Vandaag werd op het Duivelsbergcircuit te Maasmechelen de zesde en laatste wedstrijd afgewerkt van het VAS Rallycross kampioenschap. Nadat Didier Dexters zich reeds in september wist te verzekeren van de titel in de klasse A min 1600cc bleef nog de vraag wie zich kampioen zou mogen noemen in de klasse Promo en de klasse B plus 1600cc. En we kunnen u alvast meedelen dat het spannend bleef tot de allerlaatste regionale start van het seizoen.

Klasse A min 1600cc: Wouter Desender wint de laatste
In afwezigheid van kersvers kampioen Didier Dexters was het Wouter Desender die met zijn Honda Civic de allerlaatste wedstrijd van 2019 op zijn naam mocht schrijven. Desender bleef Rens van der Linde en Raf Maes voor en zo wordt Wouter Desender vice-kampioen in deze klasse. Didier Dexters verklaarde ons achteraf zijn afwezigheid: “Bepaalde onderdelen van de wagen zijn al verkocht en dan was het natuurlijk moeilijk om te starten. Ik ga volgend jaar op circuit rijden en dan moet ik dus niet aan een nieuw project in rallycross beginnen.

Promo klasse C: derde overwinning op rij voor Putzeys
In de klasse Promo begon Corsa-rijder Yente Putzeys met een kleine bonus aan de laatste wedstrijd na zijn twee overwinningen in augustus en september. En ook ditmaal stond er geen maat op Putzeys die zich na twee heats en even veel besttijden reeds verzekerde van de pole in de A finale. Putzeys verzilverde in die finale zijn pole en kon onbedreigd naar de overwinning rijden en meteen de titel vieren. Devlin Thijs, met een ouder type Corsa onderweg, wordt vice-kampioen in Promo nadat hij tweede wist te eindigen na Putzeys. Wie in de klasse Promo de titel mag vieren moet het volgende jaar aantreden in een andere klasse en daarover moest Putzeys niet te lang nadenken : “Dat wordt de klasse min 1600cc“, was het korte en krachtige antwoord op die vraag.

Klasse B plus 1600cc: Spanning tot de laatste meters
In de zwaarste regionale klasse van rallycross, voorbehouden voor wagens boven 1600cc, bleef het uitermate spannend tot de allerlaatste meter. Bart Goris kon met de kleine Chevrolet Kalos maar beter winnen om de titel in de wacht te kunnen slepen. Een opdracht die ook gold voor BMW-rijder Andy Leysen, de kampioen van 2018. Alsof het nog niet spannend genoeg was reden drie verschillende rijders naar een beste tijd tijdens de reeksen : Bart Goris zelf, Andy Leysen en Peugeot-rijder Andreas Geebelen. In de finale stonden Goris en Geebelen vooraan terwijl Leysen moest postvatten op plek twee. Na de start kon Leysen met zijn BMW M5 postvatten achter de Kalos van Goris. Goris besloot dan maar eerst te jokeren waardoor Leysen even aan de leiding kwam. Maar nadat ook die laatste de verplichte jokersectie voor zijn rekening nam kwam Goris opnieuw aan de leiding om die niet meer af te staan. Goris volgt zo Andy Leysen op die zich wel vice-kampioen mag noemen. Het duo telt elk 91 punten maar Goris heeft drie overwinningen achter zijn naam en Andy Leysen twee. Na afloop gaf de nieuwe kampioen zijn plannen mee: “Ik blijf in VAS actief en zal mijn titel verdedigen in deze klasse. De overstap maken naar nationaal maken betekent meteen ook 200 euro inschrijfgeld betalen in plaats van de 90 euro nu. Verder moet je toch een veelvoud investeren om ook daar bovenaan te kunnen meestrijden.”

En zo viel vandaag het doek over het regionale kampioenschap rallycross. Onder voorbehoud kregen we reeds een kalender mee voor 2020 waaruit we leren dat het kampioenschap allicht begint op 7 maart. Dat alles hangt uiteraard af van de uitspraak over de nieuwe vergunning waar het Duivelsbergcircuit op wacht. Verder kregen we vanuit de VAS werkgroep Rallycross reeds informatie over een nieuwe indeling van de klassen. Klasse A (min 840kg) voor wagens tot 1600cc terwijl de huidige klasse B  wordt opgesplitst in een klasse B (min 940kg) voor wagens van 1600cc tot en met 2100cc en een klasse C (min 1040kg) vanaf 2100cc tot maximaal 4000cc. In promo klasse D wordt de cilinderinhoud beperkt tot 2000cc waarbij maximaal 4 kleppen per cilinder tot 1600cc en maximaal twee kleppen voor wagens met met meer dan 1600cc.

(foto’s J Dingenen)