autosport is niet de Formule 1 maar de V8 Supercars en met Mount Panorama bij Bathurst hebben ze alvast één legendarisch circuit (the dipper!). Ah ja… en het water kolkt er in omgekeerde richting door de gootsteen! Om maar te zeggen dat “down under”, in Australie¨, alles net iets vreemder is dan hier in het oude Europa. En toch lopen sommige dingen zeer parrallel. Dat is vooral de verdienste, of moeten we zeggen de schuld, van de Engelsen, die het verre continent gebruikte als open gevangenis. Een stigma dat de Australiërs nog steeds meedragen. Maar met de Europese cultuur kwamen ook de Europese gewoontes. Zoals weten wie het snelste met een wagen kon rijden. Een eerste Australische Grote Prijs gaat dan ook terug tot het jaar 1928 (al werd de benaming pas in 1929, bij de tweede race, ingevoerd). In Europa was het asfalt op de Nurburgring nog maar net droog en de eerste Grand Prix van Monaco moest nog gereden worden!! De Australiërs trokken een rechthoek van stofbanen op Phillip Island en gingen racen over 100 kilometer. Leuk en een traditie van jewelste, want op Phillip Island wordt er nog steeds MotoGP gereden (nu dan wel op een moderne baan). Nog een leuk weetje: Lex Davison is samen met Schumacher de absolute recordhouder in overwinningen in de Australische Grote Prijs. De Aussie won het evenement 4 maal, de laatste keer in 1961, maar wedden dat niemand dat weet op de volgende F1 quiz? En al in 1953 raceten er Grand Prix machines door de straten van Adelaide. Het was dan ook geen wonder dat, toen het FIA F1 circus mid jaren 80 een locatie moest kiezen, het oude Adelaide uit de bus kwam. Dat was het moment dat voor mij de pret begon. Want eerder waren er wel F5000 races, en de befaamde Tasman series (een 2.5-liter versie van de F1). Geen boerenkoersen want iedere winter gingen heren als Denny Hulme, Jack Brabham en Bruce McLaren even naar “huis”, terwijl iconen als Jim Clark, Jackie Stewart en Graham Hill zich kwamen meten in de Tasman series op banen met namen als Sandown Park, Oran Park, Brisbane, Amaroo, Calder Park… Maar dat was voor vele Europeanen een ver van mijn bed show. Met de TV kwam de mogelijkheid de F1 live te bekijken, al moest je wel om 4u30 op zondagmorgen (of is dat dan nog nacht?) voor de buis postvatten. Maar herinner u de achterband van Mansell, exploderend in een vonkenregen in 1986, waardoor Piquet in extremis nog de titel greep. En de vele onder loodzware hitte, twee uur durende races, maar ook de kortste race ooit in het WK, 1991 met 14 rondes. De winst van onze eigen Boutsen in 1988, de zware crash van Hakkinen, de tik van Schumacher tegen Hill in 1994… De verhuis naar Albert Park in Melbourne in 1996 en de massacrash bij de start aldaar, de eerste punten van Minardi en Alonso (welk jaar was dat?), het debuut van Hamilton met een podium in 2007… Om maar te zeggen: er gebeurt altijd wel iets in de Grote Prijs van Australië. Is dat omwille van het andere klimaat, omdat de WC’s er anders doorspoelen, omdat het (dezer dagen) de openingswedstrijd is van het seizoen of omdat Albert Park geen permanent circuit is (met alle nadelen vandien)??? Wie zal het zeggen? Maar van één ding ben ik quasi overtuigd. Als Stoffel Vandoorne straks gaat punten halen, dan zou dat best wel eens gelijk in Melbourne kunnen zijn, voordat het hele circus verhuist naar de platgetrainde en ge-“telemeterde” circuits van Bahrein en Barcelona… De FIA heeft ondertussen het uurschema beter aangepast aan de dagindeling van de Europese afnemers. Maar toch: ik zal opstaan…u toch ook?
You may also like
FE Marrakesh: Mortara wint, Vandoorne knap achtste
FE Marrakesh: da Costa voor het eerst dit seizoen op pole
FE Berlijn: dubbel podium voor Mercedes
FE Berlijn: Mortara doet het opnieuw en start op pole

1 Response

error: Alert: Content is protected !!