U wil leren racen? U wil ooit aan de start van de Total 24 Hours of Spa staan? Porsche speelt daar op in en biedt gepassioneerde liefhebbers, die uiteraard over de nodige middelen beschikken, de kans om op een professionele manier de noodzakelijke stappen te zetten die leiden naar de Ardennen of zelfs Le Mans. Dromen zijn dus geen bedrog. Autosportwereld.be reed van Stuttgart naar Spa met twee schitterende Porsche 911 en sprak aan het einde van de ‘experience’ met Frederic Klein, de Experiental Marketing verantwoordelijke van het sportwagenmerk en de drijvende kracht achter de programma’s voor mensen met passie voor Porsche en autosport.

Ondanks een geannuleerde vlucht vanuit Amsterdam komen we net op tijd aan het museum van Porsche in Stuttgart aan. Twee buitengewone versies van de 911, de Porsche 911 GT3 RS en de Porsche 911 GT2 RS, staan er op ons te wachten. Onderweg, op de prachtige wegen van het Duitse Zwarte Woud, wisselen we uiteraard van wagen en krijgen we meer dan ruimschoots de kans om te ervaren hoe schitterende deze nieuwste creaties uit Stuttgart wel zijn. Ons doel is het circuit van Francorchamps, waar we zullen leren hoe we van deze wagens uiteindelijk in een racewagen kunnen belanden.

De perfecte piramide

Eigenaars van zulke wagens komen bij ons terecht, nadat ze meestal wel al eens op trackday gereden hebben, onder meer met de beide modellen waar jij vandaag mee reed”, aldus Frederic Klein. “Ze willen gaan racen, maar niet zomaar zonder begeleiding. Daarom hebben we ons systeem onderverdeeld in drie ‘Levels’: Level 1, Level 2 en Level 3. Het eerste deel, Level 1, gaat van een hoog technische simulator, over theoretische kennis tot het simuleren van een raceweekend met ingenieur en coach. Rijders kunnen op het einde ook een internationale D-licentie behalen en alle nodige race-uitrusting is uiteraard in het pakket inbegrepen. Uiteraard zorgen wij ook voor alle andere omkadering, zoals catering, kinesisten enz. Het is een meerdaags programma, zoals eind dit jaar in Portimao, met bovendien maximum 16 deelnemers.

De Porsche 911 GT3 RS is als u wil, de straatversie van de Porsche GT3 Cup, en heeft achteraan een schitterende atmosferische 4-liter, goed voor 520 pk, liggen. De auto is een plezier om mee te rijden en biedt alles waar Porsche voor staat, maar dan in een overtreffende trap. Deze auto’s maken gewoon dat je wil gaan racen en dat kan met Porsche dus in een weldoordacht en volledig opleidingsprogramma. “Level 2 is dan het logische vervolg op Level 1, waarin de ‘student’ een volledig seizoen kan afwerken in één van de basiscompetities van Porsche, waaronder de Porsche Sports Cup. Opnieuw is alles onder begeleiding van instructeurs en specialisten. Wat volgt is een internationale C-licentie, goed voor een start in nationale en internationale raceseries, zoals de Porsche Carrera Cup Benelux.

Nog exclusiever dan de Porsche GT3 Cup

De tweede wagen die we aan de tand konden voelen, de Porsche 911 GT2 RS doet het ook met zes cilinders, maar dankzij de twee turbo’s meteen goed voor 700 pk en een koppel van maar liefst 750 pk. Onze testwagen beschikte over kuipzetels met zespuntgordels en een rolkooi achteraan en ademde binnenin één en al competitie uit. Deze 911 is letterlijk de bestaande link tussen weg en circuit en dwingt de eigenaar naar Spa-Francorchamps of andere schitterende oorden. Het is dan ook één van de modellen voor de GT Race Car Experience, een bijzonder exclusieve en nieuwe manier om te gaan racen in, opnieuw een perfecte ‘Porsche’ omgeving. Eigenaars van de Porsche 911 GT2 RS Clubsport, maar ook de 935 of andere exclusieve modellen kunnen zo een eigen serie afwerken, een serie die dit weekend in de Ardennen van start gaat. In 2020 lanceert SRO overigens een GT2-kampioenschap met de Porsche, maar ook andere merken. “De eigenaars beschikken zelf over een wagen of kunnen een bolide huren, zowel voor de competitie als voor trackdays, waar de notie competitie niet aanwezig is.”

Wij genoten met volle teugen van de beide schitterende Porsche 911, twee waanzinnig mooie wagens, die tot enorme prestaties in staat zijn. Opvallend, de wagens zijn ook in gewone omstandigheden perfect bruikbaar. Superwagens voor iedere dag, zeg maar die ons wel richting circuit vragen…