De nieuwe Audi RS Q8 is het topmodel van de Q-productlijn. Hij combineert de kracht van een RS-model met de elegantie van een premiumcoupé en de flexibiliteit van een SUV. De nieuwe RS Q8 wordt het eerste trimester van 2020 verwacht bij de verdelers in België. De basisprijs van de sportieve SUV is vastgesteld op 130.970 euro.

“Voor het eerst in de 25-jarige geschiedenis van Audi RS-modellen brengen we een grote SUV-coupé met de genen van een echte high-performance sportwagen op de weg,” aldus Oliver Hoffmann, Managing Director van Audi Sport GmbH. “Met zijn biturbo-V8-benzinemotor is de Audi RS Q8 het prestigieuze topmodel van de RS-modelfamilie”.

Maximaal vermogen en hoge efficiëntie: de motor

441 kW (600 pk), 800 Nm aan koppel tussen 2.200 en 4.500 t/m: de 4.0-V8 in de nieuwe Audi RS Q8 ontwikkelt indrukwekkende RS-prestaties. De drukgevoede benzinemotor met directe injectie accelereert de grote SUV-coupé van Audi Sport van 0 naar 100 km/u in slechts 3,8 seconden en naar 200 km/u in 13,7 seconden. De topsnelheid van 250 km/u is elektronisch begrensd. Met het optionele Dynamic pack is de topsnelheid 305 km/u.

Zijn 1-3-7-2-6-5-4-8-ontstekingsvolgorde geeft de 4.0 TFSI een sportieve, volle klank. Typisch voor RS-modellen is het dubbele uitlaatsysteem met een indrukwekkende ovalen uitlaatpijp aan weerszijden. De bestuurder kan de motorklank beïnvloeden via het Audi drive select-systeem. De optionele RS-sportuitlaat met zwarte uitlaatpijp geeft een nog sportievere klank.

De biturbo-V8 in de nieuwe RS Q8 combineert maximale prestaties en een hoge efficiëntie. Zijn mildhybride systeem (MHEV) is gebaseerd op een boordcircuit van 48 volt. De kern van het MHEV is een riemaangedreven alternator-starter die is verbonden met de krukas. Bij vertragen en remmen kan hij tot 12 kW aan vermogen recupereren en opslaan in een compacte lithium-ionbatterij. Als de bestuurder de voet van het gaspedaal haalt bij een snelheid tussen 55 en 160 km/u kiest het aandrijflijnbeheer uit één van twee oplossingen in functie van de rijsituatie en de actuele instelling van het Audi drive select dynamic handling: de nieuwe RS Q8 recupereert of rolt uit in vrijloop met de motor uitgeschakeld gedurende maximaal 40 seconden. De riemaangedreven alternator-starter kan de motor in fracties van een seconde weer opstarten wanneer het gaspedaal wordt bediend. MHEV-technologie maakt ook een stop-startfunctie mogelijk die werkt bij snelheden tot 22 km/u. Het mildhybride systeem is verbonden met de camerasensoren voor een nog grotere efficiëntie. Bij stilstand wordt de motor reeds gestart wanneer het rempedaal nog is ingedrukt als de frontcamera merkt dat het voertuig voor de nieuwe RS Q8 begint te rijden.

De interactie tussen de MHEV-onderdelen verbetert het rijcomfort en kan potentieel ook het brandstofverbruik bij dagelijkse ritten verminderen met tot 0,8 l/100 km.

Een ander efficiëntiesysteem aan boord is het Cylinder on Demand (COD). Bij lage tot middelhoge belasting en toerentallen in de hogere versnellingen schakelt dit systeem cilinders 2, 3, 5 en 8 uit door de brandstofinjectie af te snijden, de ontsteking te stoppen en de in- en uitlaatkleppen te sluiten. Die omschakeling duurt slechts milliseconden en is haast niet te merken in de auto. Wanneer de motor op vier cilinders loopt verschuiven de werkingspunten van de actieve cilinders naar hogere belastingen en naar motorsturingspunten met een hoog rendement terwijl de uitgeschakelde cilinders grotendeels zonder verlies werken als gasdrukveren. Ze worden onmiddellijk weer ingeschakeld als de bestuurder het gaspedaal indrukt.

