Renault MÉGANE R.S. TROPHY-R liet op de Nordschleife een nieuwe recordtijd (07’40”100) optekenen in de categorie van de voorwielaangedreven seriemodellen en bevestigt zo de passie voor uitdagingen en prestaties die Renault Sport al vijftien jaar cultiveert met Mégane R.S.

Volgens de traditie van Renault dankt deze nieuwe generatie van MÉGANE R.S. TROPHY-R zijn prestaties niet alleen aan zijn vermogen want zijn 300 pk sterke motor is identiek aan die van Mégane R.S. Trophy, die begin 2019 werd gelanceerd. MÉGANE R.S. TROPHY-R werd net als een racewagen ontwikkeld in een erg korte tijdspanne en door een klein, toegewijd en erg flexibel team dat zich concentreerde op drie assen: een maximale gewichtsdaling (tot 130 kilogram exclusief opties in vergelijking met Mégane R.S. Trophy), een geoptimaliseerde stroomlijn en een radicalere versie van het onderstel.

Het resultaat laat er geen twijfel over bestaan: op 5 april 2019 liet MÉGANE R.S. TROPHY-R een nieuw absoluut record voor voorwielaangedreven seriemodellen optekenen op de Nordschleife van de Nürburgring, een wereldwijde erkende scheidsrechter op het gebied van sportieve prestaties. Hij haspelde de 20,832 km af in 07’40”100 en de 20,832 km van de volledige officiële ronde in 07’45’’389.

De verhouding tussen Mégane R.S. en de ‘Ring’ houdt al meer dan tien jaar stand. Ze gaat terug tot 2008 toen Renault Mégane R.S. R26.R voor het eerst een record neerzette in de categorie van de voorwielaangedreven seriemodellen: 8’17. Die tijd werd drie jaar later (2011) verpulverd door de tweede generatie van Mégane R.S. in zijn Trophy-versie, bestuurd door Laurent Hurgon, piloot en afsteller van de wagen: 8’07’’97. In 2014 dook hij voor het eerst onder de kaap van de 8 minuten (7’54’’36) met de Trophy-R-versie van Mégane III R.S. Hij tekende ook voor het jongste record van MÉGANE R.S. TROPHY-R, met een jachtige ronde waarin het steeds moeilijker wordt om nog een seconde te winnen.

MÉGANE R.S. TROPHY-R zal nog voor eind 2019 op de markt worden gebracht in de vorm van een beperkte reeks met een oplage van enkele honderden exemplaren.

Renault Sport deed een beroep op bevoorrechte partners: Akrapovič voor de uitlaatlijn, Brembo voor de remmen Bridgestone voor de banden, Öhlins voor de schokdempers en Sabelt voor de kuipstoelen.

Op 24 mei in Monaco wordt hij in de marge van de Grote Prijs Formule 1™ voor het eerst fysiek wordt voorgesteld in de handen van Daniel Ricciardo en Nico Hülkenberg, de piloten van het Renault F1 Team!

(Persbericht)