Het seizoen in schoonheid afsluiten, dat was het uitgangspunt van Independent Motorsports bij de seizoensfinale van het Belcar Endurance Championship 2019 in het Noord-Nederlandse Assen. Op het wereldberoemde circuit stond een manche van 125 minuten op het programma, die Kris Wauters en Xavier Stevens in hun Lamborghini Huracán Super Trofe EVO2 op het podium afrondden. Mission accomplished dus!

Voor Kris Wauters was het aanpassen geblazen in het Noorden van Nederland afgelopen weekend. Het was immers van juli in Spa-Francorchamps geleden dat hij nog eens een race had afgewerkt aan boord van de Lamborghini Huracán Super Trofe EVO2. Zijn ervaring met de Nederlandse Cathedral of Speed kwam echter goed van pas en hij mocht dan ook de start nemen op zondagochtend, al liep niet alles volgens plan. “Toen we rond de klok van tien uur klaarstonden op de startgrid, kwam er plots een hevige mistbank opzetten, waardoor de wedstrijdleiding de start met een halfuurtje diende uit te stellen. Dat leidde ertoe dat onze banden volledig afgekoeld waren en het was wat zoeken naar grip, net zoals bij enkele concurrenten rondom ons. De Porsches verteerden de situatie beter en leken in de aanvangsfase in het voordeel. Ik heb het hoofd koel gehouden en de wedstrijd voorzichtig aangepakt. Eenmaal de banden op temperatuur waren, was ik uitermate tevreden van mijn chrono’s. We hebben gepit bij de safety car wat een uitstekende strategisch keuze was, want het leverde ons de leidersplaats in de klasse op. We kregen echter af te rekenen met versnellingsbakproblemen en uiteindelijk strandden we op de laatste podiumtrede. Uiteraard ben ik blij met het podium, maar toch had ik het gevoel dat er vandaag meer in zat…”

Xavier Stevens nam het stuur over van Kris Wauters en eens de safety car opnieuw van de piste verdwenen was, was de zaakvoerder van Stevens Banden vastberaden er de pees op te leggen, op jacht naar de eerste zege van het seizoen. “Helaas bleek al vrij snel dat ook ik om zou moeten gaan met een nukkige versnellingsbak. Bij het schakelen tussen de derde en vierde versnelling weigerde de versnellingsbak soms dienst. Het probleem deed zich echter niet altijd voor, wat het lastig maakte te anticiperen. Je tracht zo goed mogelijk met het probleem om te gaan, maar uiteraard maak je kleine foutjes omdat de wagen niet doet wat je verwacht. Het team vertelde me dat mijn concurrenten naderden en ik heb uiteindelijk wijselijk besloten om alles in het werk te stellen om ons podium veilig te stellen. Een mooie bekroning voor het ganse team, want het is geen eenvoudig seizoen geweest met de overstap van de Porsche 911 -waarmee we de 24 Hours of Zolder wonnen en vicekampioen werden – naar de snellere Lamborghini Huracán Super Trofeo. Iedereen heeft dit seizoen echter blijk getoond van een enorme veerkracht en de podia in de voorbije races bewijzen dat we als team gegroeid zijn!”

(persbericht)