Het heeft Hyundai bloed, zweet en tranen gekost om eindelijk eens een prijs te pakken in het WK rally. Het Koreaanse merk deed dat in twee fasen, eenmaal begin deze eeuw, een tweede maal sinds 2014. Het was het annuleren van de slotwedstrijd van het WRC 2019 dat Hyundai de zekerheid omtrent de wereldtitel bij de constructeurs gaf. Hyundai vertrok naar Australië als WK-leider en is nu dus zeker van de titel, de eerste in de geschiedenis van het merk.

Hyundai startte in 1998 en 1999 in de F2-klasse van het WRC en stapte in 2000 over naar het WRC. Het Britse MSD ontwierp en runde de wagen, maar meer dan een vierde stek van Alister McRae in 2001 zat er niet in. Ook de komst van Freddy Loix in 2002 bracht geen zoden aan de dijk en eind 2003 werd de stekker uit het project getrokken.

Comeback

De comeback van Hyundai, in 2014, startte met een nogal stevige crash van Thierry Neuville in de eerste lus van de Monte-Carlo, maar onze landgenoot zou later dat jaar wel het eerste podium pakken (Mexico) en meteen ook de eerste zege van het team, in Duitsland. Wat volgde waren twee seizoenen in de schaduw van Volkswagen en Sébastien Ogier, met in 2016 wel een vice-wereldtitel voor zowel het team als Thierry Neuville. In de periode 2014-2016 behaalde Hyundai drie WK-zeges, twee voor Thierry Neuville en één voor Haydon Paddon.

Gemiste kans

De nieuwe regels van 2017 leken een zegen voor Hyundai, want Neuville startte furieus in de Monte-Carlo en Zweden. Echter kleine foutjes zorgden ervoor dat twee zeker zeges in rook opgingen en met die zeges ook de mogelijke wereldtitels voor rijder en merk. In 2017 en 2018 was het dus opnieuw Ogier die met de pluimen ging lopen, met Hyundai en Neuville telkens in het zog van de Fransman. De Koreaanse bolide was echter wel veel performanter, want Neuville won viermaal in 2017 en driemaal in 2018.

De bekroning zou er echter komen in 2019, met Neuville die met drie zeges mee de basis legde voor de wereldtitel bij de constructeurs. Opvallend, begin 2019 vertrok de teambaas Michel Nandan en de Fransman werd vervangen door de flamboyante Italiaan Andrea Adamo. Hij trok in de slotfase van dit seizoen ook wereldkampioen Ott Tänak over de streep om in 2020 de kleuren van de Koreanen te verdedigen. Met de Est en Neuville in één team, is het duidelijk dat Adamo in 2020 ook voor het eerst de titel bij de rijders wil pakken.