De eerste grote groepsaankoop voor elektrische wagens en laadpunten is ondertussen afgerond. Deze allereerste samenwerking tussen de Vlaamse overheid en de online marktplaats Bobex, was een succes. Bijna 3.000 mensen schreven zich in voor de groepsaankoop. Na een quality check van Bobex, werden 1.748 consumenten doorgestuurd naar een constructeur of laadpuntspecialist. In totaal werden er 133 elektrische wagens en laadpunten verkocht.

Dankzij de groepsaankoop zijn bovendien heel wat Vlamingen een elektrische wagen gaan overwegen. Het initiatief speelt daardoor een belangrijke rol in de mentaliteitswijziging naar groene wagens en is volgens Bobex dan ook absoluut voor herhaling vatbaar. Vandaag blijft echter de prijs voor de meeste potentiële kopers de grootste drempel. Het aantal elektrische wagens zat de laatste maanden in de lift. Toch ligt het marktaandeel van de puur elektrische wagens met 2% nog fors onder de beoogde ambitie van 7,5% tegen 2020. Om Vlamingen te stimuleren om voor elektrische wagens (en laadpunten) te kiezen, organiseerde Bobex deze eerste groepsaankoop in opdracht van de Vlaamse overheid. In totaal werden 112 elektrische wagens en 21 laadpunten verkocht.

Jean- Louis Van Marcke, CEO van Bobex is tevreden met deze resultaten. “Het is de eerste keer dat een groepsaankoop op zo’n grote schaal werd georganiseerd voor elektrische wagens. Elektrische wagens zijn nieuw en het is dus logisch dat mensen even tijd nodig hebben om over te gaan tot een aankoop. Een resultaat van 133 verkochte elektrische wagens en/of laadpunten, betekent een verkoopsratio van 6,4%. Dat is een uitzonderlijk goed resultaat in het segment elektrische wagens. De deelnemende autoconstructeurs zijn dan ook zeer tevreden met deze cijfers. Bovendien hebben we er dankzij het initiatief voor gezorgd dat er gepraat werd over elektrische wagens in Vlaamse huiskamers. Een groot deel van de mensen die nu niet gekocht hebben, overwegen wel een aankoop in de toekomst.”

Prijs blijft de grootste drempel

De meeste geïnteresseerden waren vijftigers en zestigers uit de stadsrand. Zij overwegen een elektrische wagen omwille van de duurzaamheid en om ecologische redenen. Volgens een bevraging van Bobex blijft de prijs echter de grootste reden waarom mensen vandaag nog niet overgaan tot een aankoop. De actieradius speelt hierbij een minder grote rol. Voor een ruime meerderheid van de bevraagden (73%) is de actieradius van de huidige wagens voldo

De groepsaankoop verliep via de website www.samenelektrisch.be, van 12 januari tot 15 mei 2019. Er werden vier verschillende modellen aangeboden in de groepsaankoop. De Renault ZOE, de Peugeot iON, de Nissan LEAF en de Hyundai KONA Electric. Daarnaast kon ook een laadsysteem worden aangekocht, de EV box. Naast particulieren konden ook bedrijven deelnemen aan de groepsaankoop.

(persbericht