Zondag start het wereldkampioenschap voor zonnewagens in Darwin, Australië. De studenten van de KU Leuven nemen deel met de BluePoint, de achtste zonnewagen, waarmee ze mikken op de eerste plaats. De BluePoint is niet enkel de lichtste Belgische zonnewagen, maar ook de meest zuinige in de geschiedenis van het Belgische Solar Team. Dit is onder meer te danken aan de slimme ecomodus die de studenten in de auto implementeerden.

Elke twee jaar bouwt het Leuvens Solar Team een nieuwe zonnewagen. Deze moet steeds efficiënter en zuiniger zijn om de afstand door de woestijn nog sneller af te leggen. Dit jaar implementeerde het team daarom een ecomodus in de zonnewagen. Dankzij deze modus worden bepaalde elektronische componenten uitgeschakeld wanneer de wagen stilstaat. Zo kunnen bijvoorbeeld de motoraansturing en de bandenspanningssensor volledig uitgeschakeld worden. Doordat de batterij ook bij stilstand wordt opgeladen door energie van het zonnepaneel, is het niet mogelijk om de wagen volledig uit te schakelen. Tijdens de race zijn er 9 controlestops waarbij de zonnewagen een halfuur moet stilstaan. Gedurende dit halfuur wordt het sluimerverbruik van de wagen gehalveerd dankzij deze innovatie. Het resultaat is dat de BluePoint in stilstand twintig keer minder verbruikt dan een Tesla wanneer deze volledig is uitgeschakeld.

Stijn Govaerts, elektronisch ingenieur: “Het verbruik van zonnewagens is over het algemeen zeer laag. Daarom is het belangrijk dat we ook n aar de kleine verbruikers gaan kijken en ook deze proberen te minimaliseren. De ecomodus is een innovatie die aantoont dat we als team tot het uiterste gaan om die eerste plaats te bemachtigen.” De energiebesparing zorgt ervoor dat de zonnewagen tussen de controlestops meer energie overhoudt om te rijden door de Australische woestijn. Over de hele race zal de ecomodus ervoor zorgen dat het team van studenten 10 minuten eerder de finish in Adelaide bereikt. Dat lijkt niet veel op een race van 3021 km, maar vorige editie toonde aan dat 10 minuten het verschil kan maken. In 2017 eindigde het team derde met een voorsprong van 9 minuten op het Japanse team.

Wereldkampioenschap

Zondag 13 oktober gaat het Bridgestone World Solar Challenge van start. 46 teams van 23 landen nemen het tegen elkaar op tijdens de race van 3021 kilometer door de Australische woestijn. Na een derde plaats op het WK in 2017 en een overwinning tijdens de Carrera Solar Atacama in Chili, gaat het studententeam voor goud.

(persbericht)