Home > #Hoofdnieuws > De perscarroussel: Spa Rally

De perscarroussel: Spa Rally

DE WINNAARS

1ste plaats: Cédric Cherain /Jean-Pierre Delmelle (Citroën DS5 R5) : De winnaar was vooral bezorgd om zijn concurrenten na het ongeval van Princen. “Ik ben uiteraard heel blij te hebben gewonnen, maar ik wil eerst weten hoe het met Kris en Peter is”, stelde hij aan de flying finish van de laatste proef. Eens gerustgesteld genoot de winnaar helemaal van de zege. “Ik werk dit jaar een programma à la carte af, zonder voor de titel te gaan. In dat opzicht is dit een heel belangrijke overwinning, want nu kan ik mogelijke partners misschien overtuigen om me bij volgende rally’s te steunen. Hier had ik na een foutje in de openingsproef een slechte start, maar op zaterdag kreeg ik de omstandigheden die me liggen: ik ben gek op dit natuurlijke parcours, en van de modder trek ik me niets aan. Ik ben dus blijven aanvallen om Kris onder druk te houden, met het gekende resultaat. Na de Wallonie, de Condroz en de East Belgian win ik nu ook in Spa, de vierde wedstrijd in Wallonië. Ik ben hier heel blij om, vooral omdat dit de rallywegen zijn die ik als kleine kerel als toeschouwer bezocht…”

2de plaats: Benoît Allart / Kevin Fernandez (Skoda Fabia R5) : “Ik wou aanvankelijk vooral vertrouwen winnen en ritme opdoen en trok me dus weinig aan van mijn positie in het klassement. Geen fouten maken, dat was het belangrijkste. Uiteindelijk is het een beetje het verhaal van de schildpad en de haas geworden: ik was niet de snelste, maar weet toch als tweede aan te tikken!”

3de plaats: Vincent Verschueren / Veronique Hostens (GoDrive Skoda Fabia R5) : Ze werkten een ronde teveel af op de openingsproef. Verdict: 3’07” tijdverlies en de 60ste plaats in het klassement… “In het donker zat Guillaume Dilley met zijn Skoda op mijn bumper op de rondkoers. Ik had een paar meter extra afstand genomen en ik hield in het oog hoe ver hij achter me zat, toen ik bij de splitsing voor de 3dee keer naar links draaide, in plaats van rechts naar de finish te rijden. Ik had de nota van Veronique niet gehoord omdat ik gefixeerd was op mijn achtervolger. Gewoon mijn eigen fout…” Maar weersomstandigheden, veel uitvallers en een portie geluk brachten Verschueren en Hostens nog een onverhoopte derde plaats. “Dit had niemand verwacht, maar in dergelijk zware rally’s is alles mogelijk, zeker als de omstandigheden zo moeilijk zijn als vandaag,” lachte Verschueren. “Deze leidersplaats doet enorm veel deugd, al was het hectisch in de slotfase. De proef werd net voor ons gestaakt na de koprol van Princen. Het wachten duurde lang en op de proef ging onze turbo ook nog stuk…”

8ste plaats, winnaars Junior BRC:  Romain Delhez / Gérome Bollette (Opel Adam R2) : “Deze overwinning in Spa is een mooie troostprijs voor de pech die we vorig jaar gekend hebben. We hebben een strak tempo gereden, hoewel ik meteen afstand kon nemen van Andy Dewallef en Pierre Vauterin. De weersomstandigheden waren hels, maar ik vond de Clémentine wel een fantastische ervaring, ondanks de plassen. Ik heb genoten van het onverhard. Dit was een goede voorbereiding op de openingsmanche van de Duitse Opel Adam Cup, die verreden wordt tijdens hetzelfde weekend als de TAC Rally in Tielt.”

11de plaats, winnaars Historic: Stefaan Prinzie / Sharon Vermeulen (Opel Ascona 400) : Door de extreem natte weersomstandigheden zaterdag, werd het een afvallingsrace. Prinzie en Vermeulen stuurden hun Opel Ascona 400 naar de overwinning en de leiding in het Belgisch kampioenschap. “In de regen is de Ascona 400 heel efficiënt. Ik ben gestart op Michelins met brede banden achteraan, maar toen ik in de tweede ronde smallere Pirelli’s monteerde op de achtertrein vond ik meer grip.” Stefaan Prinzie was meteen zegezeker, want achtervolger Cuvelier stond op bijna 7 minuten. “Blijkbaar had Cuvelier vrijdagavond opgegeven en was hij in Rally2 opnieuw gestart, met een tijdstraf, maar die verscheen pas bij het ingaan van de slotronde op de tussenstand. Ik was nog volop aan het aanvallen, toen ik besefte dat ik heel rustig kon uitbollen naar de finish. Maar, dat is ook niet zo makkelijk. Ik heb nog nooit zo hoekig gereden als op de laatste vier proeven. De uitlaat brak zelfs nog op de laatste proef…,” genoot Stefaan Prinzie,