De kracht van de 4.0 TFSI stroomt naar de permanente vierwielaandrijving quattro via de standaard achttraps tiptronic. Het zuiver mechanische middendifferentieel, dat is geconfigureerd als een planeettandwielstelsel, verdeelt de aandrijfkracht doorgaans in een 40:60-verhouding over de voor- en de achteras. Bij wielspin gaat automatisch meer koppel naar de as met meer trekkracht. Tot 70 procent kan naar de voorwielen gaan en tot 85 procent naar de achterwielen.

De wielselectieve koppelcontrole perfectioneert het veilige en levendige rijgedrag van de nieuwe RS Q8. Bij dynamisch rijden in bochten verdeelt het optionele quattro sport-differentieel het aandrijfkoppel tussen de achterwielen in functie van de noden. Deze actieve vectoriële koppelverdeling verbetert de trekkracht, de stabiliteit en de rijdynamiek.

Tegen alles opgewassen: de ophanging

De vijfarmige constructie op de voor- en achteras verwerkt krachten in overlangse en dwarse richting apart. De verbindingen en het subframe zijn grotendeels in aluminium gemaakt. De SUV-coupé heeft een spoorbreedte van 1.692 millimeter vooraan en 1.696 millimeter achteraan.

De standaard adaptieve luchtophanging met gestuurde schokdemping maakt dat de nieuwe RS Q8 zich net zo goed thuis voelt op een racecircuit als op een offroadparcours. Zijn RS-specifieke schokdemperafstelling maakt een bijzonder breed bereik mogelijk tussen een setup gericht op comfort of een extreem sportieve setup. Afhankelijk van de rijsituatie en de wensen van de bestuurder varieert de koetswerkhoogte tot 90 millimeter.

De optionele elektromechanische actieve rolcontrole (EAWS) minimaliseert rolneigingen van het koetswerk in snelle bochten. Tussen de twee helften van de stabilisatorstang op elk van beide assen zit een compacte elektromotor. Wanneer de auto rechtdoor rijdt, worden de beide helften van de stabilisatorstang losgekoppeld, wat koetswerkbewegingen op oneffen wegen vermindert en ook het ophangingscomfort vergroot. In bochten verschuift de focus echter naar een optimale rolcompensatie. De helften van de stabilisatorstangen worden in tegengestelde richtingen gedraaid, wat de rolneigingen in bochten ingrijpend vermindert. De elektromechanische actieve rolcontrole is geïntegreerd in het elektrische hoofdcircuit van 48 volt en werkt als een recuperatiesysteem. Het kan zelfs energie recupereren via de elektromotoren en zo elektrische energie terugsturen naar de batterij.

Met het optionele Dynamic pack plus met onbegrensde topsnelheid van 305 km/u krijgt de klant ook een onderstel dat is ontwikkeld voor maximale sportiviteit. Het omvat de elektromechanische actieve rolcontrole, het quattro-sportdifferentieel en het keramische RS-remsysteem.

De standaard vierwielbesturing beweegt de achterwielen via een elektrische spindelaandrijving met hoog koppel en twee spoorstangen. Bij lage snelheden draaien de achterwielen tot 5 graden in de omgekeerde richting van de voorwielen voor meer wendbaarheid. Bij hoge snelheden draaien ze tot 1,5 graad in dezelfde richting als de voorwielen om de stabiliteit bij snelle spoorwissels te verbeteren.

Met een variabele bodemvrijheid, korte overhangen, permanente vierwielaandrijving quattro en afdaalhulp kan de Audi RS Q8 rustig en zelfverzekerd zijn weg verderzetten wanneer het asfalt ophoudt.

De bestuurder kan het karakter van de RS Q8 precies beïnvloeden via het Audi drive select dynamic handling-systeem. Er is keuze uit acht profielen: comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad en de individueel in te stellen RS-specifieke modi RS1 en RS2, die rechtstreeks kunnen worden ingeschakeld via de RS-MODE-knop op het stuurwiel. Audi drive select heeft een invloed op zaken als de motor- en versnellingsbaksturing, de stuurbekrachtiging, de luchtvering, de vierwielbesturing, de motorklank en de werking van de automatische airconditioning.

