De 41ste Herdenkingsprijs Willy Sneyers was voor het geplaagde Glosso circuit een schot in de roos: toch een race ondanks de vergunningsperikelen, mooi weer en sportieve races zonder veel incidenten.

Klasse C (Promotie): Kunnen met onverwachte winst

Iedereen verwachtte voormalig kampioen Stefan Thomassen in de snelle Honda Civic, maar de  Maasmechelaar had het moeilijk, evenals de gedoodverfde uitdager Devlin Thijs. En zo gingen de beste tijden in de reeksen en de pole in de finale eerder onverwacht naar Danny Kunnen en de Toyota Corolla. Het werd een A finale waarbij twee startpogingen nodig waren om het veld vlot doorheen bocht 1 te krijgen.  Kunnen profiteerde volop van zijn pole, hield Guy Vrachten in de Opel Corsa achter zich en ging als winnaar over de lijn voor de Opel Corsa’s van Guy Vrachten en Yenthe Putzeys.

Klasse A (-1600cc): Dexters hernieuwt met de zege

 Slechts tien deelnemers in deze klasse die daarmee wat onderbezet was. Het deed echter niets af aan de kwaliteit van het deelnemersveld, en vooral niet aan de snelheid! Wouter Desender in de Honda Civic oogde zeer sterk: snelste in reeks 1 en in reeks 2 en even leek hij regerend kampioen Dexters in de problemen te brengen. Maar dan legde Desender de Honda onverwacht op zijn dak in reek 3. De pole kreeg hij wel maar er moest in ijltempo gesleuteld worden om de machine klaar te krijgen voor de start van de A-finale. Desender bood zich echter aan op de startgrid, met de opgelapte Honda. Hij zag echter Didier Dexters met de Toyota MR2 als snelste uit de startblokken schieten. Dexters zou deze leidersplaats niet meer afgeven en won de wedstrijd voor de Honda Civic’s van Desender en Rens Van Der Linde.

Klasse B (+1600cc): Leysen is terug!

Het zag er aanvankelijk niet goed uit voor Andy Leysen en de BMW M5. In de openingsmanche op Maasmechelen moest hij de zege nog laten aan Bart Goris in de Chevrolet Kalos. En op Glosso keek hij eerst aan tegen een besttijd van Dirk Mooren in de Opel Astra en een  haperende handrem. Eens dat euvel gerepareerd zette Leysen de snelste chrono in reeks 2 voor Thomas Weltjens (Opel Corsa). Het was dan Bart Goris die terug sloeg in de derde reeks, met een besttijd voor Andy Leysen en Jan Driesen. De pole, die kwam echter toe aan Leysen, die in de A- finale vanop de beste plaats een kanonstart nam. Hij hield de deur op slot en zegevierde voor de sterk rijdende Bart Goris.

DIXIT

Andy Leysen, winnaar Klasse A
“Ik heb eigenlijk aan een rustig tempo gereden. Zonder al teveel fouten te maken. Het parcours voelde wel heel grof aan en ik had toch wat angst voor een mogelijke breuk in de aandrijving. Stiekem zat ik te wachten op een eventuele komst van Jonas Kemps. Maar het was Bart Goris die opnieuw sterk voor de dag kwam.”

Didier Dexters, winnaar Klasse B 

Ik had het knap moeilijk vandaag met een sterk rijdende Wouter Desender. Er werden regelmatig wat tikjes uitgedeeld maar dat hoort bij het rallycross. In de finale moest ik voor hem weg zijn en dan zou het wel goed gaan. Maar de druk bleef hoog en gelukkig ging ik als eerste over de meet.”