12de plaats, winnaars RC2 Productie: Steve Vanbellingen / Dimitri Vanrijkelen (Mitsubishi Lancer Evo X) : Na wat technische problemen maakten ze een mooie remonte. “De verschrikkelijk verraderlijke omstandigheden van de rally maakten het misschien wel één van de zwaarste rally’s uit mijn carrière en dat maakt dit resultaat eens zo mooi”, vertelde een trotste Vanbellingen aan de finish.“We kenden problemen met de turbo en het technische team van Colsoul rallysport moest meteen aan het werk.  De Mitsubishi startte goed op zaterdag, maar een gebroken cardan gooide meteen weer roet in het eten. “Ttweemaal pech in amper 5 klassementsritten van één rally, maar ook hier weer, een zeer snelle interventie van de jongens van Colsoul. We reden een strakke wedstrijd, zonder het risico op te zoeken, maar met goede chrono’s. We zijn dan ook van een 41 ste plaats na de eerste proef opgeklommen naar de 12 de algemeen en de winst in de standaardklasse, een prachtresultaat. Met dank aan het team, de ouvreurs, mijn corijder en alle partners, want dit is voor mij een van de mooiste resultaten in het BK rally die ik ooit heb behaald!”

 
DE PECHVOGELS

Kevin Demaerschalk en Bram Eelbode (Citroën DS3 R5) : Ze gingen even naar de derde plaats, ondanks vermogensverlies op hun wagen. “Er was zo goed als geen turbodruk, en dus ook geen vermogen”, aldus Fred Miclotte, team manager van J-Motorsport. “Op de verbinding richting Stavelot en de start van de 13de chronorit, kwam het mooie verhaal tot zijn eind. Toch stelde Kevin Demaerschalk een positieve balans op. “Hoewel ik op dit parcours wat ervaring miste, en ik aan het stuur van de R5 nog niet over alle automatismen beschik, reden we op een mooie positie rond. Een podiumplaats had de door iedereen geleverde inspanningen mooi kunnen belonen. Maar de kilometers die ik dit weekend wist af te leggen, in heel wisselende omstandigheden, die zullen me bij het vervolg van mijn programma zeker van pas komen.”

Pieter-Jan Maeyaert en Rik Snaet (Ford Fiesta R5 Evo) : “Het was echt niet makkelijk, zeker omdat we voor te zachte banden hadden gekozen. Het was extreem glad en ik liet me even verrassen. Het grootste probleem was dat mijn deur niet meer dicht ging. Na 6 minuten konden we verder, maar ik moest met één hand de deur vasthouden. Toen mijn broer de deur toch dicht kreeg, beslisten we verder te rijden. Uiteindelijk ben ik heel tevreden na deze wedstrijd, we draaiden regelmatig tijden in de Top 5, voor piloten met veel meer R5-ervaring.” In Wanne schoven ze een definitief van de baan. “In een bocht schoof de Fiesta over de vier wielen. We kwamen een halve meter te kort en schoven in een greppel. De wagen zat goed vast. Jammer, maar de opgedane ervaring is veel belangrijker dan het verlies van de 9de plaats,” aldus Pieter-Jan Maeyaert.

Guillaume de Mévius en Louis Louka (Peugeot 208 R2)
“Jammer genoeg liet de mechaniek ons in de steek. Na een drie kilometer lange rechte lijn, die volledig op de toerentalbegrenzer werd verreden, voelde ik eerst een serieus verlies aan vermogen, waarna een rood lampje op het dashboard aanfloepte. Ik schakelde alles uit en parkeerde de auto. De diagnose liet er geen twijfel over bestaan: de motor had de geest gegeven.”

You may also like
WRC Portugal: de rol van de Pirelli-banden
Schaalmodellen: vier Belgische wagens die je niet mag missen
BRC 2022: de kalender van het Kroon-Oil Belgian Rally Championship 2022 aangepast
Porsche brengt boek uit over concept cars

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!