Van 15 tot 18 mei vindt de 37ste historische evocatie plaats van de bekendste wegrace aller tijden: alle ogen zullen gericht zijn op het merk Alfa Romeo, Automotive Sponsor van het evenement en ook de constructeur met het grootste aantal deelnemende voertuigen (44 auto’s). Het historische Alfa Romeo-museum stuurt drie van zijn kroonjuwelen naar het evenement: de 6C 1500 SS uit 1928, de 1900 SS uit 1956 en de 1900 Sport Spider uit 1954.

Eens te meer is alles klaar voor de weergaloze sensaties van deze historische evocatie van de 1000 Miglia, de legendarische wedstrijd die door Enzo Ferrari beschreven werd als de “mooiste race ter wereld”. Dit reizend festival ter ere van de mooiste van alle wegraces, dat dit jaar voor de 37ste keer gehouden wordt, zal toeschouwers langs de traditionele route Brescia-Rome-Brescia opnieuw in vervoering brengen. Alfa Romeo is opnieuw Automotive Sponsor van dit onmisbare evenement: de historische symbiose van het merk – dat recordhouder is qua aantal gewonnen races met elf in totaal tussen 1927 en 1957 – met de Mille Miglia werd met drie jaar verlengd. Maar dat is niet alles: Alfa Romeo zal ook de best vertegenwoordigde autoconstructeur zijn op het evenement, met 44 voertuigen in de race. Er zullen verschillende schitterende Alfa Romeo-modellen aanwezig zijn uit de collectie van FCA Heritage, de afdeling van de Groep die het historische erfgoed van de Italiaanse FCA-merken beschermt en promoot. Deze auto’s worden normaal tentoongesteld in het historische Alfa Romeo-museum – de tijdmachine, in Arese. De kroonjuwelen van het merk worden bijgestaan door een vloot van dertig Alfa Romeo Giulia’s en Stelvio’s, de auto’s die uitgekozen werden voor het officiële konvooi van de 1000 Miglia 2019, en de speciale ‘Alfa Romeo Racing’-reeksen Giulia Quadrifoglio en Stelvio Quadrifoglio, die voorgesteld werden op het autosalon van Genève en hier hun debuut maken op de weg. Bij de startlijn van de 1000 Miglia zal ook Antonio Giovinazzi, piloot bij het ‘Alfa Romeo Racing’-team, een Giulia besturen die getooid is in speciale feestelijke kleuren.

Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport

Alle ogen zullen gericht zijn op de fantastische Alfa Romeo 6C 1500 Super Sport uit 1928, met koetswerk van de Farina-fabrieken: deze versie is vergelijkbaar met de auto die de 1000 Miglia van 1928 won, met Giuseppe Campari en Giulio Ramponi. Recenter won deze auto uit het historische Alfa Romeo-museum de historische evocatie van de Mille Miglia in 2005, 2007 en 2008. In 2007 behaalde hij ook de overwinning in de ‘1000 Millas Sport’ in Argentinië, een succes dat in 2008 herhaald werd. De geweldige 1928 6C 1500 Super Sport is uitgerust met een 6-cilindermotor van 1487 cc, met een maximaal vermogen van 76 pk bij 4.800 t/min en een topsnelheid van 140 km/u. 31 van deze auto’s weden gebouwd tussen 1928 en 1929. Deze auto zal bestuurd worden door Giovanni Moceri, Italiaans ex-kampioen in de Grandi Eventi van ACI Sport en winnaar van de grootste historische regelmatigheidsrally’s, van de Mille Miglia tot de Targa Florio, de Gran Premio Nuvolari en de Coppa d’Oro delle Dolomiti.

Alfa Romeo 1900 Sport Spider

Ook de 1900 Sport Spider uit 1954 zal deel uitmaken van de officiële Alfa Romeo-vloot. Het is een uiterst zeldzame racespider, die eenmalig geproduceerd werd en uitgerust is met een 4-cilinder twin-cam dry sump ‘1900’-motor, met een maximaal vermogen tot 138 pk en een topsnelheid van 220 km/u, dankzij het gewicht van amper 880 kg en een bijzonder efficiënte aerodynamica. De 1900 Sport Spider met zijn innovatief Bertone-design is voorzien van een
5-versnellingsbak en een De Dion-achteras: de prestaties en het weggedrag van een moderne auto, responsief en betrouwbaar, en een uitmuntende wegligging. Deze auto kreeg de exclusieve rol toegewezen van officiële auto van de 1000 Miglia 2019. Hij draagt het racenummer 1000 en opent de parade van de deelnemende historische auto’s.

Alfa Romeo 1900 Super Sprint

Het derde in dit trio van officiële Alfa Romeo-voertuigen in de race is de 1900 Super Sprint uit 1956, een elegante coupé met Touring-koetswerk, de ‘gran turismo’-versie van de 1900’s, ‘de gezinswagen die races wint’, volgens de claim die hem beroemd maakte in de jaren ’50. De 1900 SS is zeker geen nieuwkomer op het evenement in Brescia en in de jaren ’50, toen de competitieve Mille Miglia nog steeds gehouden werd, was hij het favoriete voertuig van vele privébestuurders omdat hij garant stond voor hoogstaande prestaties en betrouwbaarheid. Het volledig vrouwelijke team, bestaande uit Prisca Taruffi en Savina Confaloni, zal strijden om de prestigieuze Coppa delle Dame.

(persbericht)

LEES OOK:

Mille Miglia: Alfa Romeo van verleden naar toekomst