Home > VAS > Rittensport > VAS Rittensport: nabeschouwing Leeuwenrit

VAS Rittensport: nabeschouwing Leeuwenrit

De tweede manche van het VAS regionale rittensportkampioenschap zag een terugkeer van de gevestigde waarden. 58 teams namen de start. Op het einde van de avond was het echter de organisatie die met de primeur ging lopen.

Het werd een rit in typische West-Vlaamse omstandigheden: wat regen, wat wind, niet te koud, maar ook helemaal niet warm. De rit voerde de deelnemers vanuit Deerlijk naar in het grillige grensgebied met Wallonië en had een tussenstop in Kooigem, onvervalst Bevergems  “Freddy De Vadder” gebied. Al na het eerste deel werd duidelijk dat de wedstrijd niet zo eenvoudig was voor sommigen. Zelfs enkele geroutineerde deelnemers hadden een moment van zwakte en trapten met open ogen in de door de organisatie opgestelde valstrikken.

In recreatie werd het op tijd beslist. Peter Wellens en Edith Hoogwijs kwamen er daar het beste van af met hun kleine Pëugeot 106, met een complete nulscore op het tweede deel. En in het tweede deel lieten achtervolgers Francky en Aurieke Meyfroot, evenals Maarten en Stefaan Hoirelbeke zich vangen aan een GTK (geheime tijdscontrole). Zij pakten ieder 4 punten en zagen de winst naar Wellens-Hoogwijs gaan. “Nochtans was het niet zo goed begonnen”, liet Peter achteraf weten. “Zeer dom. Ik was de situaties in kolommen beginnen lezen van boven naar onder… terwijl ik het in regels moest lezen van links naar rechts. Maar we hebben gewonnen! Het is pas onze derde denk ik en vreemd genoeg wonnen we hier vorig jaar ook.” De Hoirelbekes schuiven in recreatie naar de leiding in de tussenstand voor de Meyfroots.

In Toerisme ging de zege naar Jan Eysermans en Wim Poulmans, die zich op hun Subaru Impreza toch weer zeer sterk toonden. Slechts 4 punten raapte ze op tijd en daarmee konden ze Buelens en Bersipont (Volvo) achter zich houden. Gitte De Beuckelaer en Benny Nuyts kapitaliseren op hun uitstekende derde plaats uit de Tierenteynrit om voorlopig nog aan de kop van de tussenstand in Toerisme te blijven.

In Sport zagen we eveneens de gevestigde waarden opnieuw aan de top verschijnen. Patrick Holemans trad aan op zijn nieuwe Mazda CX6, maar dat weerhield het kampioenenduo Holemans en Johnny Champagne er niet van om zich de winst toe te eigenen. Met slechts 10 punten op GTK en voor het overige een complete nulscore over de hele wedstrijd bleven ze voor aan Leo en Inge Rackham. Na hun tweede plaats in de Tierenteynrit waren het echter de derde geplaatsten, Bjorn en Bart Buysse, die de beste zaak deden in het kampioenschap en daar in de klasse Sport naar de kop gaan.

Dit was de laatste Leeuwenrit”, sprak organisator Nick Vanoverschelde, tot ieders verrassing. Maar hij herpakte zich met een primeur. “Volgend jaar richten wij de Leeuwenrit in als een Classic wedstrijd. Het wordt wel een Classic ‘easy-style’, waarbij we de rittensport deelnemers eens de kans willen bieden om op een niet al te moeilijke manier kennis te maken met een VAS Classic wedstrijd”, verduidelijkte hij. “Met een eenvoudige bol-pijl, gestileerde bol-pijl, ingetekende lijn en enkele eenvoudige kaartfragmenten.

Voor de rittensportdeelnemers zijn het zorgen voor later. Zij moeten zich opmaken voor de 33ste Titanicrit in Kasterlee, op het einde van deze maand maart.

You may also like
VAS Hemicuda Rally: door de lens van Lorenz
VAS Hemicuda Rally: de eerste dag in beeld door Lorenz
VAS Staden: door de lens van Lorenz
Rally van Staden: zware sortie van Munster

Leave a Reply

error: Alert: Content is protected !!