Danny Kunnen, winnaar Klasse C

“Ik had eindelijk de nieuwe motor klaar en die heeft vandaag bewezen dat hij meer dan sterk genoeg is om de strijd te doorstaan. Al was het alles of niets want het testen kan tegenwoordig enkel nog op de dag van de race zelf …”

 

(persbericht/foto’s: P.Claesen)

TECHNISCHE FICHE

Parcours: Glosso Circuit (Arendonk)

Meteo: zonnig en droog

Deelnemers: 52 (11 in klasse A, 23 in klasse B en 18 in klasse C)

De beste prestaties :

  Reek 1 Reeks 2 Reeks 3
Klasse A Desender Wouter Desender Wouter Didier Dexters
Klasse B Dirk Mooren Andy Leysen Bart Goris
Klasse C Danny Kunnen Danny Kunnen Danny Kunnen

UITSLAGEN

Klasse A: 1) Dexters Didier (Toyota MR2) 20 punten; 2) Desender Wouter (Honda Civic) 17 punten; 3) Van Der Linde Rens (Honda Civic) 15 punten; 4) Verstraten Jean-Pierre (Toyota Corolla) 14 punten; 5) Anthoni Guy (Honda Civic) 13 punten; 6) Simons Jacky (Toyota Corolla) 12 punten; 7) Janssen Jeroen (Honda CRX DEL SOL) 11 punten; 8) Verschooren Thomas (Toyota MR2) 10 punten; 9) Engelen Carmen (Vw Golf) 9 punten; 10) Cloots Laurens (Mazda MX5) 8 punten.

Klasse B: 1) Leysen Andy (BMW M5) 20 punten; 2) Goris Bart (Chevrolet Kalos) 17 punten; 3) De Busser Jef (Bmw Compact) 15 punten; 4) Mooren Dirk (Opel Astra) 14 punten; 5) Kemps Jonas (BMW 328i) 13 punten; 6) Driesen Jan (BMW Compact) 12 punten; 7) Nijssen Wouter (Opel Corsa) 11 punten; 8) Faes Tim (Renault Clio) 10 punten; 9) Nys Tino (BMW E36) 9 punten; 10) Severeyns Wim (Opel Manta) 8 punten; 11) Weltjens Thomas (Opel Corsa) 7 punten; 12) Stans Ken (Opel Astra) 6 punten; 13) Houben Kurt (Opel Astra Gsi) 5 punten; 14) Haels Thomas (BMW E36) 4 Punten; 15) 14 Gielen Robin (Opel Corsa B) 3 punten; 16) Lenarczyk Sebastiaan (Renault Clio) 2 Punten; 17) Danckers Gregorius (BMW E36) 1 punt; 18) Mast Tom (BMW E30) 1 Punt; 19) Huysmans Chris (Peugeot 205) 1 Punt; 20) 157 Stevens Jochen (Opel Corsa) 1 punt; 21 147 Fierens Frank (Vw Golf) 1 punt.

Klasse C: 1) Kunnen Danny (Toyota Corolla) 20 punten; 2) Vrachten Guy (Opel Corsa A Gsi) 17 punten; 3) Putzeys Yenthe (Opel Corsa) 15 punten; 4) Thijs Devlin (Opel Corsa) 14 punten; 5) Vandepas Eddy (Peugeot 205) 13 punten; 6) Thomassen Stefan (Honda Crx) 12 punten; 7) Zuidam Remco (Opel Astra F) 11 punten; 8) Van Tiggelen Wim (Peugeot 205) 10 punten; 9) Nijssen Maarten (Opel Kadett) 9 punten; 10) Vervaeren Glen (Opel Kadett) 8 punten; 11) Nietvelt Werner (Honda Civic) 7 punten; 12) Vliers Bjorn (Opel Corsa B) 6 punten; 13) Jacobs Mattias (Opel Astra F) 5 punten; 14) Cools Mika (Opel Astra) 4 punten; 15) De Meijer Jeffrey (Honda Crx) 3 punten; 16) Hillen Bart (Vw Golf) 2 punten; 17) Gontariu Mugurel (Ford Fiesta) 1 punt; 18) Huys Basile (Opel Astra) 1 punt; 19) Vandepas Caithlin (Peugeot 205 Gti) 1 punt.