De nieuwe RS Q8 staat standaard op lichtmetalen 22-duimsvelgen met een 10-spaaks sterdesign en banden in de maat 295/40 – de grootste standaardwielen ooit op een Audi-productiemodel. Voor de RS Q8 zijn verder als optie gegoten aluminium 23-duimsvelgen met 5 Y-vormige rotorspaken en een waaier aan kleuren beschikbaar. Achter de grote wielen schuilt een RS-remsysteem met geventileerde composietschijven (420 millimeter vooraan, 370 millimeter achteraan). Hun remklauwen met 10 zuigers zijn standaard zwartgelakt maar zijn als optie ook in het rood verkrijgbaar. De remklauwen van de optionele keramische RS-remmen zijn verkrijgbaar in grijs, rood of blauw, de schijven zelf meten vooraan 440 millimeter en achteraan 370 millimeter.

Zelfverzekerd: het koetswerk

Met zijn indrukwekkende achthoekige Singleframe, het RS-specifieke radiatorrooster in de standaard accentkleur Manhattan Gray en het zwartglanzende RS-honingraatrooster heeft de nieuwe Audi RS Q8 een opvallend zelfverzekerd front. In combinatie met de massieve zijdelingse luchtinlaten in hoogglanzend zwart en de blade in mat aluminium benadrukt dit perfect het atletische karakter van de grote SUV-coupé van Audi Sport.

De aflopende daklijn loopt over in de naar voren leunende D-pijlers en rust op de quattro-wielbogen boven de wielkasten. RS-specifieke strips in koetswerkkleur verbreden het koetswerk met 10 millimeter vooraan en 5 millimeter achteraan om ruimte te maken voor het bredere spoor. Optionele 23-duimsvelgen onderlijnen de krachtige uitstraling van de RS Q8. De doorlopende RS-dorpels zijn standaard uitgevoerd in Manhattan Gray en doen het koetswerk er nog atletischer uitzien. Een RS-dakspoiler biedt een opvallende afwerking aan de bovenkant, terwijl designdetails dichter bij de weg gevormd worden door de RS-specifieke achterschort met een diffuser in mat aluminium en de typische ovalen RS-uitlaatpijpen. De RS-dakspoiler geeft neerwaartse druk op de achteras voor een gelijke balans bij hoge snelheden.

De nieuwe Audi RS Q8 is verkrijgbaar in een waaier van negen kleuren: een uni-lakafwerking en acht metaalkleuren of parelmoerlakken. De buitenspiegelkappen zijn standaard in aluminium uitgevoerd en als optie in koetswerkkleur, zwart of koolstofvezel. De stylingpacks Black en Carbon brengen precieze toetsen naar het radiatorrooster, de blades, de diffuser en de achterste lichtstrip (enkel met Carbon). In combinatie met de Stylingpacks zijn de Audi-ringen en de RS-logo’s voor- en achteraan als optie verkrijgbaar in het zwart. Het Audi exclusive-programma biedt nog talrijke extra personaliseringsopties.

Klanten kunnen kiezen uit twee ledkoplampconfiguraties. De optioneel getinte RS ledmatrixlampen hebben een driedimensionale dagrijlichtsignatuur met een digitaal karakter, vergelijkbaar met de ledachterlichten. Een lichtstrip tegen een hoogglanzend zwarte achtergrond verbindt de achterlichten en benadrukt zo de breedte. De RS-ledmatrixlampen en achterlichten omvatten dynamische richtingaanwijzers en trekken de aandacht met een expressieve, RS-specifieke animatie wanneer de auto wordt vergrendeld of ontgrendeld.

