3.15.497 volstond voor Kamui Kobayashi om de polepositie voor deze 87ste editie van de 24 Uur van Le Mans te verzilveren. De chrono is zeker snel, maar wel trager dan zijn eigen chrono en die van Kazuki Nakajima in de twee voorbije edities, in een gelijkaardige Toyota TS050. Toyota is zo aan zijn vierde polepositie in zes edities toe, met twee voor Kamui Kobayashi en twee voor Kazuki Nakajima.

Het verschil met de private LMP1 was klein, want de verrassende Egor Orudzhev was amper 0,662 seconde trager dan de Japanner, al is het moeilijk in te schatten wat het ware potentieel van de Japanse hybride is. Anderzijds, de SMP en Rebellion LMP1 zijn echt dichter gekomen dan de afgelopen seizoenen. Echter of we dat morgen en zondag vertaald zien in een meer open race, valt af te wachten, zeker gezien het feit dat de Toyota TS050 heel waarschijnlijk één ronde meer zal kunnen rijden per stint, toch snel een aanzienlijk voordeel over de volledige lengte van de race. Dragonspeed en ByKolles liggen verder af en hebben eigenlijk als enige ambitie: uitrijden.

LMP2: vooral Oreca

Amper twee seconden achter de ByKolles, is het uiteindelijk TDS Racing dat de pole in LMP2 kon pakken, na de diskwalificatie van Graff. Zoals verwacht is het vooraan al Oreaca 07 wat de klok slaat, met op de zesde plek de eerste echte niet-Oreca, met name de United Autosports Ligier en twee plaatsen lager de eerste Dallara, van Racing Team Nederland, dat verrassend goed uit de hoek komt. De laatste vier plaatsen in LMP2 zijn dan weer voor Dallara en Ligier.

 

 

Open strijd in GTE

In GTE Pro werd het nu al een thriller, met 13 wagens, van zes verschillende merken, binnen twee seconden in het eindklassement van de kwalificaties. Ford, Corvette en Porsche bleven zelfs binnen de seconde van de #95 Aston Martin die van op de pole zal vertrekken. Opvallend, de andere Aston Martin, het exemplaar van Maxime Martin is op de veertiende plek de eerste auto die net meer dan twee seconden toegeeft en exact één LMGTE AM kon zich voor de laatste wagen in LMGTE Por nestelen. Matteo Cairoli bewees in de Dempsey Porsche #88 al de kwaliteiten in huis te hebben om in de toekomst bij de Pro’s zijn ding te doen. De kwaliteit is overigens echt op de afspraak, want het verschil tussen de eerste LMGTE Pro en de laatste op de tabellen, de Clearwater Ferrari 488 GTE bedraagt amper 6,7 seconden en dat is in het verleden weleens anders geweest. Noteren we ook dat één wagen de start dus niet haalt, de #99 Krohn Porsche.