De zomer was weer goed, want op dit ogenblik lijkt de herfst wel ingetreden, met in de maanden juni en juli schitterende zonnige dagen, soms zelfs iets te warm, maar dat neemt niet weg dat wij er extra hebben van genoten. De zomer van Autosportwereld.be stond immers in het teken van de auto’s zonder dak, in de volksmond ook gekend als… cabrio. We reden met sportieve modellen die erg varieerden in vermogen, maar wel één ding gemeen hadden: rijplezier.

De modellen die we in juni en juli in handen kregen, waren allemaal tweezitters met achterwielaandrijving, met de krachtbron vooraan, maar wel met een heel uiteenlopend vermogen. De minst krachtige was de Mazda MX-5, nog steeds één van onze favorieten, nu ook met een 184 pk sterke motor verkrijgbaar. Het ging hier eigenlijk om een ‘targa’, bij Mazda heet die ‘RF’, maar dat kon de pret uiteraard niet drukken. 184 paarden en amper 1000 kilogram, daar schuilt het geheim van een wagen zonder al te veel rijhulpmiddelen. Puur rijden zeg maar en dat met voldoende comfort: de MX-5 RF heeft het allemaal. Bovendien ook vermelden dat deze prettige Japanner erg zuinig is, dankzij de prima technologie van Mazda ‘SkyActiv’.

De Mazda is een schitterende auto om te beginnen met open rijden, getuige het grote aantal verkochte auto’s dat bovendien nog steeds op onze wegen rondtoert. We zijn vandaag aan de vierde generatie van de MX-5 toe en ook van de eerste MX-5, met de opvallende openklappende voorlichten, rijden er nog best wat rond. Mazda heeft een icoon geschapen, een icoon die de MGB van de troon heeft gestoten en die een erg ruim publiek aanspreekt. Wij plaatsen de MX-5 nog steeds bij onze persoonlijke favorieten, misschien vanwege het feit dat deze auto sportief en prettig rijden voor zo goed als iedereen bereikbaar heeft gemaakt.

En dan hetzelfde, maar met meer luxe… en gewicht

BMW maakt ook al eeuwen auto’s zonder dak, in heel wat maten en gewichten en één daarvan is de BMW Z4. BMW heeft de Z4, een wagen die in juni 2006 voor het eerst op onze wegen verscheen, recent grondig vernieuwd. De Z-reeks startte uiteraard met de legendarische Z1, waarop de Z3 midden jaren negentig de confrontatie met de Mazda MX-5 aanging. Tussendoor kregen we nog de fenomenale Z8 V8 voorgeschoteld en sinds 2006 is het dus aan de BMW Z4. De eerste generatie zien we nog regelmatig in het straatbeeld, als een soort aanstormende youngtimer klassieker. Einde 2018 kwam dan de G29 Z4.

Ondanks de bloedlijn heeft deze auto niets meer te maken met de oer Z3, al gaat het nog steeds om een tweezitter cabrio met achterwielaandrijving. Onze testversie had een 2-liter viercilinder, maar tegenwoordig met turbo, goed voor 197 pk en een koppel van 320 Nm. Best aardig, maar het schoentje wringt uiteraard bij het gewicht, 500 kilogram meer dan bijvoorbeeld de Mazda MX-5. Hoe stelde Colin Chapman het ook al weer? “Adding power makes you faster on the straights. Subtracting weight makes you faster everywhere…”

De BMW Z4is is een prima wagen, perfect afgewerkt, volgens de gekende standaarden van het Beierse merk, maar de sDrive 20i met automaat heeft net iets te weinig vermogen om echt sportief te zijn, of draai het om, is misschien gewoon iets te zwaar. De auto voelt ook zo aan, robuust, ruim, maar mist net daarom dat speelse van een tweezitter roadster, zoals de Mazda dat wel heeft. Om u een idee te geven, een gelijkaardige tweeliter Z3 woog destijds iets meer dan 1.100 kilogram en had 150 pk, zonder al te veel elektronica aan boord.

Wordt vervolgd…