Van 2 tot 4 mei is er op de Canarische eilanden de tweede manche van het Europese kampioenschap rally. Op het eiland Gran Canaria werken de deelnemers in en om Las Palmas ruim 200 kilometer tegen de klok af. Grégoire Munster is present bij de Juniors. Voor de algemene eindzege moeten we kijken naar de vele R5 machines.

Een naam sierde de laatste drie jaren de zegetabellen en dat was Alexey Lukyanuk, winnaar van 2016 tot vorig jaar met Alexey Arnautov op Ford Fiesta R5. Het Russische duo wisselde in 2019 echter naar de Citroën C3 R5, een wagen waarmee ze er in de slotfases van de Rally van de Azoren hard af gingen. De Pool Lukasz Habaj werd de verrassingswinnaar daar maar Lukyanuk moet en wil terugslaan. Op de deelnemerslijst staan 120 wagens, en dat is het grootste aantal ooit voor de Rally Islas Canarias. Daaronder liefst 30 R5’s.

De Spaanse Emma Falcon zal in de Citroën C3 R5 van Escuderia Fuertwagen Motorsport haar R5 debuut maken. De Citroen’s moeten opboksen tegen een vloot aan Skoda Fabia R5 wagens met op de voorste posten Azoren winnaar Habaj, de Duitse topper Marijan Griebel en de ERC1 Junioren Chris Ingram en Pierre-Yves Loubet. Daarnaast zijn er de niet te onderschatten VW Polo Gti R5 van Norbert Herczig en twee handenvol Spaanse rijders aangevoerd door bvb. Luis Monzon en Pepe Lopez, lokale helden en dus kenners van dit parcours die er bij de minste kans met de ereplaatsen vandoor kunnen gaan.
Naast de ERC1 topcategorie is er ook nog de strijd voor de ERC3 Junior titel, waar Efrén Llarena de leiderspositie zal verdedigen tegen o.a. onze Grégoire Munster.

De Rally Islas Canarias is een asfaltrally. Aan het parcours weinig wijzigingen. Dat blijft gekenmerkt door veel hoogteverschillen en een wegbedekking met veel grip. Een goede setup en het kiezen van de perfecte lijnen is dus van groot belang.

Aftrap op donderdag 2 mei met de kwalificatie sessie en de ceremoniële start

(foto: fiaerc.com)