Eindelijk was het zover, we konden met de Umicore Eclipse vertrekken naar onze eerste competitie in Nederland. Na een korte nacht stond het team al weer vroeg klaar op Commscope om te vertrekken naar het TT circuit in Assen.  De Formula Student is een competitie waarbij studenten een elektrische wagen bouwen en ermee racen in competitie tegen andere studententeams. Een dagboek.

Zondag 7 juli hadden we een speciale kans gekregen om deze zondag al accumulator en electrical scruteneering te kunnen doen. Jammer genoeg waren er nog enkele kleine gebreken die niet tijdig opgelost konden geraken. We moesten dus wachten tot maandag om deze scruteneering verder te zetten. De recruits waren druk in de weer om de camping in orde te maken terwijl de vaste teamleden bezig waren met de pitbox. Om half 11 sloot de pitlane en was het tijd voor het team om even uit te rusten na een lange dag. De volgende ochtend zou de dag dan ook starten met cost- en designpresentaties.

Maandag 8 juli:
Op de eerste competitiedag stonden de static events op het programma. Al vroeg in de ochtend stond het cost & manufactering event op ons te wachten. Onmiddellijk erna was het tijd voor het design event. Na deze events haastten we ons terug naar de pitbox om de wagen gereed te maken voor de accumulator inspection. De mannen kwamen terug met goed nieuws, de eerste scruteneering sticker hing op de wagen. Nu was het tijd om door te gaan naar electrical scrutereering. Het team stootte op enkele kleine problemen en stelden alles in het werk om deze van de baan te helpen. Na mooi teamwerk konden we 95% van de scruteneering doorstaan. In tussentijd verdedigde Natan en Louisa het business plan voor de jury. Nu alle stacic events achter de rug waren kon het team zich volledig focussen op de wagen!

Dinsdag 9 juli:
De problemen met de elektronica waren moeilijker op te lossen dan aanvankelijk gedacht. Na enkele nachtelijke soldeer-uren op de camping stond Formula Electric Belgium opnieuw in de rij bij electrical scruteneering. De rest van het team genoot van een lekker ontbijt dat we gewonnen hadden bij Brunel. De recruits leerden zeer veel bij terwijl ze de verschillende static events volgden of kennis maakten met de andere teams. Om er zeker van te zijn dat alles in orde was voor de scruteneering deden we nog een laatste volledige check-up van de wagen. We repten ons naar de scruteneering tent om de laatste keuring van de dag nog te halen. En met succes, we konden terugkeren naar de camping met een glimlach tot achter onze oren en een nieuwe sticker op de neus van Eclipse!

Woensdag 10 juli:
Nu de wagen ook op elektrisch vlak veilig bevonden was om te racen, bereidden we ons voor op de volgende hindernis: mechanical scruteneering. Na een snelle check in de pitbox repten we ons naar de ondertussen al zeer lange rij voor de mechanical scruteneering. Slechts enkele millimeters op de achtervleugel stonden ons in de weg om rechtstreeks door te mogen naar het wegen van de wagen en de tilt test. Opnieuw naar de pitbox was de boodschap. De rij aan de scruteneering tent bleef echter even lang. Het team hield echter de moed hoog. De resultaten van de statische events waren binnen gekomen en hierop hadden we zeer goed gescoord. Met een 4de plaats op het design event en een 5de plaat op cost & manufactering vielen we net buiten de podiumplaatsen. Ook met de 10de plaats op de business plan presentatie mogen we zeker tevreden zijn. Na een tweede mechanische keuring stootten we door naar de egress test. Bij deze test moet de piloot bewijzen dat hij binnen 5 seconden het voertuig kan verlaten. Na deze met glans te hebben doorstaan (zie video hieronder), werd de Eclipse gewogen. De weegschaal gaf slecht 198,5 kg aan. Ons doel om onder 200kg te blijven hadden we gehaald. Tijd voor de tilt test waar de wagen tot 60° gekanteld wordt om de stabiliteit te verzekeren. De 4 wielen van Eclipse bleven stevig op de grond en we kregen de toestemming om door te gaan naar de rain test. Een 2 minuten durende douche moet aantonen dat onze wagen waterproof is. Op het einde van deze lange dag pronkte de Umicore Eclipse met 3 nieuwe stickers op haar neus.

Donderdag 11 juli:
Nog slechts 1 test te gaan en de Umicore Eclipse was klaar om de track op te gaan. De brake test moet aantonen dat de wagen tot stilstand kan komen ook als alle elektrische systemen uitgevallen zijn. Ook in deze test slaagde Eclipse van de eerste keer. Nu we alle 6 de stickers verzameld hadden waren we eindelijk klaar om Eclipsete laten zien op de track. Nu was het tijd voor het team om even te ontspannen na een zeer vermoeiende week en te genieten van de endurance races. Hierna brachten we alles in gereedheid om na de openingsceremonie terug naar België te vertrekken. Ondanks de vertragingen die we opliepen tijdens scruteneering, was het een zeer leerrijke en vruchtvolle week. Met alle kennis en feedback die we in Nederland hebben opgedaan, zijn we klaar om te knallen op onze volgende competitie in Italië!

(persbericht)