Het artikel van gisteren over de verkoop van de beide Lamborghini Super Trofeo van EMG Motorsport, dat u onderaan terugvindt, maakte het één en ander bij de deelnemers van het Belcar Endurance Championship los. Onder meer Patric Derdaele van Belgium Racing reageerde, Derdaele die met Belgium Racing uiteraard over een Lamborghini beschikt.

De Hankook-banden zijn een handicap, we missen snelheid en ze zijn weinig duurzaam. Ik heb dat al enkele maanden geleden aangehaald, intern bij Circuit Zolder, maar ze hebben daar geen oren naar”, doet Derdaele opvallend zijn verhaal. Hankook is uiteraard sponsor van het kampioenschap en de promotor ontvangt een bepaalde som van de bandenfabrikant, een normale procedure die ook andere merken in andere series toepassen, denk maar aan Pirelli in de series van SRO. Natuurlijk draagt dat sponsorgeld bij tot het leefbaar houden van de kampioenschappen en daar is op zich niets mis mee. Echter, deze manier van werken is een tweesnijdend zwaard.

Het probleem ligt in het feit dat de teams verplicht zijn om Hankook te gebruiken, aan vaste prijzen, via één en dezelfde leverancier, daar waar zonder vaste leverancier de teams zelf op zoek kunnen naar deals met diverse bandenleveranciers. Ook daar heeft Derdaele het als teameigenaar moeilijk mee: “Betaalbaar maken van de autosport zeggen ze dan…. We moeten die banden bij hen kopen, terwijl we dezelfde banden elders goedkoper vinden! Doe maar eens 35 à 40 tal auto’s maal 2 tot 3 sets per weekend. Dat zijn 350 tot 400 banden die 40 à 50 euro te duur zij. Dat maakt 15.000 tot 20.000 euro per weekend die de teams ophoesten en dat zonder onderscheid tussen de grote en kleine teams. Last but not least is er dan het feit dat de Porsche wel op een ander bandenmerk mag rijden…”

Ook Chris Van Woensel reageerde in dezelfde zin.

Belcar: Lamborghini hype van korte duur?