Home > #Hoofdnieuws > 50 jaar later… Mario Andretti over Sebring en zijn zege in een Ford GT40 Mk IV

50 jaar later… Mario Andretti over Sebring en zijn zege in een Ford GT40 Mk IV

Sebring is in de sportwagen races een begrip. In 1941 werd er in Sebring de Hendrickx Field Air Force Base opgericht, een trainingscentrum voor de luchtmacht. Dat werd in 1945 opgedoekt en ging over in de Sebring International Airport. Nadat Alec Ullman de 24u van Le Mans bezocht in 1950 vatte hij het pan op een sportwagenrace te houden op het vliegveld. Ullman was uit Rusland afkomstig en werkte aan de productie van landingsgestellen voor vliegtuigen tijdens de 2de wereldoorlog. Op oudejaarsavond 1950 (31 december) werd er voor het eerst gereden op Sebring. Vooralsnog in 6-uursformaat. De Memorial Sam Collier (naar een reclamemagnaat die in september van dat jaar omkwam op het stratenparcours van Watkins Glen) werd trouwens gewonnen door een gewone straatauto. Victor Sharpe, een inwoner uit Tampa, reed met zijn Crosley Hot Shot naar de wedstrijd en werd door Ralph Deshon en Fritz Koster overtuigd zijn auto aan hen uit te lenen. De Crosley (zie foto 1, links)
daagt trouwens geregeld op in lijstjes die “de slechtste wagens ooit” groeperen… Maar Deshon en Koster wonnen de race.

Andretti en teamgenoot Bruce McLaren wonnen de 12u van Sebring in 1967 in de ondertussen legendarische gele Ford GT40 Mk IV, met het nummer 1 op de deuren. In die dagen was Mario Andretti nauw betrokken met de ontwikkeling van de GT40.
De race in 1967 ging echter van start na enige commotie. Organisator Alec Ullman had immers eerst aangekondigd de wedstrijd te willen verplaatsen naar de modernere Palm Beach International Raceway (die heden ten dage nog bestaat als Moroso Motorsports Park), maar twee maanden later bedacht hij zich en bleef alles op Sebring. Mario Andretti ontwikkelde mede de Ford GT40, versie 4, en was zeer tevreden over de wagen. Bij zijn debuut, in Sebring, wonnen Andretti en Bruce McLaren. Nu 50 jaar later, zit hij samen met teambaas Chip Ganassi en praten zij over de zege van destijds.

Mario Andretti: “We hadden slechts een korte test voor de eerste race met de Mk IV. De wagen was competitief, vanuit het doosje. We wisten hou de wagen functioneerde en ze hadden het chassis van de MkII behouden, met enige veranderingen en een nieuwe aerodynamica. En dat bleek een zeer goede keuze te zijn. De strijd was hard in de race. Chaparral was de favoriet maar wij waren competitief. De gele wagen staat nu in het museum van het Barber Motorsports Park in Alabama. Sebring bleek zeer belangrijk voor de inspanning die Ford leverde in de 24u van Le Mans. In Daytona, eerder op het jaar, waren er wat problemen. Bij Ford waren ze overtuigd dat ze een ander model van wagen nodig hadden. Eéntje dat wat gelikter was en sneller op de rechte stukken, vooral dan voor Le Mans. Phil Remington hertekende snel de wagen en die won dat jaar Sebring en Le Mans.

Waren er dan geen dingen die hij niet goed vond aan de Mk IV?
Nee, want als je wint, dan wordt je verliefd op de wagen. Het was een zeer goede auto. En ik maakte deel uit van bijna alle tests en de ontwikkeling, van MkII tot Mk IV. De wagens waren dadelijk winnaars en daar gaat het allemaal om. We verzetten veel werk en waren goed voorbereid. Merken als Porsche en Ferrari waren jaloers op onze wagens! Ik denk dat ze lichtjes onder de indruk waren. Er was maar één probleempje, maar dat lag niet aan de wagens. Het was een winderige dag en een stuk papier raakte geklemd in de luchtinlaat die naar de cockpit voert. Het was een gesloten cockpit
dus Bruce en ik leden aan oververhitting. We waren echt gesloopt op het einde van de dag. Maar nu ik erop terug kijk, het maakt het verhaal erg stoer.”

Hoe was de verhouding met Bruce McLaren, je teamgenoot op de wagen?
Die was zeer goed. Hij was een geweldige kerel en het was makkelijk met hem vrienden te worden. Voor het overige was het in mijn belang dat ik mijn vaardigheden in wegraces aanscherpte want ik had de Formule 1 in mijn vizier in die tijd. Bruce was een zeer technische rijder en hij leerde me veel bij. Ik observeerde hem de hele tijd. Het was geweldig zijn teamgenoot te zijn. Het was over de hele lijn een positieve ervaring.”

Hoe verliep de ontwikkeling van de GT40’s?
Dat was een intense fase. Ford spitte alles uit. Eens ze de stap hadden gezet gingen ze dan ook voluit. Ze deden veel testwerk, een volledige dag van 24-uur rijden op Daytona incluis. Het is fijn dat een bedrijf dit soort inzet toont. En dat is ook waarom ze wonnen. En dat is waarom ik het fantastisch vond.”

Volg je ook de ontwikkeling van de nieuwe GT40?
Absoluut. En Chip Ganassi is een goede vriend van mij. Ford maakte een uitstekende keuze met Chip en tot dusver zorgt hij ervoor dat iedereen trots kan zijn. Eigenlijk is het geen verrassing want Chip kende al zoveel successen. In alles wat hij deed werd hij kampioen. Dat is Chip ten voeten uit.

Zou je de nieuwe Ford GT willen rijden?
Ja. Uitnodiging aavaard! Waar en wanneer?”
Ik zie het verband met de GT40 in onderdelen van het design. Ht lijkt of men de nostalgia van iets dat zeer sucesvol was, heeft willen behouden. En zelfs met het blote oog kan je zien dat het aerodynamisch een gemene wagen is. Ik hield ervan 50 jaar geleden, en ik hou er nu nog van. Ik denk dat Ford geweldig werk heeft geleverd.

 

(media Ford/aanvullingen en bewerking: W. Bouchez/ foto’s: rechtenvrij)

You may also like
IMSA Sebring: actie op vrijdag met een pole voor Cadillac Racing
IMSA Sebring: Cadillac als snelste in eerste vrije trainingen
FIA WEC & IMSA: het tijdschema voor Super-Sebring
IGTC – Indianapolis: Sainteloc domineert in de slotfase en wint

1 Response

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!