Om zijn eerste seizoen in de Eurocup Formula Renault af te sluiten, hoopt de 16-jarige Brusselaar om zijn beste weekend van het seizoen in Yas Marina neer te zetten.

(foto: © de wilde)

Hij was vierde in de voorbije meeting in Hockenheim waar hij het de leiders rondelang erg moeilijk maakte. Nu wil hij tijdens de slotmanche doen wat hij de voorbije twee seizoenen deed in de F4: het seizoen afsluiten met een podiumplaats! “We zaten er dichtbij in Duitsland, waar we helaas tijd op de baan mankeerden om de wagen goed af te stellen in droge omstandigheden. Dat benadeelde ons ernstig in de eerste race”, vat de jongste rijder van het peloton ons samen. Deze keer zal hij drie uur en dertig minuten aan bijkomende tests hebben op donderdagvoormiddag. “Het zal pas de tweede maal van het seizoen zijn, na Le Castellet, dat de omstandigheden op de baan constant gaan blijven gedurende het gehele weekend. Van aanvang tot op het einde van het weekend krijgen we 34 of 35 graden gemiddeld over de drie dagen. De regenbanden bleven alvast in de container. Dat alles zou ons moeten helpen, net als de bijkomende testsessies op donderdagochtend. We zullen de tijd hebben om de beste afstelling te kiezen, vooral dan wat ideale bandendruk betreft bij deze hitte.”

Het is vreemd een finale van een Europees kampioenschap te betwisten in de Verenigde Arabische Emiraten, maar dat betekent niet iedereen de baan van 5,5 kilometer van Yas Marina nog moet leren kennen. Een voordeel dat voor een keer niet enkel bij de rijders ligt die hun seizoen dubbelen. Ook vier “rookies” hebben er al gereden, in het F4 kampioenschap van de Verenigde Arabische Emiraten! Het zijn Caio Collet, Petr Ptacek, Lucas Alecco Roy en de Belg Amaury Cordeel. De leider van het kampioenschap, Oscar Piastri en de Italiaan Lorenzo Colombo namen er ook al deel aan de vorige wintertests.

Het voordeel dat de ‘dubbelaars’ hebben zal hier minder groot zijn dan elders, ook al komt men tegenwoordig, met de hulp van simulatoren, goed voorbereid aan. We zitten van bij de eerste rondes onmiddellijk in het ritme, zelfs op nieuwe banen”, vervolgt de enige debutant die dit seizoen een race won (de allereerste van het seizoen op Monza).  “Dat blijft uiteraard mijn beste herinnering tot op vandaag. Van bij aanvang 25 punten scoren, liet me toe om het kampioenschap aan te voeren. Maar het lijkt al zo ver weg. Ik ga niet terug komen op alle problemen die er daarna volgden. Mijn doel voor dit weekend is duidelijk: ik wil onze samenwerking in schoonheid beëindigen door evenveel, of zelfs meer, punten te scoren als tijdens die eerste meeting. Dat heb ik in alle geval nodig als ik nog een kans wil houden om als zesde van het kampioenschap te eindigen en vicekampioen bij de rookies te worden. Het zou aan JD Motorsport een derde plaats bij de teams geven. De 19-jarige Indiër Maini Kush is dan wel een rookie in de Eurocup, maar hij reed vorig jaar al een  seizoen in de Formule 3. Hij staat 14 punten voor mij, en ik ga met 11 punten vooraf aan Pter Ptacek. Ik wil ten minste mijn plaats op het podium van de debutanten behouden.

Na de collectieve sessies op donderdag gaat het in alle ernst van start met de kwalificatietrainingen op vrijdag om 11u30 (twee uur vroeger dan bij ons) en een eerste avondlijke wedstrijd om 18u, terwijl op zaterdag de kwalificatie plaats heeft om 9u00 en de finale van het kampioenschap in de volle hitte van de middag om 13u30.

Ik hou een zeer goede herinnering aan mijn eerste wedstrijd in de Emiraten, dat was in Bahrein in 2016 voor het wereldkampioenschap Karting. Ik haalde er de finale ondanks een gebarsten rib. Ik kan niet wachten om dit circuit, waar ook de finale van het wereldkampioenschap F1 plaats vindt in december, te leren kennen. De uitgang van de pits gaat via een tunnel onder de piste door, en de eerste wedstrijd is onder kunstlicht, net als tijdens het WK Karting. In de eenzitters wordt het een première voor mij…

(persbericht)