Hij bereikte de kaap van de 30 en racete dit seizoen erg veel in diverse series: Gregory Eyckmans. En hij had tijd voor onze vragen!

1. Hoe was uw autosportjaar 2019? 

Grgeory Eyckmans: “2019 was voor mij een speciaal jaar, gezien het mijn eerste full season in de autosport betrof en dat niet in de minste competitie – met name VLN. Met een deelnemersveld in de klasse van tussen de 25 en de 30 wagens lag de competitie bijzonder hoog. Meteen vooraan meedoen in een dergelijk veld op wat één van de meest uitdagende circuits in de wereld is, werd dan ook niet verhoopt bij het begin van het jaar. Echter ben ik zeer positief verrast door de prestaties die we (Pieter Denys en mezelf met de Xwift Racing BMW 325i V4) dit seizoen hebben kunnen neerzetten, ondanks de vele pechmomenten die we hebben gekend. Het was een seizoen van vallen en opstaan, maar ik onthou vooral dat we de kloof met de top 5 behoorlijk hebben kunnen dichten en dat gezien onze beperkte ervaring op de Nordschleife. De meeste jongens die vooraan meedoen wisten dit pas na verloop van ettelijke jaren te doen…”

2. Wat verwacht u van 2020? 

Het objectief voor 2020 is om elke race vooraan mee te kunnen draaien in de V4 klasse in de VLN. Met de kennis en ervaring die we dit jaar hebben opgedaan en de resultaten die we nu reeds wisten neer te zetten, denk ik dat dit zeker binnen de mate van het mogelijke moet liggen. Stiekem hopen we natuurlijk een gooi te kunnen doen naar het algemene klassement in de VLN, maar dan zal echt alles moeten meezitten. Bovendien hoop ik eveneens terug van start te kunnen staan in een nationaal kampioenschap (waarbij dan gedacht wordt aan Fiesta Cup).”

3. Het moment van het autosportseizoen?

“Het moment van dit seizoen was sowieso een race over 24 uur, echter is het moeilijk kiezen tussen die van Zolder of die van Nürburgring… De 24 Uur van de Nürburgring uitrijden, nota bene op een zucht van het podium, was een heuse ervaring op zich. Het felbegeerde podium tijdens deze race, waar we meer dan 20u lang zonder vierde versnelling te hebben gereden, glipte uit onze vingers in het laatste kwartier van de wedstrijd. De klassenzege in de 24u van Zolder smaakte daardoor ook bijzonder zoet, zeker als je weet dat we ook hier lange tijd geteisterd werden door technische problemen (slippende koppeling) maar we toch bleven volhouden en ondanks het uitsparen van een remwissel en een bijzonder tactische race met meer dan een minuut voorsprong ons tot winnaar mochten kronen.”