Twee Duitse supercabrio’s… maar met een volledig andere filosofie. In de ene hoek is er de Porsche 992 Carrera 4S en in de andere hoek de Mercedes AMG-GT C Roadster. Klassiek versus brutaal, tijdloos versus uitdagend. Wij voelde de beide bolides aan tand.

Foto’s: © Jens Mommens

Supersportwagen, dat is een definitie die voor zowel de gloednieuwe Porsche 992 Carrera 4S, als de Mercedes AMG-GT C Roadster geldt. Maar kan je met zo’n supersportwagen ook je werk doen, of een collega meenemen naar een vergadering? Autosportwereld.be vergeleek de beide supersportwagens…

Rijcomfort: de tijd dat dergelijke wagens in druk of stedelijk verkeer quasi niet te besturen waren, ligt ver achter ons. Beide wagens beschikken over een rijmodus die het vermogen reduceert en op die manier is pakweg het centrum van Leuven met zijn 30 km/u geen obstakel meer, net zoals het parkeren aan de dichtstbijzijnde Colruyt. De Porsche en de Mercedes zijn ook in een file, wat in ons Belgenland al eens voorkomt, ook perfect handelbaar, en je kan met het prachtige motorgeluid de buren even een moment van ontspanning bieden. We zijn ver verwijderd van de dikke krachtbronnen die warm liepen of de koppelingen die een file niet overleefden. De Porsche heeft misschien één punt voor op zijn collega, want in de lange en lagere AMG-GT C is het net iets meer oppassen voor drempels en andere obstakels, die onze wegen vandaag al eens teisteren en ook het zicht in de ‘cockpit’ van de lange V8 is even wennen.

Rijcomfort bis: ook in de wagen is het gevoel van een sportwagen uit de jaren ’80 of zelfs ’90 niet meer van tel. De Porsche en de Mercedes bieden een zee aan comfort voor zowel de bestuurder als de passagier(s). De uitrusting en de afwerking zijn in beide gevallen uitmuntend, dat mag ook niet anders in deze prijsklasse, terwijl het rijplezier uiteraard ook fantastisch is. Ook het geluidscomfort is in beide cabrio’s van een zeer hoog niveau. Afhankelijk van de gekozen rijmodus, valt nauwelijks op dat het hier om een cabrio gaat. Ook hier weer één pluspuntje voor de 992, met name de achterbank die perfect kan dienen voor kinderen of één volwassen persoon over kortere afstanden. De Mercedes heeft die achterbank niet, dus is het plezier weggelegd voor twee personen. Of is juist dat een voordeel?

De cijfers: neen, we hebben het hier niet over de respectievelijke 450 en 557 pk voor de Porscheen de Mercedes, of het koppel van 530 of 680 Nm. Noch over de acceleratie van 0
tot 100 km/u in 3,8 en 3,7 seconden of de top van 304 km/u of 316 km/u voor de 911 en de AMG-GT C. We doken voor de gelegenheid in de kosten van zo’n wagen. De aankoopprijs van de nieuwe Porsche 911 Carrera 4S Cabrio bedraagt zo’n 145.902 euro, inclusief BTW, terwijl je voor de Mercedes al snel 176.176 euro moet neertellen, in beide gevallen zonder opties. Voor wie dat via een vennootschap wil doen, bedraagt het bijhorende voordeel alle aard (maandelijks!) 1636 euro voor de Porsche en maar liefst 2265 euro voor de AMG-GT C. Als we dit allemaal even omzetten in een kost per kilometer betekent dat 1,42 euro voor de 911 en 1,63 euro voor de Mercedes of bij een jaarlijkse afstand van 15.000 kilometer 21.300 euro voor de Porsche en 24.450 voor de Mercedes. Dat soort
auto’s zijn dus niet weggelegd voor Jan Modaal, maar dat wist u al.

Samengevat, beide wagens zijn technisch gezien perfect te gebruiken in het dagdagelijkse verkeer. Het comfort, de veiligheid, het plezier… het is allemaal op de afspraak. Jammer genoeg is er voor de vele liefhebbers onder ons wel nog de financiële realiteit, maar dat weerhoudt ons er niet van om verder te dromen… want dromen zijn ook vandaag en voor de komst van de volgende regering nog volledig gratis.