In Abu Dhabi is dit weekend het doek over het 70ste seizoen van de F1 gevallen en daarmee is het autosportseizoen echt zo goed als ten einde. Wat ons nog rest zijn enkele competities, maar de drukke weekends die maken plaats voor eindejaarsrecepties, prijsuitreikingen en terugblikken. Het was een mooi seizoen, maar overschaduwd door donkere wolken aan de horizon, donkere wolken van gemeentes die autosport verbieden en vooral van constructeurs die niet meer willen racen.

Wat de kalender 2019 betreft, is het nog uitkijken naar de finale van het WTCR in Sepang volgend weekend en één week later is er in het Midden-Oosten nog een manche van het FIA WEC (Bahrein), en tegelijkertijd de Gulf 12 Hours in Abu Dhabi. Heel wat kouder zal u het hebben in de eerste meetings van de Trophée Andros, in Val Thorens (8/12) en Andorra (20-21/12). In eigen land is er nog de Sinterklaas Nocturne in Putte. Tot daar de kalender, die wij uiteraard verder opvolgen. Overigens zijn de beide woestijnrally’s, de Africa Race en de Dakar voorzien voor na Nieuwjaar, wat iedereen een welverdiende rust tijdens de feesten geeft.

Donkere wolken

Maar de laatste weken zorgden Volkswagen en Citroën voor minder goed autosportnieuws, met de respectieve aankondigingen van hun vertrek uit de conventionele autosport en het WRC. Volkswagen en Citroën zijn twee grote merken, die hun plaats in de autosport hebben, maar we dreigen hen dus niet meer terug te zien. De redenen zijn mogelijk verschillend, van budget tot marketingboys en girls die niet het nut van autosport zien in een veranderende wereld. Overigens klinken de geruchten steeds luider dat ook Audi heel wat vraagtekens zet bij het DTM-programma en zelfs minder ondersteuning zou geven aan het GT3-verhaal. De grootste autogroep ter wereld, Volkswagen, keert zijn rug naar de autosport…. want SEAT doet al bijna geen autosport meer en ook SKODA is vooral met klantensport in de rallysport bezig. Laten we trouwens niet vergeten dat ook BMW en FORD zich eerder dit seizoen al terugtrokken uit fabrieksprojecten in het FIA WEC en dat Mercedes niet meer aan de start van het DTM verscheen.   

Als we alles nuchter bekijken zien we nog heel weinig constructeurs die officieel aan conventionele autosport doen: Toyota is met zijn engagement in FIA WEC en WRC een voortrekker, Aston Martin, Porsche en Ferrari doen het in GTE in FIA WEC, Hyundai in WRC en Mercedes, Renault en nogmaals Ferrari in F1. Honda levert er dan nog motoren en weer Aston Martin staat op de achtervleugel van de Red Bull met… Honda-motoren. Uiteraard is er nog heel wat klantensport, naast merkencups, maar als we heel eerlijk zijn, is de spoeling wel erg dun aan het worden. De tijd dat een CEO van een grote constructeur, zoals Henry Ford II in de jaren ’60, een blanco cheque voor autosport uitschreef, ligt ver achter ons.

Dat alles steekt overigens schril af tegen de Formula E waar maar liefst negen (!) autobouwers aan de start staan, meer dan in de verzamelde ‘oude’ autosport met verbrandingsmotoren samen. De jacht op CO2 eist dus ook zijn tol in de autosport en hoewel de hele autosport samen nauwelijks meer CO2 uitstoot dan een weekendje Tomorrowland, is autosport te veel een symbool van een oude generatie en ja… tijden veranderen. Wij gaan echter, tegen beter weten in, verder, verder met deze site en verder met onze passie. Tot in 2020!