Ruime sportiviteit: het interieur

Het interieur van de nieuwe RS Q8 pakt uit met een bewust zuiver design. Alle elementen onder de zwarte stoffen hemelbekleding hebben een logische connectie en passen op harmonieuze wijze bij elkaar. De hemelbekleding is als optie verkrijgbaar in Lunar Silver stof, Lunar Silver alcantara of zwart alcantara. Het smalle instrumentenbord en de sterke horizontale lijnen geven een gevoel van ruimte. Het centrale element in de cockpit is het bovenste MMI-aanraakscherm. Met zijn black-panellook verdwijnt het nagenoeg in een groot zwart oppervlak wanneer het uitgeschakeld is.

Een ander hoofddesignelement is de brede, symmetrische console van de middentunnel. Die wordt omkaderd door designelementen in Aluminum Race, antraciet, die het sportieve karakter van de grote SUV-coupé benadrukken.

Speciale RS-schermen in de Audi virtual cockpit en het MMI-scherm geven informatie over zaken zoals de bandendruk, het koppel, het vermogen, de temperatuur, rondetijden en G-krachten. Het schakellampje vraagt de bestuurder om op te schakelen wanneer de toerengrens wordt bereikt. Het optionele head-updisplay toont eveneens diverse RS-specifieke zaken.

De sportstoelen in Black Pearl Nappaleder en alcantara met RS-borduursel passen perfect bij de atletische sfeer van de grote SUV-coupé. Een nog meer luxueuze optie zijn de RS-sportstoelen in Valconaleder met honingraatmotief en RS-borduursel. Naast een massagefunctie zijn de RS-sportstoelen geperforeerd om ook ventilatie te bieden.

Standaard zijn ze zwart uitgevoerd en als optie Cognac of Granite Gray. De twee RS-designpacks omvatten rode of grijze contrasterende stiknaden op de kniekussens, de stuurwielvelg, de vloermatten, de versnellingspook en de randen van de veiligheidsgordels. In beide packs zijn de middenconsole, de versnellingspook en het stuurwiel bekleed met alcantara. Extra keuzes zijn inzetstukken in Carbon Matt, Gray Oak of Aluminium Spectrum. Het uitgebreide lederpack omvat ook nog het bovenste deel van de deurpanelen en maakt de sfeer nog iets chiquer.

Op het stuurwiel staat een RS-logo. De verlichte voorste dorpels hebben een RS Q8-logo. Het volledig geperforeerde lederen RS-sportstuurwiel is onderaan afgeplat en heeft schakelhendels en multifunctionele knoppen. De bestuurder kan de nieuwe Audi drive select-modi RS1 en RS2 rechtstreeks inschakelen via de RS-Mode-knop. RS-specifieke schermen komen dan tevoorschijn in de Audi virtual cockpit.

De RS Q8 bewijst zijn compromisloze dagelijkse bruikbaarheid ook achterin. Een verschuifbare achterbank met drie plaatsen is standaard. Wanneer de rugleuning ervan wordt neergeklapt, bevat het bagagecompartiment achter de gemotoriseerde kofferklep tot 1.755 liter.

Geconnecteerd voor de veiligheid: rijhulpsystemen en infotainment

De nieuwe Audi RS Q8 ondersteunt de bestuurder in talrijke situaties. Het brede gamma van meer dan 30 rijhulpsystemen omvat o.a. Adaptive Cruise Assist (adaptieve snelheidsregelaar), Efficiency Assist (efficiëntie-assistent), Intersection Assist (kruispunthulp), Lane Change Warning (rijstrookwisselwaarschuwing), Curb Warning (borduurwaarschuwing) en 360-gradencamera’s.

Op de Belgische markt wordt de RS Q8 standaard geleverd met het topinfotainmentsysteem MMI navigation plus. Dat omvat de Audi connect-datatransfermodule met LTE Advanced-standaard en een wifi-hotspot. Het navigatiesysteem leert de voorkeuren van de bestuurder kennen aan de hand van de gereden routes en kan zo intelligente suggesties doen. De onlinediensten van Audi connect voegen nog voorspellende elementen toe aan de routeberekening.

De nieuwe RS Q8 wordt het eerste trimester van 2020 verwacht bij de verdelers in België en andere Europese landen.

(persbericht)