Er was een tijd dat het tussenseizoen synoniem stond voor een medialuwte wat informatie betreft. Sinds de komst van de Legend Boucles @ Bastogne aan het begin van de maand februari is de stroom aan informatie echter doorlopend en de wedstrijd van de Royal Automobile Club van Spa bezet gedurende lange weken zijn plaats op dit terrein.

Zoals ondertussen de gewoonte is geworden verzamelden woensdag Pierre Delettre en zijn ploeg de pers, de partners, bepaalde deelnemers en de verantwoordelijken van de gemeenten, teneinde het kader te schetsen van de editie 2020 van de Legend Boucles @ Bastogne. En we moeten toegeven dat er al een hele stroom aan informatie is…

Afspraak in het eerste weekend van februari!

Een eerste belangrijke informatie is de datum van de wedstrijd. Die is altijd moeilijk om te zetten teneinde overeen te komen met de agenda van de betrokken gemeenten maar ook teneinde elke clash te vermijden met andere internationale evenementen die bepaalde vedettes zouden kunnen doen besluiten de Legend Boucles @ Bastogne 2020 over te slaan. Uiteindelijk werd het dus vrijdag 31 januari, zaterdag 1 februari en zondag 2 februari van het volgende jaar. Het was informatie die zich als een lopende vuurtje verspreidde over de sociale media, een duidelijk teken dat er werd gewacht op deze datum. En dat is nog zwak uitgedrukt…

Vereenvoudiging en de terugkeer van de rede wat de technische kant betreft

Voor het technische reglement zijn er twee essentiële noties: “vereenvoudiging” en “de terugkeer naar de rede”. Voor de categorie ‘Classic’ gaat men door met een ongewijzigd reglement. De verplichting een veiligheidsboog te monteren in de wagens wordt op het programma gezet voor 2021, zoals eerder al werd aangekondigd.

De categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’ gaan ook door op een identiek technisch reglement. Dat verhindert dat een wagen die niet-conform is in de klasse ‘Legend’ kan overlopen naar de categorie ‘Challenger’ en daar de hiërarchie op zijn kop zou zetten. Integendeel zelfs, in ‘Challenger’ moeten de wagens gebouwd zijn voor 1987. In ‘Legend’ zijn enkel tweewiel aangedreven wagens toegelaten volgens de ‘Bijlage J2 van de FIA’ (bouwjaar tot 1990). Hun leeftijdscoëfficiënt gaat van 1,4 naar 1,2.

De belangrijkste info voor de categorie ‘Legend’ is het afschaffen van het concept van de ‘Super Legend’, dat slecht werd begrepen en ingewikkeld was om duidelijk te maken. Dat betekent dat zowel in de categorie ‘Legend’ als in ‘Challenger’ de remmen en de ophangingen vanaf nu vrij zijn! Sequentiële versnellingsbakken en schakelhendels aan het stuur worden toegelaten maar zullen wel een coëfficiënt van 1,5 toebedeeld krijgen. Maar de aanwezigheid van zulke versnellingsbakken brengt geen verplaatsing naar de categorie ‘Challenger’ met zich mee… Wat de motoren betreft wordt een boring toegestaan met een marge van ongeveer 20% zonder dat er aan de coëfficiënt wordt geraakt. Voor de mechaniek waar de boring wel meer dan 20% afwijkt, of waar van 8 naar 16 kleppen wordt gegaan, zal een coëfficiënt van 1,5 worden toegepast.

Vervangende motoren, van het type ‘Millington’ of ‘Honda’ voor de Ford Escort blijven verboden. Mogelijk worden die wagens ondergebracht in een categorie ‘Demo’, maar hierover is er nog geen uitsluitsel. Wat de coëfficiënten betreft, werden de regels vereenvoudigd:

  • Voertuigen gebouwd tot 31/12/1961: 0,95
  • Voertuigen gebouwd tussen 01/01/1962 en 31/12/1986: 1,00

Slow Zones in de plaats van CP

Voor de editie 2020 van de Legend Boucles @ Bastogne zien we in het reglement de afschaffing van de CP (doorkomst controle) en de creatie van de Slow Zones, zoals we in het wereldkampioenschap Endurance zien. Het zal gaan om korte stukken waar een bepaalde tijd zal worden opgelegd. De redenen voor de keuze van dit systeem zijn meervoudig:

  • Veiligheid van het personeel, met name de baanposten
  • de snelheid reduceren bij het binnenrijden van de dorpen, waar het publiek talrijk aanwezig is
  • de koppelingen van de wagens sparen door het aantal momenten van stilstand en vertrek in volle RT te vermijden…

Deze Slow Zones zullen worden aangekondigd door rode en groene borden aan de kant van de weg. De snelheid zal er worden beperkt tot ongeveer 30 km/u.

