De tweede afspraak van de VW Fun Cup powered by Hankook brengt originaliteit in de kalender. Komende zaterdag vormt het Circuit de Magny-Cours het decor voor een peloton van 36 wagens en een race van acht uur, met aankomst in het donker.

Vier weken na een meer dan geslaagde aftrap in Mettet, maakt de Fun Cup zich op voor zijn eerste verplaatsing buiten de Belgische landsgrenzen, komende vrijdag en zaterdag in Magny-Cours. Een wedstrijd die voor velen op onbekend terrein wordt verreden. Het is al van 2004 geleden dat de Belgische VW Fun Cup naar het Franse Nevers trok. Sindsdien heeft de VW Fun Cup een duidelijk evolutie ondergaan, aangezien de Evo1’s intussen zijn vervangen door de veel krachtigere – en bijzonder leuke – Evo3’s, bolides van 175 pk met een sequentiële versnellingsbak.

Bevestigen of revanche nemen

JAC Motors by MTE, nipt winnaar in Mettet, wil zijn leidersplaats in het kampioenschap uiteraard bevestigen. Aan het stuur van de #44 zullen Michaël Leenders, Laurent Jaspers en Hubert Bauthier allesbehalve een vrijgeleide krijgen tijdens een acht uur durende wedstrijd met aankomst in het donker om 22.05 uur. Naast de teamgenoten van de #269 (Mathieu Detry, Sébastien Incardona en David De Saeger, die voor de gelegenheid Stéphane Perrin vervangt), moeten de leiders in het kampioenschap uit hun doppen kijken voor verschillende andere teams die op zoek zijn naar revanche.

Cédric Bollen, Sébastien Kluyskens en Gilles Debrus werden tweede in de openingswedstrijd, maar hadden zonder een strafronde kunnen winnen tussen Samber en Maas. De nasmaak was nog bitterder voor de rijders van de #2 DRM Autographe. Amaury Richard, Gilles Smits en Stéphane Lémeret waren op weg naar de zege, maar kenden benzinepech op vijf minuten van het einde. Aangezien Amaury en Stéphane op een andere meeting aan het werk zijn, wordt Gilles Smits ditmaal bijgestaan door Édouard Mondron en Wolfgang Reip. Een even sterk drietal dat alleen de hoogste podiumtrede in gedachten heeft.

Er is nog een team dat orde op zaken wil zetten na een catastrofaal seizoensbegin. Socardenne by Milo kende in Mettet grote problemen op de drie wagens en wil duidelijk maken dat ze nog altijd de titelverdedigers zijn. De drie teams, met in totaal negen rijders, werden opnieuw bepaald door middel van een lottrekking. In Magny-Cours wordt de #149 bemand door Kevin Caprasse, Christophe Nivarlet en Matteo Raspatelli, de #280 door Kevin Balthazar, Benjamin Kaivers en Giovanni Scamardi, en de #289 door Lorenzo Donniacuo, Tom Rensonnet en Logan Jadot.

Talloze outsiders

Verschillende teams willen voor de verrassing zorgen tijdens deze originele uitstap naar Frankrijk. Dat is het geval voor CG Racing, na een opmerkelijk debuut voor het team uit Bergen. Op de #219 vormt het duo Anthony Lambert-William Godefroid sowieso een van de favorieten voor het Fun-klassement (de teams zonder Top Gun), net als het trio Nygel Verhaeren-Paul Theysgens-Arthur De Dryver, in Mettet tweede in Fun op de #65 Leader Racing. Om te winnen zullen ze echter voorbij de winnaars van de openingsrace moeten. Johan Huygens en Marnik Battryn krijgen ditmaal het gezelschap van Pieter Verlinde op de #415 Clubsport Racing. Opgepast ook voor de terugkeer in de discipline van Claudio Cappelli op de #406 8KS Corse Team (met GT-rijder Peter Belshaw en Federico Sordini) en de opmars van de tandem Michaël Mazuin-Damien Dupont (#422 Michaël Mazuin Sport). In de Fun-categorie is er ook een Evo2-wagen (met dieselmotor): de #227 JUSI Racing van Kurt Heirman, Linus Christiaens, Diederick Ceyssens en Jurgen Vermeulen.

De zegekandidaten in de Pure-klasse (rijders met alleen de VW Fun Cup als ervaring) kunnen ook op de ereplaatsen algemeen mikken. Manu Nava, David Doutrepont en Stéphane Charlier (#278 Acome Racing) horen bij die groep! Maar hun teamgenoten van de #255 DZ Racing by Acome vormen een tegenstander van formaat. Jean-Luc Vandormael, Amine Zeghouani, Sébastien Dorkel en Hakim Ouassini werden nipt geklopt in Mettet en willen onderlijnen dat ze niet per toeval de titelverdedigers zijn.

Na de kwalificatiesessie op vrijdagavond en een creatief spel om de startgrid te bepalen, wordt de start van de race over acht uur gegeven om 14.05 uur, met een aankomst in het donker om 22.05 uur. Laat het spektakel beginnen!