Van 24 tot 28 juli vindt de 15e editie plaats van Formula SAE Italy, Formula Electric Italy & Formula Driverless, de competitie tussen ingenieurstudenten van universiteiten uit de hele wereld, die hun eigen racewagen ontwerpen, bouwen en besturen.

Het Italiaanse Formula SAE-event wordt georganiseerd door ANFIA (de Italiaanse vereniging van de automobielindustrie) met medewerking van Fiat Chrysler Automobiles (FCA) als hoofdsponsor, samen met Abarth, en vindt plaats op het Ricardo Paletti-circuit in Varano de’ Melegari (Parma). Daarmee wordt de wens van FCA benadrukt om de banden met de academische wereld aan te halen en de sportieve waarden van Abarth met zijn lange en roemrijke racegeschiedenis, te onderstrepen.

Abarth is een van de zeer weinige automerken die altijd een band hebben gehad met racen. Al sinds het begin, dit jaar 70 jaar geleden, tunede Carlo Abarth standaard productiewagens en maakte er fantastische competitiewagens van, die wedstrijden wonnen. Op die manier ontstond en groeide het iconische Schorpioen-imago. Er zijn duidelijke overeenkomsten met de manier waarop de jonge ingenieurs van Formula SAE zelf hun wagens ontwerpen en bouwen, en er ook zelf mee op het circuit rijden. En we mogen niet uit het oog verliezen dat Abarth altijd een sterke band heeft gehad met jonge enthousiaste auto- en motorsportfans. Die band blijkt uit zijn betrokkenheid bij de Formula 4 powered by Abarth, in Italië en Duitsland, het jeugdkampioenschap waar beloftevolle jonge coureurs hun bekwaamheden kunnen ontwikkelen.

Formula SAE Italy is bijgevolg een spannend educatief event: gedurende een periode van vijf dagen evalueert een team van juryleden de auto’s in een reeks tests die zowel over het ontwerp, de efficiëntie van de techniek, de kosten als de duurzaamheid gaan. Alleen de wagens die slagen voor deze initiële evaluaties worden toegelaten tot de tests op het circuit: acceleratie, skidpad en autocross, en ten slotte wat wellicht het spannendste event van allemaal is: de endurance. Dit jaar nemen meer dan 2.600 studenten uit 27 landen en 80 verschillende universiteiten deel, verdeeld over 87 universitaire teams. De focus ligt niet zozeer op de sportieve prestaties van de jonge deelnemers, maar wel op hun ingenieurskennis, het harde werk, de organisatie en het halen van de deadlines, de ontwerpcoördinatie en de presentatie van het product. Er zijn prijzen voor de verschillende categorieën, onderverdeeld volgens klasse en soort test.

Er worden op de Formula SAE Italy 2019 op het circuit testritten gereden met de Abarth 124 Rally Tribute, de Abarth 595 Competizione en de Abarth 595 esseesse. Die maken deel uit van het nieuwe “70th Anniversary”-gamma.  Met zijn 180 pk is de Abarth 595 Competizione de “radicaalste” versie van het iconische Abarth-gamma, en de nieuwe Abarth 595 esseesse is een eerbetoon aan de legendarische Sixties-tuningkit, die in 2009 met succes werd hernomen op de Abarth 500. De nieuwe Abarth 595 esseesse is voor liefhebbers van pure prestaties: hij combineert de intrinsieke adrenaline en sportiviteit van Scorpion met een geheel eigen design, een typische stijl en connectiviteitskenmerken. En dan komen wij bij de exclusieve Abarth 124, gebouwd in een beperkte oplage van slechts 124 stuks. Hij vormt een eerbetoon aan de verbazingwekkende Abarth 124 rally. De Abarth 124 Rally Tribute heeft unieke kenmerken, waardoor hij een echt “collector’s item” is, en eveneens een specifiek Certificaat van Authenticiteit, uitgereikt door FCA Heritage – waardoor iedere auto een exclusieve “Instant Classic” wordt, die met zorg moet worden gekoesterd als een veilige investering voor de toekomst.

(persbericht/ed. wb)