RIS Timing, Tripy en José Bailly voor de tijdswaarneming

Wat de tijdswaarneming betreft in de Legend Boucles @ Bastogne 2020, zal RIS Timing zich bezig houden met de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’. Tripy, met hernieuwd materiaal dat aan het team van José Bailly zal worden toevertrouwd, houdt de hiërarchie van de ‘Classic’ in het oog. Tripy zorgt ook voor een ‘tracking’ van elke wagen en dat maakt het mogelijk om de snelheid van elke wagen te controleren in de Slow Zones.

Een herziene indeling om de leefbaarheid te verbeteren: exit provincie Luik!

Het was een vraag van bepaalde grote teams, die door de ploeg van RAC Spa werd gevolgd. De indeling van de Legend Boucles @ Bastogne 2020 werd herzien, met name voor de zaterdag en de zondag.  Daartoe gaan de administratieve en technische controles van start  op donderdag 30 januari en lopen door tot vrijdag 31 januari, net als de markering van de banden. Nog op vrijdag 31 januari zijn er de verkenningen van de RT’s voor zaterdag, gehouden door de teams uit de categorieën ‘Legend’ en ‘Challenger’. Om de vrijdag af te sluiten, kwestie van de traditie in ere te houden, blijven de handtekeningensessie met de topteams en de parade van de wagens in het hartje van  Bastogne uiteraard behouden.

Voor zaterdag en zondag wordt het parcours compacter. Het idee is duidelijk om later op de ochtend te vertrekken en  ’s avonds eerder aan te komen. Maar ook de regroups zullen langer duren en dus comfortabeler verlopen. Dat geeft eveneens de gelegenheid om, indien nodig, de achterstand op het schema beter op te vangen, iets wat onvermijdelijk is in zo’n groot startveld!

Concreet telt de zaterdag 5 RT, allen verschillend van die van 2019, die tweemaal dienen worden afgelegd. Een van de grote nieuwigheden van dit jaar is dat alle RT’s worden afgewerkt in de provincie Luxemburg! Met andere woorden, de Legend Boucles @ Bastogne verplaatsen zich niet meer naar de provincie Luik. Dat laat aan de deelnemers toe om minder tijd op verbindingsritten door te brengen. In totaal worden er zo twee uren gewonnen over de gehele dag!
Op zondag gaan we van 7 naar 6 RT’s in de bossen… maar het aantal kilometers blijft gelijk aan dat van 2019! Er wordt dus een proef geschrapt maar men rijdt hetzelfde aantal kilometers over de andere. Een ‘extra large’ RT, over een afstand van 40 kilometer, staat nog steeds op het programma! Het programma van zondag, met de bosetappes, zal grotendeels vernieuwd worden vergeleken met de voorgaande editie. Een enkel stuk werd behouden, conform het  wisselprogramma tussen de RT’s. Het is een verder bewijs dat de mogelijkheden voor het opzetten van een parcours die worden aangeboden in de Legend Boucles @ Bastogne, uitgebreid zijn. Nieuwe trajecten worden trouwens met regelmaat van de klok naar de organisatoren gestuurd voor gebruik in toekomstige edities!

Noteren we nog dat voor de ‘Classic’ een enkele RT op zondag dienst zal doen als ‘Power Stage’ met dubbele strafpunten. Ook hier werd er rekening gehouden met de mening van de deelnemers na de editie 2019.

Vermelden we nog de komst van nieuwe gemeenten, die de plaats innemen van hun Luikse tegenhangers met Houffalize (een belangrijke regroup aan de Garage Lambin), Gouvy, Léglise, Martelange (een stop aan het Gulf tankstation) en Libin. Deze gemeenten reserveerden een meer dan warm onthaal voor de Legend Boucles @ Bastogne, en zij vervoegen Bastogne, Bertogne, Vaux-sur-Sûre, Libramont (een feestelijke regroup georganiseerd door het verbond van handelaren), Tenneville, Saint-Hubert, Paliseul, Bertrix en Fauvillers.

‘Legend-Challenger’ en ‘Classic’ gaan zondagochtend ieder hun weg!

Nog altijd op zondag zal het parcours in de vorm van een “8” verlopen. Dat betekent dat de ‘Classic’ aan de ene kant en ‘Legend’ en ‘Challenger’ aan de andere kant ieder verschillende richtingen uitgaan bij de start!

Het doel is de leiders om klokslag 15u30-16u00 aan de finish te hebben zodat een ere-ceremonie kan worden opgezet op een redelijk tijdstip… en we zo in alle gezelligheid de aankomst van deze editie 2020 kunnen vieren!

Legend Boucles 4 Women worden voortgezet!

Voor het eerst gehouden afgelopen februari, wordt de operatie Legend Boucles 4 Women (die de bedoeling had de vrouwen en dames in de kijker te zetten) voortgezet in 2020. Naast het pure promotionele aspect is het ook het doel van de organisatie om de vinger aan de pols te houden wat betreft de noden. Zo leidden de opmerkingen van sommigen tot een verbetering van de sanitaire voorzieningen aan de start van elke RT en in de diverse regroups…