Met zijn intense sportwagenkarakter en assertieve stijl vervoegt de A110S de A110 Pure en A110 Légende in het Alpine-gamma. De A110S, die zich bovenaan het gamma positioneert, is een lichte coupé die zich onderscheidt door zijn hoge motorvermogen, doelgerichte chassisafstelling en geraffineerde designelementen.

Met de A110S introduceert Alpine de vierde uitvoering van zijn lichte sportwagen. De eerste versie was de A110 Première Edition, die in 2017 op de markt kwam en waar wereldwijd slechts 1.955 exemplaren van werden aangeboden. Met deze versie werd Alpine terug tot leven gewekt door zijn moederbedrijf, Groupe Renault, dat het merk na twee decennia liet verrijzen en zo de comeback van een van de meest gevierde Franse sportwagenmerken inluidde.

Zoals het een echte Alpine betaamt, is de A110S een tweezits-sportwagen met middenmotor, die in dit geval 292 pk levert voor een gewicht van 1.114 kilogram. Hij toont zich bij alle snelheden meeslepend om mee te rijden en blijft toch comfortabel bij dagelijks gebruik. De erg toegankelijke en vergevingsgezinde A110S blijft trouw aan het basisrecept van Alpine: lichte technologieën, compacte afmetingen en een wendbaar rijgedrag dat de prestaties ondersteunt.

Design en interieur

Met zijn unieke stijlelementen onderscheidt de A110S zich duidelijk van de andere A110-modellen. Nieuwe koetswerkaccenten zoals een vlagmotief in koolstofvezel en oranje op de achterstijlen, zwarte Alpine-opschriften op de hele wagen, oranje remklauwen en specifieke GT Race-velgen met een donkere afwerking belichamen bovendien het doelgerichte karakter van deze auto. Hij oogt bijzonder sportief dankzij zijn lagere rijhoogte terwijl de optionele matte lakkleur Grijs Tonnerre, die exclusief aan de A110S is voorbehouden, de sportieve inborst van het model benadrukt. A110S-kopers kunnen ook opteren voor een glanzend koolstofvezeldak, dat niet alleen het sportieve karakter van de auto benadrukt maar ook het totale gewicht met 1,9 kilogram reduceert. De standaarduitrusting omvat onder meer een audiosysteem van Focal, een telemetriesysteem van Alpine en parkeersensoren voor- en achteraan.

Onderstel

Van de afstelling van de ophanging tot de interventies van de stabiliteitsregeling en van de wielgeometrie tot het mengsel en de constructie van de banden: het chassis van de A110S werd tot in de puntjes geperfectioneerd om een intense rijervaring af te leveren. De nieuwe schroefveren werden 50 procent stijver en de schokdempers kregen een aangepaste afstelling. De antirolstangen werden 100 procent stijver en zijn hol om gewicht te besparen. De nieuwe velgen en banden (215 millimeter op de vooras, 245 millimeter op de achteras) en de Michelin Pilot Sport 4-banden met hun specifieke constructie en mengsel geven de A110S een uitzonderlijke mechanische grip. De nieuwe banden en diverse chassisaanpassingen creëren van hun kant een heel eigen, dynamisch karakter, zowel in theorie als in de manier waarop de auto aanvoelt aan het stuur.

Veel belangrijker echter is dat hij een comfortabele en dagelijks bruikbare auto is gebleven. De A110S zou geen echte Alpine zijn als hij te stijf of te hard was om er elke dag mee te rijden. Ook vraagt hij geen racecapaciteiten van zijn bestuurder om leuk en meeslepend te rijden. Net als onze andere modellen leent de A110S zich voor bestuurders van elk ervaringsniveau.

Motor en aandrijving

Met 40 pk meer vermogen dan de bestaande versies van de A110 is de A110S de snelste en krachtigste versie in het gamma. De karaktervolle viercilinder van 1,8 liter blijft behouden maar de turbodruk wordt met 0,4 bar verhoogd om de prestaties naar een hoger niveau te tillen.

Het maximumvermogen van 292 pk wordt vrijgegeven bij 6.400 t/min, ongeveer 400 t/min later dan het maximumvermogen van de andere versies. Het koppel wordt geschat op 320 Nm en is beschikbaar van 2.000 tot 6.400 t/min, 1.400 t/min meer dan bij de motor van 252 pk. Daardoor toont de A110 zich niet alleen krachtiger maar getuigt hij ook van een meer opwindende vermogensontplooiing. Het vermogen wordt via een Getrag-zevenversnellingsbak met dubbele koppeling naar de achterwielen gestuurd. Een elektronisch differentieel dat ingrijpt op de remmen stelt de A110S bovendien in staat om scherp en onmiddellijk weg te accelereren uit een bocht met een minimum aan wielspin.

Het hogere vermogen geeft de A110S een verhouding gewicht/vermogen van 3,8 kg/pk, een gunstig cijfer in vergelijking met de 4,3 kg/pk van de andere versies. Hij sprint dan ook in 4,4 seconden van 0 naar 100 km/u.

Alle versies van de A110 worden gebouwd in de Alpine-fabriek van Dieppe (Noord-Frankrijk). Die fabriek werd in 1969 opgericht door Alpine-stichter Rédélé en viert dit jaar dus haar vijftigste verjaardag. Voor de productie van het nieuwe model werd ze gemoderniseerd en opgewaardeerd. De A110 wordt vandaag de dag verkocht in zestien landen overal ter wereld en er zijn 58 merkconcessies in Europa alleen.