De Barum Rally werd een groots Tsjechisch feest. Niet alleen domineerde Jan Kopecky de rally, bovendien verdrong Skoda op alle vlakken de concurrentie, werd de Tsjech Filip Mares ERC1 kampioen en bevolkte een Tsjechische meerderheid de top-15.

De anderen vielen als vliegen. De Pool Habaj, voor de zomer nog kampioenschapsleider diende de handdoek te gooien na een crash tegen een boom. Een gedeukte rolkooi liet de organisatie besluiten hem om veiligheidsredenen uit de race te nemen. De Rus Gryazin, een kandidaat podiumganger, reed eerst lek en verdween op zondag uiteindelijk na een goede botsing met het landschap op de legendarische Pindula proef. Vaclac Pech parkeerde er met een gebroken aandrijfas, de Tsjech Odložilík Roman, in zijn 20ste deelname, ging ook al op Pindula met zijn Fabia zwaar van de baan en gaf op. De Hongaar Herzcig out met een motorprobleem, Cerny met turboproblemen… Uiteraard was er voor kampioenschapsleider Lukyanuk die lekke band op zaterdag, die hem ver terug sloeg, gevolgd door een uitstapje in de kant op zondag waarbij zijn zijkant beschadigd werd. “Geen probleem“, antwoordde de Rus laconiek, “we hebben meer dan genoeg deuren op voorraad.” Maar een nieuwe uitstap op de voorlaatste proef deed alle hoop op een goed resultaat verdampen. Het waren toch heel wat toppers en podiumfavorieten die buiten strijd werden gezet.

Tsjechië boven: Kopecky dominant, Skoda heerst

En vooraan? Daar was er nog steeds Jan Kopecky, met de nieuwe Skoda Fabia R5 EVO. “De ervaring speelt zeker mee“, vertelde Kopecky, die tevens zijn bewondering voor de opnieuw verreden Pindula niet onder stoelen of banken stak. “Ik rij daar zeer graag. Op Pindula vindt je allerlei soorten asfalt, het gaat er snel, er zijn open passages en ook verraderlijke doortochten in dorpjes en over boswegen. De weg is er altijd vuil en het kan er heel modderig en glad zijn. Je moet exact weten waar je de bochten kan snijden. Elke vergissing wordt afgestraft.” Anderhalve minuut achter hem woedde de strijd om het podium tussen Chris Ingram en Filip Mares, beiden op minder dan een seconde van elkaar, terwijl Kostka twaalf seconden verder op vinkenslag lag. Het werd Mares, voor Ingram. Niet dat het een probleem was voor Skoda want het Tsjechische merk bezette aan de finish de eerste negen posities binnen de top 10. De enige die het feestje verstoorde, Stajf op de achtste plaats, crashte met zijn VW Polo R5 in de laatste proef uit de rally. Bovendien kregen we tien Tsjechische rijders binnen de top-15.Voor de ERC1 Juniors (de Juniors op R5 machines) was de Barum het sluitstuk van het kampioenschap.

De Tsjech Filip Mares is volgens de eerste berekeningen de nieuwe ERC1 Junior kampioen. Opgelet, de resultaten zijn nog niet officieel!

Belgen halen de finish niet

Voor Grégoire Munster, aanvankelijk nog opgeklommen tot een mooie 27ste plaats, de zesde bij de ERC3 Junior, was de rally over met een technisch probleem na de twaalfde van de vijftien proeven… Exit Munster dus langs de kleine poort, hij had graag afgesloten met een goed resultaat, een finish op zijn minst, maar het was hem niet gegund. Onze andere Belg, Amaury Molle, parkeerde de Peugeot 208 R2 al na de derde proef op zaterdag met technische moeilijkheden. De zege bij de ERC 3 Juniors (en in de ERC3 klasse in het algemeen), ging naar de Fransman Jean-Baptiste Franceschi op Ford Fiesta R2T. Hij ging voor aan de leider van het eerste uur, Efren Llarena, sedert het begin van de rally ten prooi aan remproblemen op zijn Peugeot R2. Franceschi bewijst daarmee vooral zijn teamgenoot en kampioenschapsleider Tom Kern een dienst, wiens Fiesta R2 een lekke band te verwerken kreeg waardoor hij uiteindelijk moest vrede nemen met een vijfde plaats bij de ERC3 Junioren. Door Llarena van de leiding te houden bleven de titelkansen voor Torn nog even open.

In de ERC2 productieklasse harkte Andrea Nucita met de Fiat 124 Abarth meer dan twee minuten voorsprong bij elkaar op Juan Alonso en de Mitsubishi Lancer Evo X. Nucita kon zich nog een resem aan late aanmeldingen en bijhorende strafseconden permitteren. De FIAT Abarth 124 van Poloński bleef in wedstrijd en haalde de derde plaats.

De Junior competitie stopt dan wel na deze Barum, maar voor de Europese titel gaat het nog verder in Cyprus en in Hongarije. Chris Ingram gaat naar Cyprus met een voorsprong van één puntje (108) voor Lukyanuk (107), terwijl Habaj met 98 punten zeker nog niet uitgeschakeld is.

(foto’s: fiaerc.com)